În cel mult jumătate de an, aglomerările urbane Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, București, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara ar trebui să aibă zone cu nivel scăzut de emisie (ZNSE). În aceste zone, ori nu va exista acces rutier, ori vor fi taxate diferit și, evident, scump. De asemenea, autoritățile locale vor putea decide ce fel de autoturisme vor avea acces în zonele delimitate.
Însă, Ministerul Dezvoltării – instituția care a pus în dezbatere publică proiectul prin care se reglementează delimitarea ZNSE, nu s-a consultat în prealabil cu prim-ministrul Ciolacu, iar acesta a anunța că documentul nu va intra în dezbaterea Guvernului.
”Această inițiativă, care are un impact social ridicat și care introduce taxe noi, nu a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu de a parcurge în prealabil o etapă de consultare publică și de a fi validată politic în interiorul Coaliției de Guvernare. Ca atare, proiectul va fi scos de pe agenda Guvernului”, este mesajul PSD referitor la taxele pentru mașini.
Care sunt prevederile propuse de Ministerul Dezvoltării
”Prin ZNSE se înțelege zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătățirii calității aerului”, prevede proiectul pus în dezbatere.
Zonele cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) vor fi marcate cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale, care pot să stabilească regulile şi tarifele de acces ale vehiculelor în interiorul acestora.
ZNSE pot fi de două tipuri: ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE. Și ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea administraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliţiei locale.
În interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii: respectă standardele de emisii ale zonei; achită tariful aferent zonei, dacă este cazul; sunt exceptate sau beneficiază de reducere de până la 100% de la plata taxei.
Restricțiile și tarifele nu se aplică vehiculelor aparţinând sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, precum şi vehiculelor aferente serviciilor publice de intervenţie, respectiv vehiculelor care asigură serviciu public de transport de persoane.
Inițiator al proiectului este Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) care va și asigura Registrul ZNSE la nivel național. Primăriile trebuie să publice toate informațiile pe site-urile proprii.
Hotărârea consiliului local împreună cu Regulamentul de acces în ZNSE și adresa paginii web de unde pot fi găsite informațiile specifice ZNSE la nivel local trebuie trimise Ministerului Dezvoltării în termen de 30 de zile de la adoptare, pentru preluarea în Registrul ZNSE la nivel național.
Benzile pentru transportul în comun, obligatorii în municipii
În actul normativ adoptat în 2023 și în a cărui bază a fost inițiat documentul Ministerului Dezvoltării, se stipulează că municipiile reședință de județ au obligația să înființeze, până la data de 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.
Tot începând cu 1 noiembrie 2026, existența unui Plan de mobilitate urbană durabilă (PMUD) va fi obligatorie pentru toate municipiile, iar deținerea unui astfel de plan va fi condiție prealabilă pentru investițiile aferente mobilității urbane finanțate din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri europene.