Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) lucrează la dezvoltarea platformei eTerra cu o aplicație pentru telefonul mobil. Utilizatorii aplicației vor avea acces facil la date despre imobile și cadastru.

Practic, odată instalată aplicația pe mobil, utilizatorii vor primi notificări în cazul în care există solicitări de servicii pentru imobilele sale; pot identifica rapid o proprietate prin folosirea GPS-ului dispozitivului mobil; pot primi notificări referitoare la tranzacțiile dintr-o zonă pe care au identificat-o de interes; pot primi notificări referitoare la procesul de cadastru sistematic, cu posibilitatea de a interacționa cu ANCPI de la distanță; pot afla stadiul cererilor depuse la oficiile de cadastru și publicitate imobiliară din oricare județ sau pot obține direct un extras de carte funciară pentru informare.

”ANCPI dezvoltă constant platforma eTerra, acum fiind în lucru o aplicație pentru mobil. De-a lungul timpului s-au adăugat o serie de funcționalități platformei, dar prin aplicația mobilă va oferi servicii cât mai accesibile”, a precizat Sergiu Panie, directorul OCPI Sălaj.

Noua eTerra pentru mobil va fi finalizată în aproximativ 6 luni.

În 2020, cea mai amplă îmbunătățire a eTerra

În urmă cu trei ani, ANCPI a lansat noua versiune a sistemului informatic eTerra, prin care s-a simplificat procesul de înregistrare a cererilor adresate instituției. S-au adus atunci o serie de modificări care facilitează înregistrarea cererilor de către partenerii ANCPI.

Inclusiv activitatea angajaților ANCPI și ai instituțiilor subordonate a fost simplificată, iar persoanele autorizate să execute lucrări de specialitate pot obține de atunci informații referitoare la parcele.

O altă modificare a fost cu privire la cererile pentru care sunt solicitate referate de completare. În acest caz, utilizatorii pot adăuga documente noi, fără a șterge sau modifica actele existente la dosar.

Sistemul informatic transmite utilizatorilor și mesaje de clarificare. De exemplu, dacă o cerere nu are număr de înregistrare, iar utilizatorul încearcă să efectueze operațiuni  în afara programului de lucru, aplicația afișează mesajul: „Cererea nu poate fi trimisă în lucru pentru că nu are număr și dată de înregistrare! Înregistrarea poate fi realizată exclusiv în cadrul programului de lucru al BCPI-ului.”

În cazul în care cererea este înregistrată, dar nu are marcat câmpul „acte în original”, aplicația va afișa mesajul: „Cererea nu poate fi trimisă în lucru pentru că actele originale nu au fost încărcate în format electronic și semnate sau aduse la oficiu.”

De asemenea, pentru cererile de reexaminare depuse online, beneficiarii serviciilor oferite de ANCPI și oficiile teritoriale pot adăuga acte noi, în format electronic, fiind disponibil și istoricul cererii inițiale.

Tot versiunea din 2020 a sistemului integrat de cadastru și carte funciară eTerra a simplificat și modul de obținere a extrasului de carte funciară pentru autentificare. Practic, notarul care solicită acest document pentru vânzarea unui imobil poate bloca doar acele cote părți deținute de o persoană, fără a afecta eventualii coproprietari.