O echipă de oameni de știință de la Universitățile din Hong Kong și Shanghai, ce a realizat un studiu publicat în revista Early Education and Development pe 16 noiembrie 2023, a făcut o descoperire îngrijorătoare pentru sănătate. Experții au constatat că un fenomen propagat pe internet, petrecerea timpului pe rețelele de socializare de către copii și adolescenți, pe dispozitive electronice, precum smartphone-uri, laptop-uri și tablete, pot provoca boli mintale, precum depresie, anxietate și asumarea de riscuri.
Pe baza analizei unor studii efectuate de-a lungul a 23 de ani care au inclus peste 30.000 de copii sub 12 ani, specialiștii sugerează că guvernele ar trebui să ofere un sprijin sporit părinților. Creierul copiilor este modelat din cauza timpului petrecut de aceștia pe dispozitivele electronice, iar de cele mai multe ori, influențele sunt negative, potrivit Sci Tehn Daily.
Analiza de cercetare în neuroimagistică indică faptul că timpul petrecut de copii uitându-se la televizor, smartphone sau jucând jocuri pe calculator poate avea efecte semnificative și de durată asupra funcției creierului lor. Această cercetare evidențiază atât efectele negative, cât și cele pozitive.
Ei sugerează că factorii de decizie politică ar trebui să ajute părinții în gestionarea angajamentului digital al copiilor lor, susținând programe care încurajează dezvoltarea pozitivă a creierului.
În special, cercetarea constată că timpul petrecut pe ecran duce la modificări în cortexul prefrontal al creierului, care este baza funcțiilor executive, cum ar fi memoria de lucru și capacitatea de a planifica sau de a răspunde flexibil la situații.
De asemenea, găsește impacturi asupra lobului parietal, care ne ajută să procesăm atingerea, presiunea, căldura, frigul și durerea; lobul temporal, care este important pentru memorie, auz și limbaj; și lobul occipital, care ne ajută să interpretăm informațiile vizuale.
„Ar trebui să fie recunoscut atât de educatori, cât și de îngrijitori că dezvoltarea cognitivă a copiilor poate fi influențată de experiențele lor digitale”, spune autorul studiului, profesorul Hui Li, de la Facultatea de Educație și Dezvoltare Umană, Facultatea de Educație și Dezvoltare Umană, la Universitatea de Educație din Hong Kong. „Limitarea timpului pe ecran este o modalitate eficientă și pot fi dezvoltate și implementate strategii mai inovatoare, prietenoase și practice”.
Lucrarea concluzionează că aceste experiențe digitale timpurii au un impact semnificativ asupra formei creierului copiilor și a funcționării acestora. De exemplu, au fost observate efecte negative în unele studii asupra modului în care timpul petrecut pe ecran influențează funcția creierului necesară pentru atenție, abilitățile de control executiv, controlul inhibitor, procesele cognitive și conectivitatea funcțională.
Alte studii au sugerat că timpul mai mare pe ecran este asociat cu o conectivitate funcțională mai scăzută în zonele creierului legate de limbaj și controlul cognitiv, ceea ce poate afecta negativ dezvoltarea cognitivă.
Experții au descoperit că unele forme de petrecere a timpului pe ecrane inteligente, precum smartphone, calculator, tabletă, sunt asociate în mod constant cu efecte negative. Principalul efect negativ s-a observat a fi timpul consumat pe rețelele sociale de pe internet, care a fost asociat cu depresia, anxietatea și asumarea de riscuri. Din nou, cercetarea medicilor a descoperit o relație între timpul crescut petrecut de copii pe rețelele sociale și probleme de sănătate mintală.
Sursa ziare.com