Asocierea condusă de constructorii turci MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. a câștigat contractul cu o valoare de aproape 9 miliarde de lei, fără TVA, scos la licitație anul trecut de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR). Cu acești bani europeni, turcii vor construi două tronsoane ale A3, de la Poarta Sălajului la Zalău și de la Zalău la Nușfalău, inclusiv tunelul de trei kilometri care va străpunge Munții Meseș.
Potrivit surselor Gândul, asocierea MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. (Leader),OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. a îndeplinit cel mai mare punctaj, câștigând contractul de proiectare și execuție a Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B3: Poarta Sălajului – Zalău, inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău în lungime de aproximativ 41 km, din care aproximativ 2,8 km de tunel, în conformitate cu prevederile contractului de lucrări”.
Pentru această lucrare a depus ofertă și asocierea condusă de firma omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, UMB, firmă care execută deja lucrări pe Mihăiești-Poarta Sălajului. A fost bătălie mare pentru aceste lucrări deloc ușoare și pe o lungime importantă din A3.
Pentru cele două Subsecțiuni din A3 s-au bătut șapte firme și asocieri de firme, majoritatea turcești – asocierea SA & PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o (România – Bosnia Herțegovina), WEBUILD SPA – MILANO (Italia), IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (Turcia), Asocierea MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (Turcia), MAPA INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia), Asocierea NUROL INSAAT VE TICARET A.S. – DUYGU TAAHHÜT VE İNŞAAT A.Ş. (Turcia), Asocierea TEKFEN INSAAT VE TESISAT A.S. – DOGUS INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia), după cum anunța șeful CNAIR, Cristian Pistol, în luna august 2023.
Ce vor face turcii în Sălaj
Câștigătorii contractului pentru „Proiectarea și execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B3: Poarta Sălajului – Zalău, inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău”, vor primi maxim 8.847.104.999 de lei, fără TVA.
Turcii vor construi aproximativ 41 km de autostradă, din care aproximativ 2,8 km de tunel prin Munții Meseș, tunel care va deveni, la finalizare, cel mai lung tunel din România. Constructorul are la dispoziție doar 78 de luni pentru finalizare, din care 18 luni perioada de proiectare și 60 de luni – perioada de execuție a lucrărilor. În contract mai sunt prevăzute alte 60 de luni ca perioadă de garanție a lucrărilor.
Data-limită pentru depunerea ofertei a fost 28 august 2023, potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a prelungit până în 29 decembrie 2023 termenul limită pentru evaluarea ofertelor la contractul pentru lotul Poarta Sălajului – Nușfalău, de pe Autostrada Transilvania (A3), după ce termenul inițial pentru desemnarea câștigătorului a fost 20 noiembrie.
Acesta este cel mai complex și mai mare contract pentru un lot de autostradă scos la licitație până acum de CNAIR.
Contractul prevede inclusiv construcția a 65 de viaducte, poduri și pasaje (în lungime totală de aproximativ 13 km) și a Tunelului Meseș (în lungime de 2,89 km). Finanțarea este asigurată din Fonduri Europene Nerambursabile.
Criteriile de selecție stabilite de CNAIR pentru desemnarea constructorului au fost multe, dar cel mai important factor de evaluare a fost prețul.
Au contat experiența deținută de inginerul proiectant de poduri în proporție de 4 la sută, prețul ofertei – 55 la sută, metodologia de realizare a contractului și planificarea resurselor tehnice și umane în corelare cu specificul și complexitatea activităților – 15 la sută, perioada de garanție a lucrărilor – 9 la sută, experiența deținută de managerul de proiect – 6 la sută, experiența deținută de inginerul proiectant de tuneluri– 7 la sută, metodologia de realizare a contractului și planificarea resurselor tehnice și umane în corelare cu specificul și complexitatea activităților, respectiv experiența deținută de inginerul proiectant de drumuri, între 4 și 15 la sută.