decembrie 5, 2025

CFR Călători prinde viteză! E prima dată în ultimii 9 – 10 ani când compania nu a ieșit pe pierdere

tren-gara-romania-CFR-calatori-INQUAM_Photos_George_Calin-850x567

CFR Călători a încheiat anul 2024 cu un profit de 15 milioane de lei, prima dată după 9 – 10 ani, şi nu va mai fi niciodată pe pierdere pe mandatul meu de director general, a declarat, luni, şeful companiei, Traian Preoteasa.

„Începem prin a face o precizare că în ultimii 10 ani pierderile lui CFR Călători au fost de ordinul sutelor de milioane. Ştirea cu care am vrut să încep astăzi este că, la un an de mandat pe Ordonanţa 109 de guvernanţă corporatistă, 2024, CFR Călători l-a terminat pe un profit de 15 milioane de lei. (…) CFR Călători, la prima, să zicem aşa, strigare are un profit de 15 milioane de lei, ceea ce nu s-a mai întâmplat în ultimii 9 -10 ani, n-am făcut un calcul exact. Ce a dus la acest profit, dat fiind că, ştiţi foarte bine, bugetul de venituri şi cheltuieli s-a aprobat pe o pierdere de un miliard de lei? (…) Chiar în ultima zi sau penultima zi a anului, deci 30 sau 31 decembrie, s-a aprobat o ultimă rectificare bugetară, care a dus compensaţia la un nivel de aproximativ 2,133 de miliarde de lei. Este valoarea care acoperă cam 90% din solicitările noastre pentru 2024. Probabil vom dezvolta puţin mai târziu dacă e mult, dacă e puţin acest profit. Noi spunem că este un profit şi, de anul trecut plecând, pe mandatele mele de director general, bugetul de venituri şi cheltuieli al lui CFR Călători nu va mai fi niciodată pe pierdere”, a transmis Preoteasa, relatează Agerpres.

În ceea ce priveşte bugetul de venituri şi cheltuieli pe 2025, s-a aprobat într-o primă etapă o compensaţie similară cu cea de anul trecut, de 2,15 miliarde de lei, dar care nu este suficientă, situaţie care a dus la adoptarea unor măsuri de către companie, printre care şi suspendarea circulaţiei unui număr de 200 de trenuri, majoritatea circulau în zilele de weekend.

El a explicat că această decizie a fost luată pentru a se reduce din cheltuieli, întrucât personalul care lucrează în weekend primeşte ore suplimentare plătite cu 300%.

Potrivit acestuia, din primele calcule reiese o reducere a cheltuielilor în jur de 25 – 30 de milioane de lei la nivelul lunii ianuarie, în urma suspendării acestor trenuri. În plus, trebuie compensate veniturile pe care le avea compania din facilităţile acordate anterior studenţilor şi care se ridicau la aproape 220 milioane de lei.

Traian Preoteasa a precizat că salariile la CFR Călători s-au luat în totalitate şi fără întârzieri, însă a admis că, prin măsura suspendării trenurilor, veniturile mecanicilor vor scădea cu 3.000 – 4.000 de lei, deci, economiile pe care compania le va face ajung la câteva zeci de milioane de lei pe an, având în vedere că sunt 1.500 de mecanici.