Olimpiada de Istorie, faza județeană, s-a lăsat cu reclamații și sesizări în Sălaj, după ce unii părinți au reclamat recorectarea lucrărilor după deschiderea acestora și, implicit, după ce s-a văzut numele elevilor. Astfel, elevul clasat inițial pe prima poziție, calificat la faza națională, a ajuns ulterior pe poziția a patra, pierzând această oportunitate.

Am primit la redacție un mesaj din partea părintelui unui elev participant la olimpiadă, nemulțumit de situație, care a cerut să se facă dreptate.

“Stimată redacție, doresc să confirm că sunt unul dintre părinții nemultumiți de modul netransparent de desfășurare a olimpiadei județene de istorie, clasa a X-a, în  concret de faptul că după corectarea, notarea și deschiderea lucrărilor acestea  au fost recorectate încă o dată, în urma recorectării notele acordate inițial au fost modificate. Indiferent care ar fi fost motivul recorectării, după deschiderea acestora orice intervenție asupra lucrărilor este interzisă. Procedând în această manieră, copilul cu nota cea mai mare a ajuns pe poziția a patra, pierzând astfel dreptul de a se califica la etapa națională. Este mai mult decât evident faptul că s-a urmărit modificarea clasamentului în favoarea unui anumit elev. Am formulat o reclamație la ISJ, solicitând chiar și modificarea clasamentului, însă nu am primit niciun răspuns, aflând ulterior că a fost demarată o ancheta la ISJ. Vă solicit respectuos, ca în limitele competențelor profesionale, să verificați aspectele semnalate și să faceți public rezultatul anchetei. Vă rog să publicați această anchetă, pentru a fi un semnal de alarmă și pentru alți părinți și, măcar pe viitor, olimpiadele și concursurile școlare să se desfășoare corect”, ne-a scris un părinte, care a depus, de altfel, o sesizare și la Inspectoratul Școlar Județean Sălaj.

Menționăm că am cerut și noi un punct de vedere din partea ISJ Sălaj în legătură cu presupusele nereguli de la olimpiada de istorie, faza județeană, în data de 26 aprilie, dar nu am primit încă un răspuns.

Vă prezentăm o parte din răspunsul formulat de inspectorat ca urmare a anchetei derulate, după sesizarea formulată de părinte. Instituția neagă că ar fi fost favorizați anumiți elevi, după ce li s-a văzut numele trecut pe lucrare.

“Având in vedere petiția dvs. prin care au fost sesizate, în esență anumite nereguli cu privire la evaluarea lucrărilor de clasa a X- a la olimpiada de
istorie – etapa județeană – sesiunea 2024, la nivelul ISJ Sălaj a fost constituită o comisie care a avut rolul de a analiza aspectele sesizate prin raportare la respectarea cadrului legislativ aplicabil organizării și desfășurării olimpiadei de istorie – etapa județeană, sesiunea 2024. (…) Se constată faptul că, deși toți membrii comisiei pentru olimpiada de istorie – etapa județeană au semnat pe propria răspundere declarații cu privire la păstrarea confidențialității tuturor subiectelor, a baremelor și a informațiilor cu caracter intern pentru competiție, până la afișarea/comunicarea publică oficială a acestora și că nu vor întreprinde nici o acțiune care să pună la îndoială corectitudinea competiției școlare, au fost divulgate punctajele inițiale (neoficiale) precum și informații cu caracter intern pentru competiție. În seara zilei în care s-a desfășurat competiția școlară, președintele comisiei
județene de organizare, evaluare și de soluționare a contestațiilor pentru olimpiada de istorie – etapa județeană, s-a prezentat la unitatea de învățământ cu scopul de a verifica cum decurge olimpiada și a constatat faptul că corectarea lucrărilor de la clasa a X-a a fost finalizată și lucrările au fost predate comisiei de evaluare. Drept pentru care a întrebat dacă la clasa a X-a s-au verificat lucrările care se clasau pe primele 3 locuri, aceasta fiind o practică constatată în desfășurarea olimpiadelor, întrebare la care, a primit un răspuns negativ. În urma vizualizării în mod aleatoriu a unor lucrări de la clasa a X-a, prin raportare la barem s-a constatat o greșeală științifică în evaluarea în intregime a subiectului I punctul 5, consecința acestui fapt flind decizia comisiei de rechemere a celor 2 evaluatori în vederea recorectării subiectului I, punctul 5. Cei doi profesori evaluatori s-au prezentat în unitatea de învățământ unde li s-a explicat situația și li s-a propus recorectarea tuturor lucrărilor în integralitate, propunere cu care aceștia au fost de acord. În urma recorectării lucrărilor de la clasa a X-a s-au constatat diferențe majore față de corectarea inițială la mai multe lucrări, cea mai mare diferență s-a înregistrat la lucrările elevilor clasați pe locul I, respectiv locul IV. Drept urmare, în urma recorectării lucrărilor de la clasa a X-a clasamentul inițial a suferit modiflcări semnificative. Deși comisia constituită la nivelul ISJ nu poate stabili cu exactitate, consideră că poate concluziona în mod rezonabil faptul că lucrările erau desigilate în momentul în care a avut loc reevaluarea, raportat la aspectul conform căruia, notele inițiale erau deja introduse digital, ori această etapă are loc după predarea lucrărilor de către profesorii evaluatori și ca urmare a desigilării acestora.
Cu toate acestea, din cele menționate de către membrii comisiei de evaluare sub semnătură nu reiese ipoteza conform căreia, deși recorectarea lucrărilor s-a realizat cu acestea desigilate s-ar fi dorit favorizarea în vreun sens a vreunuia dintre candidați”, scrie în răspunsul formulat de ISJ.

Instituția se angajează să trimită, în atenția Ministerului Educației, o solicitare privind formularea unor bareme de evaluare mai clare, pentru a evita astfel de situații pe viitor.

“Într-un context favorabil, vom recomanda d-nului general responsabil pentru disciplina Istorie din cadrul Ministerului Educației, solicitarea d-voastră, în calitate de părinte de a avea în vedere, realizarea baremelor de evaluare, cu exemple de răspunsuri corecte, pentru a evita unele răspunsuri interpretabile de către profesorii evaluatori, precum și posibilitatea vizualizării propriei lucrări înainte de depunerea unei contestații”, spun reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Sălaj.