”Învață din ieri, trăiește pentru astăzi și speră pentru ziua de mâine. Cel mai important lucru este să nu încetezi niciodată să te întrebi.” Albert Einstein
Considerăm că ființa umană este norocoasă că poate spera deoarece speranța ne determină să devenim perseverenți. Pentru un dascăl este important să învețe din ieri, să conștientizeze eficacitatea muncii sale la catedră, să reformuleze anumite sarcini de învățare în cazul în care nu a reușit atingerea unor competențe și să spere că va găsi cea mai eficientă modalitate de a atinge competențele urmărite, evident că cel mai important lucru este ca niciodată să nu înceteze să se întrebe ce poate face și cum poate face mai bine.
Pornind de la acest considerent un grup format din profesori și elevi ai Liceului Tehnologic Nr. 1, Gâlgău s-au implicat în perioada 01.11.2021- 01.11.2023 în cadrul proiectului de parteneriat strategic în cadrul Programului ERASMUS+, KA220-SCH – Cooperation partnerships in school education, cu titlul “6 digi_tours of Europe” .
Ideea acestui proiect a apărut în contextul pandemiei când unele țări au întâmpinat numeroase obstacole în adaptarea la noua realitate – începând de la lipsa de echipamente, până la lipsa de pregătire digitală sau lipsa de interes din partea elevilor.
Scopul proiectului a fost, pe de o parte, de a crea noi medii de învățare pentru elevii din instituțiile de învățământ implicate și, pe de altă parte, de a promova patrimoniul local și bogăția de oportunități în ceea ce privește turismul, patrimoniul cultural, sportul, divertismentul, bucătăria locală. În vederea realizării acestui lucru, elevii au fost instruiți în cadrul a două cursuri online: „Tehnici de filmare” si „Social media crash course” în urma cărora ei au creat materiale digitale (filmulețe) care au reprezentat toate domeniile cheie menționate pentru a promova potențialul local și, de asemenea, de a semnala problemele cu care perioada Covid-19 a pus la încercare economia locală.
Țările partenere implicate în proiect sunt: Germania (coordonatorul proiectului), Spania, Italia, Macedonia de Nord, România și Turcia. Elevii noștri au avut ocazia să vadă alte sisteme educaționale, au participat la activități organizate de țările gazdă, au vizitat diferite obiective turistice din zonele respective.
Obiectivul principal al proiectului a fost acela de a oferi elevilor din toate mediile șansa de a explora lumea tehnologiei și de a-i face să îmbrățișeze acest domeniu în viitor iar activitățile din cadrul proiectului le-au oferit elevilor șansa de a identifica în continuare domenii care necesită atenția lor în viitor. Așadar, ne așteptăm ca acestea să aibă un impact pozitiv atât la nivel profesional, cât și la nivel personal. Membrii ONG-urilor și profesorii din școli au devenit parte a unei rețele și dezvoltă legături cu colegii europeni. Aceștia își dezvoltă capacitatea de a colabora la nivel transnațional și de a obține rezultate comune. În acest proces toți actorii implicați și-au dezvoltat abilitățile de comunicare, motivația și autocunoașterea, încrederea în sine.
Iată câteva din impresiile elevilor:
„Prima mea mobilitate a fost Germania, mai exact în Lorsh, unde am făcut prima dată cunoștință cu elevi de alte nationalități. Acolo am fost aleși pe grupe de câte 6 elevi de naționalități diferite, unde trebuia să filmăm si să edităm un videoclip pe un anumit subiect.” (Chifor Bogdan)
„Dacă ar fi să trag o concluzie, pot spune sincer că nu în fiecare zi poți participa la astfel de activități și astfel de proiecte. De aceea pot doar să le mulțumesc profesorilor pentru aceste experiențe de neuitat.” (Chifor Bogdan)
„A doua mobilitate la care am participat a fost în Granada, Spania, un loc minunat, cu oameni deosebiți. Acolo am putut cu adevărat să leg prietenii cu colegii din celelalte țări. În Spania am învățat cum să filmăm corect cu orice tip de dispozitiv, format, landscape/portret, luminozitate…” (Laslo Olivia)
„Ultima mobilitate din acest proiect a fost în Istanbul, Turcia, orașul situat pe două continente cu o istorie frumoasă pe care o regăsești în majoritatea locurilor. Acolo am legat cele mai multe prietenii și am avut un schimb cultural deosebit!” (Cristina Hozan)
„Bineînțeles că am fost gazde și noi la rândul nostru… Am reușit să îi facem pe oaspeți să se simtă foarte bine în țara noastră! Mi-a făcut mare plăcere să-i întâmpin în școala noastră în costum național iar mai apoi să gătim împreuna, mâncăruri specifice din țara fiecăruia!„ (Cristina Hozan)
„Toate aceste experiențe mi-au testat capacitățile de comunicare în limba engleză, dar și abilitățile sociale. O experiență care îți permite să cunoști oameni noi și să explorezi alte culturi. În urma acestei aventuri culturale am rămas cu multe momente memorabile și cu legături unice de prietenie”. (Mateșan Paula)
„Toată treaba asta cu Erasmus+ m-a luat așa … din senin, dintr-o simplă vorbă cu profesorii mei. Mi-au spus că dacă voi participa la acest proiect, voi avea posibilitatea să vizitez anumite țări și să am o experiență de neuitat, unică … asa că am decis să iau provocarea asta în serios și să particip! … și bine am facut!” (Eduard Micle)
‚‚Pentru mine a fost o experiență minunată în care am întâlnit niște oameni incredibili. Sunt foarte recunoscător că am avut posibilitatea să fac parte din acest proiect. Mi-aș dori să mai am ocazia să particip la astfel de proiecte în viitor.’’ (Chinde Marian)
Considerăm că participarea la mobilități externe de formare profesională prin Erasmus+, reprezintă o bună oportunitate de a învăța lucruri noi, de a obține noi cunoștințe și competențe din domeniul de formare profesională, de a crește motivația pentru învățare.
Din punctul nostru de vedere putem spune că fost o experiență de neuitat!
Director,
Prof. Vaida Ionuț