Consiliul de Administrație al CNAIR a aprobat semnarea acordului de parteneriat cu Consiliul Județean Sălaj pentru realizarea documentației tehnice a nodului rutier de la Românași, cel care va asigura legătura între Autostrada Transilvania (A3), DN 1 F (Cluj Napoca – Zalău – Satu Mare – Petea) și viitorul Drum Expres Jibou-Românași.
Nodul rutier de la Românași va fi gata anul viitor, înainte de deschiderea tronsonului de autostradă de la Zimbor – Poarta Sălajului, preconizată de către constructor pentru sfârșitul anului 2024. Pe șantierul nodului rutier de la Românași se desfășoară în prezent lucrări de descărcare arheologică.
Contractul pentru studiul de prefezabilitate și fezabilitate pentru nodul rutier de la Românași a fost semnat cu firma Explan, iar proiectarea preliminară are termen de finalizare martie 2024. Parteneriatul CNAIR – Consiliul Județean Sălaj se referă la întocmirea Documentației Tehnice, a Studiului de Fezabilitate, a Proiectului pentru Autorizația de Construire (PAC) și a Proiectului Tehnic (PT).
Nodul rutier va fi construit de Consiliul Județean Sălaj și va conecta lotul Zimbor-Poarta Sălajului, realizat de constructorul UMB, care ar putea fi deschis în decembrie 2024, deși are termen contractual iulie 2025.
Drumul Expres Jibou-Românași va avea o lungime de 20 de kilometri și va asigura legătura orașului Jibou la A 3-Transilvania, acesta urmând a fi executat de Consiliul Județean Sălaj în parteneriat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Acest sector de drum, cu o lungime de circa 20,5 kilometri, este prevăzut a se implementa la profil de drum expres, de tip două benzi pe sens.
Conform Master Planului General de Transport al României, documentul strategic de planificare a investițiilor în domeniul transporturilor, “drumurile expres sunt prevăzute a fi implementate la profil de tip 2+2, fără intersecții la nivel cu alte drumuri sau căi ferate, fără a tranzita localități și au o geometrie în plan și în profil care să permită viteze sporite de deplasare, în condiții de siguranță”.
Conform destinației și configurației, drumul expres Jibou – Românași va face parte din rețeaua drumurilor de conectivitate și Transregio a României, care asigură conectivitatea rutieră în partea de nord-vest a țării, între A3 (zona Turda) – Cluj Napoca (zona Apahida) – Dej (Beclean-Bistrița) – Baia Mare (Livada-Halmeu) – Satu Mare – Oar.
De asemenea, CNAIR a aprobat și varianta de amenajare a nodului rutier Crasna al Autostrăzii Transilvania – variantă susținută și agreată de președintele Consiliului Județean Sălaj și de primarul comunei Crasna. Viitorul nod va face legătura cu orașul Șimleu Silvaniei, prin DN 1H, și cu județul Cluj, prin DJ 108G: Crasna-Ciucea.
,,Consiliul Județean Sălaj și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au semnat un acord de parteneriat în vederea realizării Legăturii Jibou-Românași, un drum expres ce va asigura conectivitatea orașului Jibou la nodul de autostradă de la Românași, precum și a localităților din lungul aliniamentului acestei șosele la rețelele principale de transport din România și țările vecine. Facem încă un pas pas spre normalitate, spre dezvoltarea reală a Țării Silvaniei, o dezvoltare bazată pe nevoile comunității. O dată cu semnarea acestui acord, investiția pentru realizarea legăturii dintre Jibou și Românași – identificată și inclusă, de altfel, în Strategia integrată de dezvoltare durabilă a județului nostru – intră în linie dreaptă. Implementarea proiectului va facilita mobilitatea, va asigura conectivitatea cu Autostrada Transilvania și cu viitoarele investiții de infrastructură rutieră și, bineînțeles, va crește atractivitatea județului, a Jiboului și a Văii Someșului pentru investitori. Cred că o dezvoltare durabilă este posibilă doar printr-un parteneriat strâns cu instituțiile statului, cu autoritățile locale și comunitatea. Iar acest proiect reprezintă un exemplu elocvent al colaborării eficiente între toți acești factori, spre bucuria noastră, a tuturor”, explica Dinu Iancu-Sălăjanu în iunie 2023.