Lucrările la cel de-al doilea tronson al centurii ocolitoare a Zalăului ar fi trebuit să fie gata încă din luna martie a anului trecut. Imediat e martie 2024 și investiția e departe de a fi finalizată.
Vara trecută, oficialități locale și de la centru au făcut mai multe vizite de lucru pe centură și au cerut urgentarea lucrărilor. Doar că rapiditatea și hărnicia specifice chinezilor s-au poticnit tocmai în orașul de la poalele Meseșului, din cauza românilor. Pe scurt, constructorii rămăseseră la aceleași prețuri din anul 2020, de când au semnat contractul, acestea nu au actualizate așa cum s-a întâmplat pe celelalte proiecte de infrastructură din țară. Din sumele care nu mai erau de actualitate, aveau de plătit către muncitori, către furnizori, la prețurile la zi. În plus, în asocierea care execută lucrarea există și o companie din Zalău, iar aceasta a refuzat să își pună semnătura pe documentația pentru actualizarea prețurilor. Nu s-au căutat soluții pentru a scoate din contract această firmă, pentru a găsi o variantă legală ca proiectul să poată merge înainte, astfel că pe șantier cam bate vântul în momentul de față.
Chiar și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, acuza compania zălăuană că, în ciuda procentului infim pe care îl are în asociere, practică un “șantaj” prin care ține șantierul pe loc.
Lucrările la cel de-al doilea tronson al variantei de ocolire a municipiului Zalău, cu o lungime de 5,5 kilometri, au demarat în anul 2021 dar e greu de preconizat când vor fi terminate. Stadiul de realizare este de puțin peste 50 la sută. Costul investiției ajunge la circa 250 de milioane de lei.
Pentru a puncta lentoarea lucrărilor, consilierul județean USR Nicolae Olar a comparat centura Zalăului cu centura orașului Beiuș.
“Centura Zalău: An începere lucrări: 2021. Termen finalizare: martie 2023- nefinalizată. Lucrările pe șoseaua de ocolire a municipiului Zalău au început în anul 2021 și trebuiau să fie gata în martie 2023. Deși sunt peste 10 luni de întârziere, șoseaua nu se va inaugura nici anul acesta, la cum se prezintă șantierul! Lucrările pe Centura Beiuș au început în anul 2023, stadiul lucrărilor este la peste 50%, și se lucra chiar și zilele acestea, la temperaturi sub 0 grade. Centura va fi finalizată anul acesta! Date tehnice pentru comparație: Centura Zalău: 5,5 km, 2 poduri, 5 viaducte; Centura Beiuș: 9,5 km, 2 poduri și 2 pasaje supraterane. De ce la unii se poate și la noi nu? Oare nu este vorba și de gradul de implicare a autorităților locale? Care e părerea voastră?”, întreabă consilierul județean în mediul online.