Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară din cadrul Ministerului Transporturilor, a prezentat decidenților locali modul de implementare a unui proiect tip Tren Metropolitan, în vederea identificării nevoii și oportunități de implementare a unui astfel de proiect și în Zalău.
Oficialul din Transporturi a prezentat demersurile făcute în cadrul Ministerului pentru dezvoltarea transportului feroviar și modificările legislative astfel încât unitățile administrativ-teritoriale să poată implementa proiecte de acest tip care ar duce la decongestionarea substanțială a traficului rutier. ”Trenurile metropolitane sunt investiții care contribuie semnificativ la dezvoltarea infrastructurii feroviare și o alternativă a transportului urban”, a precizat Roșeanu.
În cadrul întâlnirii desfășurate vineri, 10 noiembrie, la Primăria Zalău, principala temă dezbătută a vizat transportul metropolitan. Municipiul Zalău face parte din Asociația de Dezvoltare Intercomunitară “Zona Metropolitană Zalău”, prin intermediul căreia a fost obținută finanțare în vederea realizării Variantei de ocolire, etapa 2. De asemenea, în localitățile limitrofe municipiului, parte din Asociație, se fac demersuri în vederea extinderii transportului public de persoane. Însă și subiectul trenurilor metropolitane a stârnit interesul oficialilor.
”Dezvoltarea sistemului de transport în municipiu este o prioritate a administrației locale, motiv pentru care datele prezentate în cadrul întâlnirii de astăzi vor fi atent analizate și menținută legătura cu reprezentanții din cadrul Ministerului Transporturilor pe această temă”, a precizat primarul Ionel Ciunt.
La întâlnire au participat primarul Ionel Ciunt, subprefectul județului Sălaj – Florin Florian, viceprimarii Teodor Bălăjel și Nicolae Fazakas, administratorul public – Călin Cristian Forț, primarii comunelor Treznea și Hereclean, directorul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară “Zona Metropolitană Zalău”, directorii Transurbis Zalău și administratorul firmei SC Rossada Inovative Solutions – societate cu care Asociația Metropolitană de Transport are încheiat contract de consultanță în vederea întocmirii documentației necesare atribuirii directe a contractului către SC Transurbis SA.
Orașele mari se bat pe fonduri pentru trenuri metropolitane
Dezvoltarea transportului feroviar se poate face prin fonduri europene accesate prin Programul Transport 2021 – 2027. Această linie de finanțare prevede alocări totale de aproape 650 de milioane de euro pentru proiecte de metrou și tren metropolitan (Prioritatea 6), din care co-finanțarea UE este de 85 la sută. Banii pentru înființarea rețelelor de tren metropolitan vor fi acordate după principiul “primul venit, primul servit”, iar în cursa contra cronometru pentru accesarea banilor europeni intră orașe mari precum Cluj – Napoca, Iași, Brașov și Timișoara, dar pot intra și Constanța, Bacău și, de ce nu, Zalău.
Clujul se pregătește încă din 2020 pentru trenul metropolitan. Primăria Cluj – Napoca a atribuit încă de atunci contractul pentru studii de pre-fezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului asocierii SWS ENGINEERING SPA – SYSTRA – METRANS ENGINEERING SRL. Trenul Metropolitan va circula pe ruta Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida. Pentru trenul metropolitan din Cluj, se propunea implementarea unui sistem de transport rapid care să acopere întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 km.