Operatorii de servicii de telefonie cer „juste despagubiri” de sute de euro pentru servicii cu valoare redusa, totul in baza unor contracte pe care clientul le vede dupa ce a semnat hartiile.
Un salajean reclama ca firma Vodafone pretinde pentru rezilierea abonamentului, in valoare de numai 3,72 euro lunar, sume de bani uriase, Vodafone motivand taxele drept „justa despagubire” pentru rezilierea inainte cu un an a contractului incheiat pe doi ani. Contractul de abonament a fost incheiat pe o perioada de doi ani, la un dealer Vodafone. La momentul respectiv, dealer-ul i-a oferit clientului un telefon mobil gratuit din oferta lor, nu din oferta Vodafone, pentru ca salajeanul a ales sa incheie abonamentul prin intermediul lor, iar de la Vodafone a beneficiat de o luna de gratuitate la serviciul de trafic de date, serviciu la care clientul a renuntat. La semnarea contractului, clientul a primit trei pagini din contractul de abonament, respectiv primele doua pagini si ultima pagina, din cele sapte pagini ale contractului pe care – in mod normal – le are un contract la Vodafone, si nu a primit, dar nici nu i-au fost aduse la cunostinta Termenii si Conditiile Generale ale contractului. Din dorinta de a renunta acum la abonament, a contactat serviciul clienti Vodafone pentru a primi informatii referitoare la modalitatea de reziliere a contractului. Dar, in contract este prevazut clar ca „valoarea totala a ofertei Vodafone, pentru intreaga perioada contractuala, este de 212,18 euro, cu toate taxele incluse”.
„Justa despagubire” de sute de euro
O angajata a Vodafone de la Serviciul Clienti a informat abonatul ca perioada contractuala expira peste 12 luni. Clientul poate renunta la abonament daca face o solicitare scrisa catre Vodafone cu 30 de zile inainte de data la care doreste rezilierea contractului, iar contractul poate inceta numai dupa ce clientul isi achita toate datoriile catre companie, „precum si a unei juste despagubiri (…) pentru incetarea contractului inainte de termen”. Aceste datorii cuprind „o despagubire egala cu valoarea prejudiciului cauzat”, prejudiciu pe care il calculeaza compania „pornind de la suma de 150 de euro, durata minima contractuala si numarul de luni ramase pana la expirarea duratei contractuale”, clauza prevazuta in Termenii si Conditiile Generale (TCG), pe care clientul le-a aflat de pe internet, nicidecum la magazinul unde a incheiat contractul. In plus, pentru telefonul primit gratuit la oferta dealer-lui, Vodafone calculeaza valoarea „prejudiciului cauzat pentru incetarea prezentului contract inainte de expirarea duratei minime (…) pornind de la suma de 270 de euro, durata minima contractuala si numarul de luni ramase pana la expirarea duratei contractuale”, potrivit TCG. Angajata companiei a transmis clientului ca, in ciuda faptului ca valoarea comerciala a telefonului la data semnarii contractului era mai mica de 270 de euro sau ca in acest moment telefonul nu valoreaza aceasta suma, justa despagubire se calculeaza pornind de la 270 de euro, pentru ca aparatul este compatibil pentru traficul de date. In consecinta, pentru suma de 44,64 euro, cat ar insuma valoarea abonamentului pentru cele 12 luni de contract ramase, clientul ar trebui sa achite cel putin 420 de euro.

Orange aplica alte „metode”
Un alt client este „amanat” de mai bine de o luna de zile de o alta companie de renume – Orange. Clientul are o cartela SIM PrePaY care, in urma cu aproximativ patru luni de zile, s-a defectat si a fost obligat sa incheie un abonament pe trei luni de zile. Dupa cele trei luni Orange a continuat facturarea serviciului, chiar daca abonatul a anuntat cu cateva zile inainte de expirarea contractului ca nu doreste prelungirea acestuia, pe motiv ca „contractul se reziliaza doar la cererea clientului, in baza unei cereri scrise adresate Orange Romania, cu 30 de zile inainte de data la care se doreste rezilierea”. Clientul spune ca in contractul pe care l-a incheiat cu Orange nu este prevazut termenul de 30 de zile. Angajatii Orange i-au promis ca va fi contactat in 12 zile de la depunerea cererii, dar nu s-au tinut de cuvant. Dupa ce au expirat cele 12 zile, clientul a contactat din nou Serviciul Clienti, unde i s-a dat un nou termen de trei zile, dar nici dupa aproape o saptamana, clientul nu a fost contactat.
Claudiu Silaghi: „Clauzele sunt abuzive”
Comisarul sef al Protectiei Consumatorului, Claudiu Silaghi, spune ca se inregistreaza zeci de reclamatii pentru clauzele abuzive cuprinse in contractele de telefonie. Silaghi sustine ca „justa despagubire”, „plata anticipata a abonamentului”, „plata abonamentului pe perioada contractuala ramasa, chiar daca se reziliaza contractul” sunt clauze abuzive care nu pot fi inlaturate fara o lege care sa prevada interzicerea lor sau o hotarare a instantei de judecata. In ceea ce priveste neprezentarea Termenilor si Conditiilor Generale in momentul incheierii contractului, precum si neacordarea tuturor paginilor din contract, constituie incalcari grave ale legii.