În mai, ieșim iar la vot. Primarii sălăjeni, instruiți înainte de alegeri

În luna mai, zălăuanii ies la vot pentru a alege președintele țării, dar și primarul municipiului.
În data de 4 mai, este programat primul tur al alegerilor prezidențiale, după ce, în premieră, scrutinul de anul trecut a fost anulat. În cazul în care niciun candidat nu obține majoritatea absolută, un al doilea tur de scrutin va avea loc pe 18 mai.
Termenul limită pentru depunerea candidaturilor este 15 martie.
Până în 20 martie, alegătorii din străinătate se pot înregistra pentru votul prin corespondență.
Campania electorală va începe în data de 4 aprilie.
Tot în 4 mai are loc și scrutinul pentru alegerea primarului.
În cazul în care va fi nevoie de turul II al localelor parțiale, acesta va avea loc la data de 18 mai.
8 aprilie este data de la care poate începe depunerea candidaturilor pentru funcția de primar, iar 11 aprilie este data limită pentru actualizarea listelor electorale de către primar împreună cu formațiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări.
Candidaturile pentru alegerile locale parțiale pot fi depuse până la 14 aprilie 2025.
Campania electorală va începe cu 15 zile înaintea alegerilor, respectiv în 19 aprilie, și se va încheia în 3 mai 2025, ora 7:00.
Situațiile pentru care se reorganizează alegeri parțiale locale la aproape 1 an de la precedentele alegeri locale sunt demisiile unora dintre edilii aleși, invalidarea mandatelor unora sau cazuri de deces, precum cel al primarului ales la Bușteni.
Vor fi organizate alegeri parțiale în municipiul Zalău, județul Sălaj; oraşul Buşteni, judeţul Prahova; oraşul Ulmeni, județul Maramureş; oraşul Oţelu Roşu și comuna Lăpuşnicel, judeţul Caraş-Severin; comunele Căbeşti și Rieni, județul Bihor; comunele Avrameni și Coşula, jud. Botoșani; comuna Valea lerii, judeţul Cluj; comuna Limanu, judeţul Constanța; comuna Gura Ocniței, judeţul Dâmbovița; comuna Buturugeni, județul Giurgiu; comuna Heleşteni, judeţul laşi; comuna Iancu Jianu și comuna Mihăeşti, județul Olt; comuna Drăgăneşti-Vlaşca, județul Teleorman.
Miercuri, 12 martie, prefectul județului Sălaj, Cristian Claudiu Bîrsan, a avut o întâlnire de lucru cu membri ai Autorității Electorale Permanente, conducerea Biroului Electoral Județean, reprezentanți ai Direcției Județene de Statistică și ai Serviciului de Telecomunicații Speciale, în vederea pregătirii alegerilor prezidențiale din 4 și 18 mai 2025.
În cadrul discuțiilor, au fost analizate aspecte organizatorice esențiale pentru desfășurarea procesului electoral în condiții optime. S-au abordat teme precum infrastructura necesară pentru transmiterea datelor, pregătirea secțiilor de votare și măsurile de siguranță.
Prefectul a subliniat importanța unei bune colaborări între instituțiile implicate pentru a asigura transparența și corectitudinea alegerilor.
În 11 martie, Prefectura, împreună cu Direcția Județeană Sălaj a Autorității Electorale Permanente a organizat o ședință de instruire a primarilor și secretarilor generali ai unităților administrativ-teritoriale din județ, în vederea pregătirii alegerilor prezidențiale din luna mai.
Întâlnirea a reunit reprezentanți ai administrației locale, precum și ai instituțiilor cu rol în organizarea și desfășurarea procesului electoral.
Prefectul județului Sălaj, Cristian Claudiu Bîrsan, a subliniat importanța respectării tuturor prevederilor legale pentru a asigura un scrutin corect și transparent.
„Alegerile prezidențiale sunt un moment esențial pentru democrația noastră, iar buna organizare a acestora depinde de colaborarea eficientă între toate instituțiile implicate. Prin această instruire, ne-am asigurat că fiecare primărie din județ este pregătită să gestioneze responsabil atribuțiile care îi revin, astfel încât procesul electoral să se desfășoare fără probleme”, a spus prefectul Cristian Claudiu Bîrsan.

În cadrul ședinței, au fost abordate aspecte privind organizarea secțiilor de votare, atribuțiile primarilor și secretarilor generali în procesul electoral, măsurile pentru prevenirea incidentelor și respectarea legislației în vigoare, precum şi predarea si primirea materialelor necesare votării şi a buletinelor de vot înainte şi după efectuarea votării. De asemenea, s-a discutat despre asigurarea logisticii necesare, gestionarea listelor electorale și măsurile de securitate ce trebuie implementate pentru a garanta un vot în condiții de siguranță.