La o lună după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a obligat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să semneze contractul cu Precon pentru lotul Chiribiș-Biharia, de pe Autostrada Transilvania, s-a dat și ordinul de începere a lucrărilor: luna mai, anul 2025. Ministrul Sorin Grindeanu este acuzat că blochează Autostrada Transilvania în județul Bihor.

Zălăuanul Horațiu Cosma (USR), fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, spune că ministrul social-democrat sabotează cu bună știință A3.

“Mizerabil până la capăt: Sorin Grindeanu blochează cinic încă un an Autostrada Transilvania în județul Bihor și dă ordinul de începere al proiectului abia în mai 2025. Tronsonul din Bihor dintre Chiribiș și Biharia a intrat în șantier tocmai în 2004, a fost terminat pe jumătate și abandonat în 2013, după ce PSD a rupt primul contract. Au mai urmat 2 contracte reziliate, ultimul chiar de către Grindeanu.

A urmat a 4-a încercare de finalizare a autostrăzii în 20 de ani, torpilată și ea de Grindeanu. Trebuia să semneze contractul de lucrări încă din vara lui 2023, după confirmarea constructorului câștigător de către Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor.

Nu a vrut. A fost nevoie ca același constructor să meargă în justiție, să ceară semnarea contractului și să câștige, ca să îl oblige pe Grindeanu să semneze într-un final contractul.

Dar, pe când credeam că în sfârșit se face autostrada, a mai blocat-o o dată Grindeanu. A dat ordinul de începere al proiectului tocmai în mai 2025. Adică peste un an. Pe care probabil o să îl mai amâne o dată pentru 2026. Nu e grabă. Timpul trece, leafa merge.

Și, cu el, și speranțele românilor că vor circula în acest secol doar pe autostradă de la București și până la Oradea”, spune Horațiu Cosma.

Reamintim că, luna trecută, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a obligat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să semneze contractul cu Precon pentru lotul Chiribiș-Biharia, de pe Autostrada Transilvania.

Realizarea segmentului de 29 de kilometri Chibriș-Biharia, de pe A3, a fost blocată încă din toamna anului trecut din cauza contestațiilor. Antreprenorul Precon acuza CNAIR pentru tergiversarea semnării contractului, în timp ce ministrul Transporturilor a dat vina pe constructor pentru blocaj.

Contestația constructorului Precon a fost admisă la CNSC conform deciziei care s-a publicat la finele lunii februarie. Precon Transilvania a susținut că a solicitat de două ori CNAIR să stabilească o dată pentru semnarea contractului, înainte de a se adresa CNSC pentru obligarea autorității contractante la semnarea acestuia.

În august 2023, secțiunea Chibriș-Biharia de pe Autostrada Transilvania (A3) era deblocată prin desemnarea câștigătorului licitației pentru acest segment de autostradă. Câștigătorul contractului de 785 de milioane de lei fără TVA, cu un termen de realizare de 24 de luni, a fost firma Precon. Contestațiile succesive au blocat, însă, proiectul finanțat din fonduri nerambursabile.

Câştigătorul licitaţiei pentru construcţia subsecţiunii Chiribiş – Biharia a Autostrăzii Transilvania este o asociere de constructori români, Precon Transilvania SRL– Citadina 98 SA, care, în 24 de luni, va trebui să construiască cei 28,55 de kilometri.

„De la momentul semnării contractului, Asocierea va avea la dispoziție 24 de luni, din care 6 luni pentru perioada de proiectare + 18 luni perioada de executie a lucrărilor, pentru finalizarea celor 28,55 de km ai acestei secțiuni de autostradă”, a declarat șeful CNAIR la momentul anunțării câștigătorului licitației. 

Pe Autostrada Transilvania, între Cluj-Napoca și Oradea, în septembrie 2023 a fost deschis traficului lotul Nuşfalău – Suplacu de Barcău, România atingând atunci pragul de o mie de kilometri de autostradă.

sursa foto: Horațiu Cosma