Asociația Pro Infrastructură a realizat o nouă evaluare a stadiului lucrărilor pe A3, tronsonul Nădășelu Zimbor- Poarta Sălajului.
Aceasta atrage atenția asupra faptului că au apus vremurile în care angajații UMB mutau dealurile transilvănene, la propriu, din Cluj și Sălaj, în fiecare zi de lucru. Pro Infrastructură constată că de la mobilizarea de la începuturile lucrărilor a rămas acum o ”palidă umbră”, UMB fiind concentrat pe lucrările de la Autostrada 7, Buzău-Focșani. În acest ritm, lucrările nu vor fi gata nici măcar anul viitor, mai ales că nodul de la Românași încă nu are desemnat încă un constructor. Practic, și dacă s-ar finaliza lucrările de la Nădășelu la Poarta Sălajului, nu am avea pe unde ieși sau intra de pe autostrada mult-așteptată de toți.
”Amintirile ne chinuiesc, amintirile ne răscolesc… pe Autostrada Transilvania. Ne gândim cu jind la vremurile demult apuse, din 2021 și început de 2022, când cei de la UMB mutau, la propriu, dealurile transilvănene de pe A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului. Din acea mobilizare exemplară a rămas doar o palidă umbră, antreprenorul fiind concentrat pe A7 Buzău-Focșani, așa cum bine știți. Prin 2021 visam să circulăm în 2023, cel târziu în 2024. Dar acum ne luăm adio inclusiv de la 2025, sperând să ne încadrăm în jalonul PNRR, 2026.
Credit foto/ video: Pro Infrastructura
Argumentele sunt simple și evidente. CNAIR a extins, a treia oară dacă am numărat noi bine, termenele de finalizare în 28.07.2026 pentru Nădășelu-Zimbor, respectiv 14.12.2026 pe Zimbor-Poarta Sălajului, conform ultimului grafic de execuție aprobat și raportat public.
De ce le-a extins? Pe scurt, fiindcă nu și-a făcut treaba. Licitația pentru viaductele suplimentare pe traseul modificat de alunecările de teren s-a finalizat cu vreo doi ani de întârziere, acordul de mediu s-a revizuit în pas de melc, suprafețele forestiere nu sunt eliberate în totalitate, iar nodul Românași de la capătul din nord nu are încă un constructor.
Chiar și în aceste condiții, lotul Zimbor-Poarta Sălajului ar putea fi deschis în 2025 dacă oficialii CNAIR închid în următoarele luni licitația nodului Românași fără de care tronsonul este muzeu. Și, evident, dacă cei de la UMB decid să își apere blazonul și aduc niște forțe suplimentare ca să dea gata autostrada. În caz contrar, toate șansele să intre în 2026 în al 7-lea an de contract!”, arată Pro Infrastructura.
Problemele semnalate ca vizibile întârzieri sunt două viaducte de pe traseul modificat la Topa Mică și Nădășelu, care au 9 luni de proiectare și alte 18 luni de execuție. ”UMB nu a participat la licitația aceasta și contractul a ajuns la turcii de la Ozaltin, fiind semnat pe 5 iunie 2024. Le va fi foarte greu să termine în 2026 și să se încadreze în cerințele PNRR”, precizează asociația.