Întârzierea procedurii de licitație, respectiv probleme privind publicarea licitației în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene duce la pierderea finanțării prin PNRR pentru mult mediatizatul proiect de construcție al metroului din Cluj-Napoca.

Finanțarea prin PNRR a fost oprită, după ce un funcționar public a uitat să încarce în registrul european niște indicatori.

Informația privind pierderea finanțării europene pentru proiectul metroului de la Cluj a fost lansată la mijlocul lunii august de deputatul clujean Sabin Sărmaș, după cum a scris Actual de Cluj. Sărmaș, fost candidat la Primăria Cluj-Napoca în iunie 2024, a spus că pierderea celor 300 de milioane de euro este cauzată, pe de-o parte, de întârzierea lucrărilor, iar pe de altă parte, de unele vicii de procedură în procesul licitației pentru atribuirea lucrărilor.

După trei luni de când s-a anunțat începerea lucrărilor la metroul din Cluj-Napoca, Comisia Europeană a oprit finanțarea de 300 de milioane de euro prin PNRR și a anunțat că va penaliza erorile depistate la procedura de licitație.

Potrivit contractului de finanțare, primele nouă stații ar trebui să fie gata până în 2026, dar în singura stație în care au început lucrările, de trei luni nu s-a întâmplat nimic. Jumătate din lucrări trebuiau finalizate până la finalul anului, dar pe șantier sunt trei utilaje și un muncitor.

Primarul Emil Boc a negat informația și susține că în această toamnă cârtițele vor sosi la Cluj pentru a construi metroul.

„Primăria are contract de finanțare semnat și își produce efectele, Primăria a parcurs toate procedurile legale licitației validate de autoritățile statului român, contractul este în derulare și în toamnă sosesc cârtițele, așa cum este anunțat de multă vreme, programul este în grafic de implementare, finanțarea este asigurată prin contractul existent, deci din acest punct de vedere lucrurile se întâmplă în fiecare zi, și avem în derulare proiectul de metrou”, a declarat, săptămâna trecută, Emil Boc, cu privire la stadiul lucrărilor la proiectul metroului.

Acum, Guvernul României caută surse alternative de finanțare, care ar putea fi certificatele verzi sau Programul Operațional Transport.

Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a declarat în repetate rânduri că proiectul metroului de la Cluj este cel mai întârziat proiect din PNRR, pentru că, în luna mai, nu exista „nici contract de dirigenţie de şantier”. Ministrul a făcut comparaţia cu alt proiect de metrou, cel al Magistralei M6 spre Otopeni, care în aceeași lună se afla în stadiu de execuţie de 30 la sută.

Și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a avut o poziție săptămâna trecută referitor la proiect, declarând că au existat probleme privind licitația pentru execuția metroului, o parte din indicatorii tehnico-economici ai proiectului nefiind înscriși în registrul european.

În consecință, proiectul ar fi pierdut finanțarea prin PNRR, însă, spune Grindeanu, va continua să primească finanțare prin Programul Operațional Transport.

Construirea metroul din Cluj-Napoca costă două milioane de euro și va avea, într-o primă fază, 21 de kilometri, 9 stații și capacitatea de a transporta 2.000 de pasageri pe oră.