O formula PNTCD pentru Consiliul Judetean si pentru Primaria Municipiului Zalau reprezinta cu certitudine singura alternativa de guvernare din Salaj, in conditiile in care experientele de pana acum s-au dovedit nedrepte pentru salajeni.
Partidul National Taranesc Crestin Democrat este expresia politica organizata a doua principii ale traditiei istorice romanesti: ideea afirmarii independentei nationale si ideea realizarii dreptatii sociale.
In vremurile moderne, partidele care au cuprins in programele lor in proportii diferite, in functie de conditiile istorice concrete, cele doua principii au fost Partidul National Roman din Transilvania si Partidul Taranesc din Vechiul Regat. Prin fuziunea lor, in toamna anului 1926 a luat fiinta Partidul National Taranesc, care, in scurt timp, a devenit cel mai puternic partid democrat din Romania. Sub conducerea salajeanului Iuliu Maniu, PNT-ul a preluat puterea si a reinstaurat democratia, prin alegeri parlamentare, ridicarea cenzurii, consolidarea economiei si respectarea legii. Ziarul IDreptateaI scria: IVremea in care libertatile si drepturile poporului romanesc inscrise in legile tarii nu mai sunt litera moarta a sositI. PNT a insemnat, pentru Romania aflata in constructie, atat teritoriala, cat si economica, speranta si alternativa la guvernarile liberale dezastruoase de pana atunci.
Toata constructia Romaniei moderne s-a facut sub guvernele taraniste, conduse de Iuliu Maniu. Liderul taranist, nascut la Badacin, in Salaj, a fost de trei ori premier al Romaniei intre 1928 si 1933. PNT-ul a traversat nu mai putine patru perioade de dictatura, mai intai cea instaurata de regele Carol al II-lea, apoi de legionari, regimul Antonescu, apoi cel mai crunt regim opresiv – cel comunist. Cu toate acestea, imediat dupa Revolutia din Decembrie 1989, spiritul taranist a iesit la suprafata, incercand sa reaseze Romania pe calea democratica. Prima actiune politica de reactivare a PNT a fost lansarea manifestului IApel catre taraI (22 decembrie 1989), semnat, printre altii, de Corneliu Coposu, Ion Diaconescu si Niculae Ionescu Galbeni. Ulterior, s-a adoptat o declaratie programatica in care se preciza ca instaurarea democratiei, a unei economii libere si a libertatii religioase reprezentau principalele obiective ale partidului. La 8 ianuarie 1990, Tribunalul Municipiului Bucuresti a inregistrat prima cerere de inscriere a unui partid, aceea a Partidului National Taranesc Crestin Democrat, noua titulatura a PNT, pusa in acord cu apartenenta la Internationala Crestin Democrata. Dupa mai bine de 60 de ani, presedinte al partidului nostru era un alt salajean de marca, Seniorul Corneliu Coposu, considerat de Occident „presedintele moral al romanilor”.
Ascensiunea partidului a avut loc din nou intr-o perioada economica crunta pentru Romania, in anii @90, PNT-CD a ajuns la guvernare in 1996, in cadrul Conventiei Democratice. Acel moment a fost definitoriu pentru politica romaneasca. PNT-CD a luat masurile pentru stabilirea tarii pe fagasul unei economii libere. Insa, dintre toate partidele care au participat la Conventia Democratica, doar PNT-CD si-a asumat perioada de guvernare, si a platit electoral relansarea economica a Romaniei. In ultimii 12 ani, partidele politice din Romania au facut jocurile dupa propriile interese de grup, fara ca noi, ca taranisti, sa avem posibilitatea de a-i opri.
Acum, a venit vremea sa producem schimbarea, asa cum am facut-o de fiecare data cand tara s-a aflat pe marginea prapastiei.
Romanii au nevoie de schimbare si nu o regasesc in oferta niciunui alt partid. Noi putem reaseza lucrurile pe fagasul decentei si al bunastarii pentru fiecare roman.
Candidatul PNT-CD pentru functia de primar al Municipiului Zalau
1. Voi fi un primar al tuturor salajenilor si voi acorda o atentie sporita viitorului acestui oras: adica tinerilor.
2. Zalaul trebuie sa devina o forta economica care sa atraga investitori, sa dezvoltam orasul prin strategii bine gandite si prin atragerea de fonduri europene si guvernamentale.
3. Zalaul – un oras mai curat, mai civilizat, mai sigur.
4. Reforma si mai multa transparenta in cadrul administratiei locale si a serviciilor publice.
5. Sprijinirea pensionarilor si a persoanelor defavorizate sau cu dizabilitati.
„Nu trebuie sa ne lasam copiii sa plece de langa noi, trebuie sa le oferim posibilitati de a ramane in Zalau, de a munci si a contribui la dezvoltarea orasului lor natal”
„Adrian Buda vine cu elan tineresc, cu experienta manageriala dovedita aici in municipiul Zalau si deloc de neglijat, cu idei noi, gandire ancorata la realitatile si nevoile Zalaului, toate respectand principiile crestin democratiei europene.”
Nicolae Joldos este presedintele PNT-CD Salaj si, la doar 33 de ani, este cel mai tanar sef al unei organizatii judetene de partid. Inginer constructor ca formatie profesio-nala, conduce o firma de pro-iectare in constructii prin care si-a demonstrat aptitudinile manageriale. A fost chemat de taranistii din Salaj sa conduca si partidul, pentru ca este un om tanar, cu o pregatire profesionala deosebita si dovedeste, prin aptitudinile sale de conducere, ca stie sa fie un om politic echilibrat, care se muleaza perfect pe nevoia de schimbare pe care o avem noi ca organizatie politica. Pentru salajeni, Nicolae Joldos reprezinta garantia ca partidul nostru promoveaza oameni tineri si capabili care merita sa ocupe un loc important pe scena politica.
„Argumentele in favoa-rea lui Gheorghe Stanciu sunt maturitatea, experienta administrativa si calitatile manageriale. Ca elemente care dau certitudinea ca judetul va fi administrat cu competenta si responsabilitate fata de banul public.”
Marin Pop este vice-presedinte al PNT-CD Salaj. Are 36 de ani, este doctor in istorie si lucreaza la Muzeul Judetean de Istorie si Arta Zalau. Totodata, este presedintele filialei Salaj a Fundatiei Corneliu Coposu si candidat pentru o functie de consilier local in municipiul Zalau. Este bobotan la origine, acolo de unde a pornit si s-a dezvoltat filonul taranist, astfel ca aparitia sa pe lista noastra pentru Zalau nu este o surpriza. A facut cunostinta cu personalitatea politica Corneliu Coposu de la 16 ani, cand numele Seniorului era spus in soapta prin sat. Marin Pop este exemplul cel mai concludent al omului de valoare pe care noi, ca PNT-CD, il promovam pentru a produce schimbarea de care Zalaul si Salajul are nevoie.
Taranistii salajeni au fost in orasele, comunele si satele din judet, au discutat cu oamenii, au preluat problemele si doleantele acestora. Pentru ca lucrurile sa nu ramana doar vorbe in vant si povesti insemnate pe o hartie, candidatii PNTCD, au propus realizarea unor contracte punctuale intre ei si cetateni. Acest angajament va fi facut public si va deveni prioritate adminstrativa.
Subsemnatul Stanciu Gheorghe, prin prezentul document public, ma angajez ca in cazul in care voi fi ales presedinte al Consiliului Judetean Salaj st realizez in perioada mandatului meu lucrarea ………………pentru comuna ………/ satul ……..
Subsemnatul Buda Adrian, prin prezentul document public, ma angajez ca in cazul in care voi fi ales primar al municipiului Zalau sa realizez in perioada mandatului meu lucrarea………………… pentru cartierul……….
„Daca banii salajeniilor nu sunt folositi pentru salajeni si pentru bunastarea acestora, atunci toate lozincile electorale si actiunile administrative sunt nule.”
Gheorghe Stanciu, candidat la functia de presedinte al Consiliului Judetean
Gheorghe Stanciu presedintele Consiliului Judetean
1. Ajutam firmele salajene, ca o garantie pentru noi locuri de munca si pentru dezvoltarea econo-mica a judetului. Administratia judeteana va acorda facilitati pentru toate firmele care investesc, care ofera locuri de munca si contribuie la dezvoltarea localitatilor noastre.
2. Incheiem parteneriate public-private intre administratie si societati comerciale salajene, precum si intre administratie si cetateni.
3. Sustinem investitiile in agricultura, pe baza unei strategii aplicate de catre Consiliul Judetean, prin informarea si intocmirea documentatiei pentru accesarea de catre salajeni a fondurilor necesare dezvoltarii rurale.
4. Sprijinim si promovam dezvoltarea echilibrata din punct de vedere economic si social a tuturor regiunilor Salajului, prin imbunatatirea infrastructurii si incurajarea mediului de afaceri, factori care sustin cresterea economica.
5. Stimulam si incurajam administratia publica locala si judeteana in elaborarea si implementarea cat mai multor proiecte europene, guvernamentale si judetene.
6. Incheiem parteneriate intre institutiile de invatamant si agentii economici, astfel incat prin planul de scolarizare sa se propuna clase cu specific adaptat nevoilor economice ale judetului.
7. Promovam potentialul turistic, valorificarea patri-moniului cultural si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Salajului ca destinatie turistica. Am initiat deja actiuni de includere a bisericilor de lemn si a altor obiective turistice din judet in patrimoniul UNESCO.
8. Suntem pentru reforma si transparenta deplina in administratie si in serviciile publice.
9. Aducem un „aer proaspat” in politica si administratia „inchisa” a judetului Salaj.
10. Temelia actiunilor noastre administrative sunt principiile crestin-democratiei moderne – europene.
„Este normal ca firmele care investesc, creaza locuri de munca si aduc venituri la bugetul local sa beneficieze de facilitati din partea administratiei. La fel de normal este si ca un grup de cetateni care doresc sa introduca apa sau canal pe strada lor sa poata realiza un parteneriat cu administratia astfel incat lucrarile sa se faca rapid si eficient”
Aducem bunastarea la sate
Venim cu un sprijin real pentru locuitorii satelor salajene, care au fost amagiti pana acum de structuri care nu au nici o aplecare pentru problema lor reala, faptul ca lucrarile agricole si inputurile sunt scumpe.
Vom practica o implicare directa a Consiliului Judetean in agricultura. Cu siguranta ca prioritatiile satelor nu sunt parcurile verzi si fantanile arteziene in centrul de comuna, asa ca ne vom concentra pe aspectele practice. Vom intra in parteneriat cu taranii sa sustinem in mod direct activitatea lor de baza-agricultura, prin constituirea de ferme agricole. Un parteneriat public privat, pe care il sustinem si in cazul firmelor. Vom aduce solutii practice acolo unde locuitoriii de la sat doresc sa munceasca, sa produca.
Fiecare intentie de a lucra pamantul, fiecare proiect, cat de mic, trebuie abordat la modul cel mai serios, pentru ca in momentul de fata potentialul locuitorilor de la sate este mic din cauza politicilor duse pana acum.
Consiliile locale vor primi sarcini precise pentru acest sprijin direct initiat de Consiliul Judetean si vor fi verificate pentru cum il pun in practica. Astfel ca fiecare om care doreste sa faca ceva cu pamantul lui-indiferent ce destinatie vrea sa-i de-a sa fie productiv, sa fie sprijinit.
Structurile agricole existente s-au ma-nifestat pana acum birocratic, departe de orice intentie de a-l sprijini cu adevarat pe producatorul agricol. Directia Agricola se rezuma la a constata ce se intampla in agricultura. Si nici macar asta nu o poate face cu accuratete, pentru ca ii lipseste perso-nalul specializat si personalul din teren.
Consiliul Judetean trebuie sa se foloseasca de instrumentul pe care il are prin Camera Agricola Judeteana. Ca si in alte parti, aceasta Camera Agricola Judeteana trebuie sa se implice direct si sa-i ajute pe locuitorii de la sate cu proiecte gratuite pentru atragerea fondurilor europene si nationale, cu specialisti care sa mearga la fata locului la solicitarea fermierilor, sa le propuna solutii, proiecte si programe viabile pentru infiintarea de culturi. Sa faca studiul de fezabilitate. Suntem deficitari la livezi si vii, iar potentialul este bun.
Consiliul Judetean, prin intermediul consiliilor locale, poate sprijini achizitionarea si transportul in comun a-l ingrasamintelor si semintelor certificate. In multe cazuri, consiliile locale se preocupa de propria bunastare si in loc sa concesioneze de exemplu pajistile comunale asociatiilor crescatorilor de bovine si de ovine le folo-sesc preferential in detrimentul fermierilor. Ele pot fi obligate sa actioneze corect, in folosul satenilor.
Aproape la suta din padurile Salajului nu sunt inca retrocedate si sunt praduite. Este cazul ca si aceasta problema sa-si gaseasca solutia.
Prin parteneriatul public-privat, implicarea directa a administratiei in sprijinul fer-mierilor, Salajul poate deveni cu resursele pe care le are o oaza de prosperitate. Pentru asta, cineva trebuie sa se ocupe cu adevarat. Sa se ocupe cu adevarat si de infrastructura, pentru ca Salajul este satul de drumuri reabilitate care tin trei luni de zile. Iar bani sunt, dar trebuie gospodariti.
O afacere buna pentru Salaj
Consiliul Judetean trebuie sa faca trecerea de la o institutie de stat pasiva la o institutie activa, implicata in bunul mers al afacerilor. Firmele se zbat in haos economic. Pentru intreprinzatori, autoritatile sunt acum capusele care le iau banii prin taxe si impozite ca sa ii foloseasca discretionar in folosul acolitilor. Politicienii nici macar nu au identificat potentialul judetului, dar sa se apuce de dezvoltarea lui.
Am pornit spre presedintia Consiliului Judetean cu idei clare, cu un program de dezvoltare a judetului in centrul caruia am pus parteneriatul public privat ca mijloc de sprijinire si impulsionare a mediului de afaceri din Salaj, aflat la ananghie tocmai pentru ca administratia locala a fost pana acum una birocratica, care mai mult a incurcat decat a descurcat.
Administratia trebuie sa devina una activa in economia locala, sa-si schimbe optica referitor la relansare economica pentru ca societatile private sa poata prospera. Intreprinzatorii sunt motorul dezvoltarii judetului. Ei creeaza locurile de munca, iar muncitorii pot fi bine platiti daca afacerile prospera. Voi sustine afacerile si agricultura in baza unor strategii pe care le vom aplica impreuna cu intreprinzatorii din judet.
Foarte multe nu se fac pentru ca politicienii nu au viziune economica. Le poate face un om de afa-ceri actionand pur si simplu natural, facand ceea ce stie mai bine, sa dezvolte afaceri.
Consiliul Judetean trebuie sa intre in sfarsit in afaceri, sa se foloseasca de toate parghiile care ii sunt puse la dispozitie de legea administratiei pu-blice locale, legea 215/2001. O sarcina care ii revine prin lege si de care conducatorii de pana acum au uitat, sau mai bine zis nu stiu ce inseamna, este, citez din lege: „sa adopte strategii, prognoze si programe de dezvoltare economico-sociala a judetului” si „sa dispuna masurile necesare, inclusiv cele de ordin financiar, pentru realizarea acestora”.
Sa ne luam asadar partenerii din mediul de afa-ceri salajean si sa ne punem pe treaba. Prin lege, Consiliul Judetean are toate mijloacele la dispozitie sa interactioneze cu mediul de afaceri si sa folo-seasca bugetul judetului in folosul acestuia. Parteneriatul administratiei cu firmele din Salaj este cheia pentru crearea de locuri de munca bine platite. Salajul are resurse, are potential economic. Motorul – care il constituie intreprinzatorii, mediul de afaceri – trebuie alimentat si pus in miscare.
Asistam de prea mult timp cum o conducere poli-tica interesata de propria supravietuire si atat, devoreaza pentru asta ca un monstru resursele in propriul interes si in detrimentul comunitatii. E timpul ca salajenii sa faca afaceri in folosul lor. Sa li se creeze conditiile propice pentru asta.
Conceptul de dezvoltare economica locala este enuntat de economisti ca un proces de combinare a eforturilor administratiei cu cele ale mediului de afa-ceri cu scopul crearii unor conditii favorabile pentru cresterea economica si crearea noilor locurilor de munca. Aceste eforturi sunt orientate in final spre un scop unic – cresterea bunastarii populatiei. Autoritatile locale au acces la informatii care pot fi utilizate la asistenta intreprinderilor si la atragerea de investitii. La atragerea banilor europeni asa cum se intampla in tarile vecine, in proportii care se apropie de 100 la suta, nu in procente pe care ne e rusine sa le afisam. Au inteles liderii judeteni de pana acum acest concept?!
Suntem la un pas de o noua abordare a eco-nomiei Salajului. Suntem, de fapt, la o distanta de cateva zile, pana in 10 iunie. Mergeti la vot si alegeti pentru Consiliul Judetean un om pragmatic, care va da 100 la suta pentru judetul Salaj.