De la stabilirea majoritatilor in consiliile locale, la atribuirea functiilor in serviciile deconcentrate si pana la conducerea firmelor ce apartin de administratiile locale, politicul influenteaza si decide cum se petrec lucrurile. Batalia intre partide pentru functiile de viceprimari a creionat un tablou plin de surprize in judetul Salaj. De asemenea, epurarea politica de la nivelul institutiilor deconcentrate a inceput cu schimbarea conducerii Inspectoratului Scolar Judetean, cand Ioan Abrudan a fost decapitat si a fost inlocuit cu liberalul Gheorghe Bancea. Liderul PSD Salaj, Tiberiu Marc, anuntase inca din campania electorala schimbari la nivelul institutiilor publice decon-centrate, facand publica si o lista a proscrisilor. Se creioneaza o noua majoritate la nivel de judet, care pastreaza oarecum parametri aliantei din 2008: PSD si PNL, alaturi de UDMR. Aceasta alianta, neoficiala, se vede si la nivel de municipiu, unde liberalii au putut sa-si impuna un viceprimar, dar au decis sa cedeze functia celor de la UDMR. Avem astfel la Zalau un primar liberal – Radu Capilnasiu, un viceprimar PSD – Daniela Cota si un viceprimar UDMR – Fazakas Nicolae. Aceeasi structura politica a fost negociata si pentru Consiliul Judetean care se constituie astazi. Avem presedinte ales prin vot direct in persoana pesedistului Tiberiu Marc, iar propunerile pentru vicepresedinti sunt: Tiberiu Csoka de la UDMR si Valeriu Crisan de la PNL. Iar politizarea functiilor importante continua pana la institutiile si firmele care apartin de administratia locala. Iar cel mai bun exemplu de modificare si de influentare politica este cel de la Transurbis, firma care asigura transportul in comun al persoanelor din Zalau.
Alegerile locale din 10 iunie au scos in fata, pe liste de candidati, si angajati ai Transurbisului. Pentru ca nu au statut de functionari publici, acestia au voie si sa faca politica, si sa candideze pentru posturi publice. In urma reasezarii situatiei politice locale, directorul economic de la Transurbis, Fazakas Nicolae, a fost ales viceprimar al municipiului Zalau, ceea ce face ca postul sa fie vacantat in perioada urmatoare. In acest fel, UDMR pierde un post intr-o firma importanta. Potrivit lui Paul Maghiu, purtator de cuvant al Transurbisului, “in momentul de fata nu a fost pusa o alta persoana in acest post si nu este o problema grava, deoarece directorul general este economist de formatie, cu ani de experienta in spate”. Tot Maghiu spune ca in maximum o luna se va constitui noul Consiliu de Administratie si Adunarea Generala a Actionarilor, care va veni cu un nou proiect pentru companie, pentru urmatorii ani. Pe de alta parte, Radu Capilnasiu spune ca postul vacantat de Fazakas Nicolae va fi scos la concurs si nu se va tine cont de algoritmul politic negociat in 2008.
Acest punct de vedere nu este insa in acord cu doleantele UDMR-ului. Deputatul Seres Denes, presedintele UDMR Salaj, spune ca nu s-a discutat cu conducerea Primariei Zalau cui revine postul de director economic. “Bineinteles ca avem oameni pentru aceasta functie, va trebui sa discutam din nou cu partenerii nostri. Este bine sa fie din fiecare formatiune politica si la conducerea Transurbisului, pentru ca si in Consiliul Local sustinerea vine din partea fiecareia dintre cele trei partide aliate”, spune Seres Denes.
Un alt post ce va ramane vacant de astazi este cel de jurist, ocupat de liberalul Valeriu Crisan. Potrivit aceluiasi algoritm politic, liberalii au functia de vicepesedinte al Consiliului Judetean, care il sustin pe juristul de la Transurbis. Odata cu plecarea sa in executivul CJ Salaj, postul ramane vacant si va fi scos la concurs, dupa cum a declarat pentru Graiul Salajului primarul Radu Capilnasiu.
Transurbisul a fost impartit frateste intre aliati in 2008
Odata cu recastigarea alegerilor de catre primarul Radu Capilnasiu in 2008 si constituirea aliantei locale intre PSD, PNL si UDMR, si functiile de la Transurbis au fost repartizate pe aceleasi coordonate politice. Liberalii s-au ales cu functia cea mai importanta, cea de director general, unde l-au propus pe Ioan Ionel Muresan. Din partea PSD a fost propus pentru functia de director tehnic Calin Fort, caruia i s-a dat aceasta functie reparatorie pentru ca a pierdut functia de viceprimar al Zalaului in favoarea colegei sale de partid, Daniela Cota. UDMR-ul s-a ales cu functia de director economic, unde l-au propus pe Fazakas Nicolae. Acestea sunt posturile de conducere ale uneia dintre cele mai mari firme care are ca si actionar majoritar Consiliul Local Zalau.
Gaura neagra din bugetul Zalaului
Operatorul de transport in comun din Zalau a fost intotdeauna unul dintre punctele nevralgice ale administratiei Capilnasiu. In 2008, fosta conducere a Transurbisului a fost schimbata, pe baza unor controale ale Curtii de Conturi care au scos la iveala nereguli cu privire la gestionarea banilor. A fost numita o alta conducere, care trebuia sa restructureze firma si sa o faca profitabila. Cu toate acestea, in ultimii patru ani, compania a primit anual subventii de la bugetul local. Firma are un buget anual de aproximativ opt milioane de lei, din care jumatate sunt asigurati de la bugetul local. Practic, fiecare zalauan contribuie la functionarea societatii cu contravaloarea unui abonament lunar intreg, daca ar fi sa raportam numarul de locuitori din municipiu la suma pe care Transurbis o primeste de la bugetul local. Si nemultumirile cetatenilor nu sunt legate doar de subventionarea excesiva a firmei din bani publici. Costul unui bilet cu doua calatorii este de 4 lei, ceea ce inseamna ca zalauanii platesc mai mult decat in multe din marile orase ale tarii. La Cluj-Napoca, pentru un bilet cu doua calatorii se plateste 3,5 lei, la Baia Mare – 3,7 lei pentru doua calatorii si 1,9 lei pentru o calatorie, in vreme ce bucurestenii scot din buzunar 1,5 lei pentru o calatorie cu autobuzul. Doar la Oradea pretul unui bilet este similar cu cel de la Zalau – patru lei pentru doua calatorii, in vreme ce la Timisoara se plateste doi lei pentru o calatorie, o scumpire ce s-a produs in urma cu opt luni.
Problemele zalauanilor cu Transurbisul
O parte din parcul auto al operatorului de transport in comun a fost schimbat in ultimii ani, insa in Zalau mai circula si acum autobuzele tip acordeon in care te topesti de cald vara si iti ingheata sosetele in papuci iarna. Nu doar atat ar fi de reprosat acestor mijloace de transport in comun, pentru ca ai parte de senzatii tari cand vezi asfaltul pe care ruleaza prin podeaua autobuzului si te ploua prin plafon. O decizie de innoire a companiei a fost dotarea soferilor cu uniforme noi, in conditiile in care acestia sunt platiti cu 700 de lei lunar, dupa 30 de ani de vechime, asa cum marturiseste un angajat.
Amendat de Protectia Consumatorului, Transurbis contesta controlul
Trei zalauani au primit amenda pe autobuzele Transurbis pentru ca au compostat biletul si exista un decalaj semnificativ intre ora inscrisa pe bilet si momentul la care au fost controlati. Cei trei s-au adresat Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului, iar inspectorii acestei institutii au procedat la verificarea reclamatiei. Ca orice cetatean, inspectorii s-au urcat in autobuz, au compostat biletele si au constatat ca decalajul semnalat de cele trei persoane amendate era real. In consecinta, au aplicat o amenda de 2.000 de lei companiei. Cu toate acestea, Transurbis a contestat in instanta procesul-verbal de constatare al deficientei si sustine in continuare ca aparatele de taxat au fost in regula.
Director implicat in taierea de bannere
Distrugerea de materiale publicitare electorale constituie infractiune in legislatia romaneasca. Cu toate acestea, unul dintre directorii Transurbis, pesedistul Calin Fort, a fost filmat de camera de supraveghere a traficului din Sinmihaiu Almasului in timp ce asista, inainte de miezul noptii, in data de 6 iunie, la distrugerea unui banner cu un candidat al altui partid decat cel din care face parte. Calin Fort a recunoscut initial, pentru Graiul Salajului, ca a trecut prin zona la ora cu pricina, sustinand insa ca venea de la Cluj, unde a fost plecat in interes de serviciu, sa cumpere cutii de viteza. Cand scandalul a luat amploare, acesta a refuzat sa mai dea alte declaratii. Pe imaginile surprinse de camerele de supraveghere ale Primariei din Sinmihaiu Almasului, puse la dispozitia Graiul Salajului si care se pot vedea la sectiunea video a site-ului nostru, se poate observa cum Calin Fort vine dinspre Cluj si se intalneste cu un BMW negru, trage pe dreapta cu avariile pornite, asteapta pana cand un individ din BMW distruge bannerul PDL, dupa care amandoua masinile demareaza in tromba spre Zalau. Cu toate ca se poate vedea implicarea directorului tehnic de la transurbis in acest incident, nu s-au luat niciun fel de masuri administrative impotriva sa, in cadrul firmei de transport in comun.
Sofer Transurbis baut la volan
In primavara acestui an, Transurbisul a ajuns pe primele pagini ale ziarelor din cauza unui accident provocat de unul dintre soferii angajati de companie. De Pasti, un sofer s-a urcat beat la volan, pe cursa 22 Gara-Bradet, iar la trecerea de pietoni din zona Garii a lovit grav un pieton. Autobuzul 22, care venea din zona Michelin Cord si in care se aflau peste 30 de persoane, era condus de un sofer cu o experienta in „ale sofatuluiI de aproximativ 30 de ani, dar care se urcase beat la volan si nu a acordat prioritate celor trei pietoni care traversau strada regulamentar, ranindu-l grav pe unul dintre ei. Conducerea societatii l-a gasit vinovat pe sofer si i-a desfacut contractul de munca.
Parinti care reclama controloarele pentru agresiune asupra copiilor
Tot Graiul Salajului a semnalat, in luna aprilie, revolta unor parinti ai caror copii au fost agresati de catre controloarele angajate de Transurbis. Au fost doua cazuri documentate de Graiul Salajului cu doua fete minore gasite fara bilet si agresate verbal de controloare. In primul caz semnalat era vorba de o fetita de 10 ani care nu a apucat sa-si composteze biletul, iar in loc sa fie ajutata, controloarele au retinut-o pe fetita pana in statia din gara. Cel de-al doilea caz semnalat de parinti este asemanator, de data aceasta fiind vorba de o fata de 15 ani care a scapat doar pentru ca mama sa a reusit sa le sperie pe controloare, care s-au multumit doar cu acordarea unei amenzi, fara sa o mai retina pe minora. Nici colegii nostri de la Graiul TV online nu au scapat de comportamentul agresiv al angajatelor Transurbis, cand au vrut sa filmeze in autobuz. Se intelege de ce, daca vizionati materialul filmat pe care il puteti revedea pe site-ul nostru, la sectiunea video.
Concluzie
Este clar ca o societate de interes public, subventionata la maxim din banii nostri si cu atatea probleme, nu are nevoie de politizare, ci de un management sanatos. Evident ca un astfel de management nu va putea fi asigurat de nume politice de mana a doua, care ocupa posturi primite in schimbul serviciilor politice.