Operatorii de transport public de persoane, inclusiv aeroporturile, au obligația de a amplasa, pe fiecare peron/refugiu/stație în dreptul cărora se vor opri mijloacele de transport în comun, marcaje speciale și panouri informative, precum și instrucțiuni vizibile (pictograme simple, concise, intuitive și inteligibile) privind urcarea și coborârea persoanelor cu dizabilități din mijloacele de transport.

De asemenea, conducătorul/controlorii de trafic, inclusiv cei din trasportul feroviar/naval au obligația de a informa persoanele cu dizabilități cu privire la stația unde urmează să efectueze coborârea și la modalitatea concretă prin care acestea vor fi sprijinite. 

Afișarea trebuie să se realizeze prin mijloace care să poată veni în sprijinul oricărei persoane cu dizbilități, indiferent de handicapul de care suferă.

Noile reglementări care vin în sprijinul persoanelor cu dizabilități au fost cuprinse într-un Ordin al conducerii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), act publicat în 4 iunie în Monitorul Oficial și care a intrat în vigoare după 30 de zile de la publicare.

Principalele prevederi ale Ordinului 579 se referă la obligațiile operatorilor economici care desfășoară activități de transport public de persoane, inclusiv aerian precum și cei care desfășoară activități în imobile sau spații în care nu pot fi instalate sau nu au fost încă prevăzute rampe sau alte variante de acces al persoanelor cu dizabilități. Aceștia au obligaţia de a oferi o informare clară și corectă consumatorilor care intră în aceasta categorie, cu privire la modalitatea de acces a acestora în mijloacele de transport public de persoane, în imobile sau spațiile aferente.

”Este de notorietate faptul că persoanele cu dizabilități, deseori, întâmpină dificultăți în ceea ce privește accesul și asistența în mijloacele de transport în comun, de aceea Ordinul vine în întâmpinarea acestei categorii de consumatori, pentru a susține și a respecta drepturile lor, ca în cazul oricărei alte persoane fizice. Există o percepție greșită conform căreia ANPC trebuie sesizat doar în cazul produselor alimentare expirate sau a produselor de uz casnic defecte”, a declarat Sebastian Hotca, președintele ANPC.

Pentru a stabili modul comun de acțiune, conducerea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) – președintele interimar Sebastian Hotca, vicepreședintele Mihai Culeafă și directorul general Paul Anghel – a avut o întâlnire cu reprezentanții structurilor asociative ale persoanelor cu dizabilități din România, conduși de Daniela Tontsch – președinte al Consiliului Național al Dizabilității din România (CNDR).