O firmă din Bistrița va construi centura Clujului

Săptămâna trecută, în 18 februarie, a fost desemnat câștigătorul pentru proiectarea și execuția tronsonului cuprins între nodurile 5 și 18 al Centurii Metropolitane Cluj-Napoca.
Este vorba de unicul ofertant, firma Dimex din Bistrița, în asociere cu două companii plus alți 19 subcontractori balcanici, informează Asociația Pro Infrastructură. Desemnarea câștigătorului contractului vine la 7 ani de la preluarea proiectului de către Primăria Cluj-Napoca.
Deși desemnarea câștigătorului ar trebui să însemne începerea lucrărilor, sunt multe motive de îngrijorare, de la capacitatea antreprenorului Dimex până la riscul de pierdere a fondurilor europene și costurile neeligibile enorme care trebuie plătite de stat, constată Asociația Pro Infrastructură.
Compania din Bistrița lucrează în prezent pe drumul expres de 5 kilometri de la Tureni, conexiunea dintre A3 și DN1, care ar fi trebuit să fie deja inaugurat.
„Dacă asta este <performanța> Dimex pe un ciot cu dificultate medie, avem mari dubii că pot duce la bun sfârșit, într-un termen rezonabil, un proiect de vreo 10 ori mai complex tehnic, birocratic și financiar. Greu de crezut că bistrițenii vor avea puterea financiară să ducă șantierul la final în condițiile în care România riscă să plătească toate costurile din buzunar. De ce? Fiindcă administrația Boc nu e în stare să facă o licitație corectă cap-coadă. Centura a fost scoasă la licitație prima dată cu un preț mult subevaluat și nu a atras niciun constructor. În a doua rundă tot Dimex (cu Con-A) a depus singura ofertă, declarată inadmisibilă de primărie după vreo 4 luni de cugetări intense.
În timpul celei de-a treia încercări, actuala, primăria a crescut valoarea estimată cu 15% dup[ ce ofertele (singura de fapt, Dimex) au fost depuse. Deși legală, această manevră administrativă nu este acceptată de Comisia Europeană deoarece denaturează concurența.
Și pe bună dreptate. Nu poți schimba regulile în timpul jocului. Foarte probabil, un cost cu 15% mai mare ar fi atras și alți competitori. Așa, a fost unul singur care, coincidență, are o ofertă cu… 15% peste valoarea estimată inițial.
Se repetă așadar șablonul de la metroul ușor clujean. Altă coincidență, unde aceeași primărie a mărit costul estimat tot în timpul licitației, iar Comisia Europeană a retras finanțarea din PNRR.
Prin urmare, ar fi catastrofal ca România să piardă toți banii europeni disponibili atât la metrou cât și la centură, pe PNRR, Programul Transport și chiar pe următorul exercițiu financiar UE post-2030 din cauza procedurilor de achiziție viciate. Alternativa? Bani doar din bugetul de stat. O himeră.
Ca să evităm pierderea fondurilor europene, o posibilă soluție, care acum pare tardivă, ar fi fost anularea licitației și relansarea ei la preț +15% din capul locului, în speranța că așa vor veni și constructori (mai) puternici. Dar o triplă anulare nu dă bine la CV pentru domnul Boc.
Că tot veni vorba: statul oricum trebuie să plătească, 100%, toate costurile neeligibile. Din care mare parte sunt exproprierile care se ridică la vreo 200 de milioane de euro pe grila notarială, în realitate suma finală obținută în instanță de proprietari fiind probabil semnificativ mai mare, având în vedere scorurile de pe piața imobiliară locală.
De altfel, în septembrie 2024 premierul Ciolacu îi transmitea public primarului Boc că <dacă trebuie să dau 1 miliard pe exproprierile Primăriei Cluj, te anunț oficial că nu e cazul, nu e prioritatea mea>”, notează Asociația Pro Infrastructură.
Oricum, mai sunt încă bucăți din șoseaua de centură care nu au fost încă licitate. De exemplu, „între nodurile 1 și 5 s-a așternut batista pe țambal, spre disperarea celor 60.000 floreșteni care fac naveta spre centrul orașului”. Capătul estic, nodurile 18-20, nu este nici el lansat.
sursa foto: Asociația Pro Infrastructura