Pe șoseaua de centură a Zalăului cam bate vântul, iar pe tronsoanele din Autostrada Transilvania lucrurile nu merg cum ar trebui. Sunt concluziile unor vizite în teren efectuate, în ultimele zile, de fostul secretar de stat USR în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma, și deputatul USR de Cluj, Viorel Băltărețu.
În cadrul unei conferințe de presă pe care au susținut-o, vineri, la Zalău, alături de consilierii județeni USR Sălaj Vasile Cosmin Ardelean și Nicolae Olar, au fost prezentate principalele probleme identificate pe șantierele din Transilvania.
Potrivit deputatului USR Viorel Băltărețu, de cele mai mute ori încurcăturile din teren nu vin din partea executanților lucrărilor, ci din partea statului. “Blocajele vin de la incapacitatea autorităților locale, județene, centrale, tot felul de agenții, de a comunica unele cu altele”, spune deputatul, care acuză autoritățile că se mulțumesc să găsească doar soluții pe hârtie care nu au, în realitate, nicio aplicabilitate, și să considere apoi că au rezolvat problema.
Reprezentanții USR dau vina pe guvernanți și pe măsurile economice pe care le iau, referindu-se și la cele mai recente decizii ale Executivului Ciolacu, despre care spun că vor avea un imapact negativ asupra mediului de afaceri și, implicit, asupra investițiilor. Pe fondul creșterilor de taxe și eliminării facilităților fiscale, multe firme vor intra în faliment tocmai în perioada în care România are nevoie de constructori pentru a putea realiza proiectele din PNRR, de la cele de infrastructură rutieră până la construcția de școli sau spitale, consideră reprezentanții USR.
Zalăul ar putea ajunge în 2025 tot fără șosea de centură
“Pe centura Zalăului, bătea vântul și la propriu, și la figurat. Foarte puține utilaje, foarte puțini muncitori, lucrările sunt, practic, blocate. L-am văzut pe ministrul Sorin Grindeanu că a venit, în vară, cu elicopterul pe șantier… de atunci nu s-a mai întâmplat nimic. Am atras atenția în numeroase rânduri că e nevoie de o monitorizare continuă pentru ca lucrurile să se miște. Ministrul Grindeanu ne-a confirmat ceea ce noi spusesem deja: statul nu și-a făcut treaba. Am discutat cu constructorii, practic ei au aceleași prețuri din 2020, de când au semnat contractul, acestea nu au actualizate așa cum s-a întâmplat pe celelalte proiecte mari din țară. Ei primesc niște sume care nu mai sunt de actualitate dar trebuie să plătească, către muncitori, către furnizori, la prețurile de astăzi. Practic, trebuie să vină cu bani de acasă. Înțeleg că ar fi un partener în această asociere, o companie din Zalău, care nu dorește să își pună semnătura pe acea documentație pentru actualizarea prețurilor. Chiar și așa, există soluții pentru a scoate din contract această firmă, pentru a găsi o variantă legală ca proiectul să poată merge înainte. Chiar am discutat cu alți constructori care au spus că au fost contactați de compania chineză și susțin că ar fi dispuși să vină să ajute, să lucreze pe acest șantier, lucrarea s-ar putea termina în 2024 fără nicio problemă, cu condiția să se actualizeze prețurile. Iată că nu se întâmplă acest lucru, probabil ne va prinde și anul 2025 fără centură ocolitoare pentru orașul Zalău”, spune Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Cât despre Autostrada Transilvania, după 20 de ani de când au început lucrările, circulăm, în sfârșit, pe primii kilometri din Sălaj, pe tronsonul de la Nușfalău la Suplacu de Barcău. “Sper că nu o să mai treacă încă 20 de ani până la următorii kilometri inaugurați”, a conchis Horațiu Cosma, referindu-se la problemele de pe loturile spre Cluj, unde există riscul de a apărea noi blocaje după ce viaductele de la Nădășelu și Topa Mică au fost licitate separat de contractul inițial, dar, din cauza modului în care a fost organizată, sunt șanse mari ca licitația, deja contestată, să fie anulată.