După ce, în ianuarie, compania Makyol din Turcia câștigase din punct de vedere al evaluării ofertelor tehnice lotul ”Meseș” din A3, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a cerut clarificări și a prelungit termenul până la finele lunii februarie pentru desemnarea constructorului.

Turcii au transmis clarificările, dar au depus și contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC). Cel mai probabil, câștigătorul licitației va fi desemnat abia după soluția pe care CNSC o va da.

Este a doua contestație pe care turcii o depun într-un singur an de la lansarea licitației pentru tronsonul exclusiv sălăjean al Autostrăzii Transilvania, tronson care cuprinde și tunelul Meseș. Prima contestație a vizat clarificările pentru oferta tehnică, iar aceasta din urmă clarificările cerute de CNAIR pentru oferta financiară.

În 23 ianuarie 2024, CNAIR a finalizat evaluarea ofertelor tehnice urmând ca până la finalul lunii februarie (conform termenelor din SEAP, dar care pot fi prelungite) să termine și evaluarea financiară.

Potrivit datelor din contestație pe care le-a consultat Economedia, pe 26 ianuarie, în etapa de evaluare financiară, CNAIR a transmis o solicitare către Makyol pentru a justifica prețurile din oferta declarată admisibilă. Deși anonimizată, din contestație se poate înțelege că oferta Makyol ar putea fi semnificativ sub estimarea CNAIR, situație care obligă Autoritatea contractantă să ceară explicații suplimentare, așa cum a fost și cazul altor contracte. Makyol arată că a răspuns clar și detaliat solicitării de clarificare, dar că nu recunoaște legalitatea clarificării CNAIR, însă a dat curs acesteia pentru a nu-i fi descalificată oferta. Solicitarea de clarificare nu înseamnă neapărat suspendarea procedurii, dar este aproape sigur că la Compania de Drumuri se va aștepta decizia CNSC până la desemnarea câștigătorului, ceea ce înseamnă o nouă întârziere.

Licitația pe SEAP a împlinit un an…

Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, cu tunel de 3 kilometri prin Meseș, a fost lansată în urmă cu un an, pe 10 februarie 2023.

În luna august au fost depuse șapte oferte: UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen (Ozaltin a depus singura ofertă pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB). Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz)  ar trebui să înceapă în a doua jumătate a anului lucrările pe lotul 2 Boița –Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești.

Compania Makyol este al doilea constructor din România după UMB după numărul kilometrilor de autostradă contractați (68 kilometri pe A13 Sibiu – Făgăraș), iar WeBuild începe lotul de 37 de kilometri dintre Tigveni și Cornetu pe A1 Sibiu – Pitești cu termen de 45 luni.