Daca un agricultor incearca sa faca economii, fie ele si subtiri cat foita de tigara, nu va reusi. Asta pentru ca pe langa neprevazut exista si categorii de costuri care nu se pot reduce. Asa sunt, de pilda, cheltuielile cu carburantii. Statul ofera subventii la achizitia de motorina pentru agricultura, cu toate acestea, la noi, acest combustibil are cel mai ridicat pret din statele europene. Practic, ce pot face autoritatile pentru a ajuta fermierii? Fie dau subventii, fie dau un pret mai mic. Ne-am obisnuit sa asistam la o singura modalitate de sustinere a domeniului agricol la cumpararea de motorina, anume aceea de acordare a subventiilor. Creste pretul motorinei, sa mareasca si statul subventia. Numai sa nu uitam ca uneori solutia este in ograda petrolistilor, a comerciantilor de carburanti. Intrand intr-o cursa a scumpirilor, ochii tuturor, de la simpli consumatori, la agenti economici si producatori agricoli au ainceput sa fie atintiti tot mai mult asupra benzinariilor. Nu conteaza ca, la un moment dat, pe bursele de profil pretul titeiului scade, pentru ca la noi se aplica alte reguli economice. Cand se credea ca a disparut orice speranta, ca autoritatile vor pune piciorul in prag, se produce minunea. Dupa indelungi si minutioase verificari Consiliul Concurentei decide sa-i traga de urechi pe petrolisti si pe monopolisti, mustrulindu-i cu o sanctiune pecuniara. Nu apucam insa sa realizam bine ce se petrece, ca exact a doua zi dupa amenda, operatorii de carburanti scumpesc , din nou, pretul benzinei si al motorinei. De fapt care este realitatea? Simplu: fiecare isi aplica propria politica. Constatand abuzuri si nereguli in stabilirea preturilor, autoritatile au avut dreptul sa aplice sanctiuni. Dar si petrolistii au avut ulterior dreptul sa mai mareasca odata pretul. Pana la urma aici e care pe care. Si din cate vedem noi, cel putin pana acum, statul a iesit mereu pe locul doi. Trist este ca aceasta pozitionare atrage dupa sine o serie de belele. Degeaba subventionezi, tu, statule, motorina pentru agricultura cu 1,16 lei pe litru, pentru ca opearatorii de carburanti au la indemana parghii care sa anuleze acest sprijin sau macar sa-l diminueze. Cu toata subventia pentru motorina din agricultura, cheltuielile cu carburantii atarna greu la bugetul fermierului.