Rezultatele slabe la examenul de Titularizare din acest an, când nici 40 la sută dintre candidați nu au reușit să obțină nota 7 necesară promovării, readuc în atenție rezultatele a două expertize realizate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), la solicitarea Guvernului României.

În aceste rapoarte se recomandă renunțarea la examenul de Titularizare și angajarea profesorilor direct de către unitățile de învățământ. Însă, părerile specialiștilor transmise Ministerului Educației în 2017 și 2024 au fost ignorate, iar modalitatea de fixare pe posturi a rămas cuprinsă în continuare și în noua Lege a Educației.

Folosirea titularizării „ca principala modalitate de selectare a potențialelor cadre didactice este mult mai ineficientă decât stabilirea unor standarde înalte pentru admiterea în programele de formare inițială a cadrelor didactice și a unei ample pregătiri didactice inițiale”, avertizază experții OECD în raportul realizat asupra sistemului de învățământ din România.

OCDE a recomandat ca examenul de Titularizare să fie înlocuit sau completat cu „metode de recrutare a cadrelor didactice ce răspund mai bine nevoilor școlilor”. Este vorba de interviuri, evaluare a portofoliilor și observarea practicii pedagogice.

Raportul din 2024  intitulat „Reforma învățământului preuniversitar în România: Consolidarea sistemelor de conducere, de evaluare și de sprijin”, realizat de OCDE la cererea Ministerului Educației, a recomandat României încă o dată, chiar anul acesta, să înlocuiască examenul de titularizare cu evaluări pentru recertificare, care ar rezolva problema cadrelor didactice care rămân în funcție deși nu devin titulari.

Specialiștii OCDE care au recomandat schimbarea modalității de angajare a profesorilor sunt aceiași care, la nivel mondial, realizează și testările PISA.

De ce se propune renunțarea la Titularizare

În raportul realizat de OCDE în anul 2017, specialiștii au constatat că examenul de Titularizare din România din 2015 nu a fost promovat de 73 la sută dintre candidați. Anul acesta, mai puțin de jumătate dintre participanți au reușit să obțină note peste 7, arată rezultatele oficiale. Tot la Titularizarea din acest an, 39,37 la sută dintre candidați au reușit să se califice pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), adică au obținut note între 5,00-6,99.

Odată cu renunțarea la Titularizare și angajarea cadrelor didactice în școală se vor putea lua măsuri mai ușor în cazul neperformanței didactice, spun experții OCDE.

„Prima măsură va fi una legată de scop. Dacă scopul este de a garanta îndeplinirea standardelor de bază, ceea ce pare a fi principala preocupare în România, atunci guvernul ar putea stabili o cerință generală (de exemplu, toate cadrele didactice trebuie să solicite recertificarea după zece ani în profesie dacă nu au promovat o formă de evaluare în vederea promovării în această perioadă). Recertificarea ulterioară s-ar baza pe performanțe (de exemplu, cadrele didactice care au performanțe slabe ar trebui să urmeze cursuri de formare pentru a-și remedia deficiențele și să solicite din nou certificarea după doi ani)”, se arată în raport.