Primii kilometri de autostradă din județul Sălaj au fost inaugurați joi, 21 septembrie, o dată cu deschiderea tronsonului Nușfalău – Suplacu de Barcău, parte din A3.

Lung de 13,55 kilometri, acest segment ajută România să bifeze o mie de kilometri de autostradă și drum expres dați în circulație.

Mai exact, după deschiderea circulației pe secțiunea Nușfalău – Suplacu de Barcău, lungimea drumurilor de mare viteză din toată țara va ajunge la 1.004 km.

Vicepreședintele Camerei Deputaților, Lucian Bode, și președintele Consiliului Județean Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu, s-au aflat, joi, pe tronsonul proaspăt inaugurat.

“Sălajul face istorie, sunt primii kilometri de autostradă din județ dați în trafic. Este un prag important, dar nu suficient. Românii, cu certitudine, s-au săturat de angajamente, de promisiuni, așteaptă să circule pe autostrăzi construite. (…) În 2020, din cele 10-12 tronsoane ale Autostrăzii Transilvania, se aflau în lucru două. În calitate de ministru al Transporturilor, am încercat, împreună cu CNAIR, să deblocăm toate tronsoanele, și am reușit.  Am încercat să implementăm o traiectorie de implementare ireversibilă a tuturor tronsoanelor de autostradă și am reușit. Am încercat, de asemenea, și am reușit să găsim finanțare europeană pentru toate tronsoanele din Autostrada Transilvania. (…) Toate acestea sunt fapte, și faptele rămân. Restul sunt vorbe. Vorbe vor fi și azi, vor fi unii care vor spune că am inaugurat un ciot de autostradă. (…) În realitate, cei 13,5 kilometri de autostradă înseamnă enorm pentru această regiune și pentru județul Sălaj. În cei aproape 3 ani de când au început construcțiile, cei aproape 5 sute de milioane de lei, cât a costat această investiție, cu tot ce a însemnat cheltuieli cu resursa umană, resursa materială, au rămas aici, în această zonă, în Sălaj. Și această zonă s-a dezvoltat o dată cu realizarea acestui tronson de autostradă”, a declarat vicepreședintele Camerei Deputaților, Lucian Bode.

Sălăjeanul a fost ministru al Transporturilor în perioada noiembrie 2019-decembrie 2020. Anterior, a fost președinte al Comisiei pentru transporturi şi infrastructură din Camera Deputaților.

“Nu este puțin lucru pentru noi, pentru sălăjeni, să beneficiem de astfel de investiții.  Dezvoltarea începe de la drumuri, de la infrastructură rutieră, infrastructură de sănătate și educație. Toate aceste aspecte sunt esențiale în ceea ce privește dezvoltarea unei comunități. Oricine ce s-ar spune, fiecare kilometru de autostradă, de drum național, de drum județean contează. (…) Toate drumurile județene, la finalul mandatului pe care o să îl închei anul viitor, vor fi în lucru. Nu vom avea un metru de drum județean de pâmânt în Sălaj care să nu fie într-un proces de reabilitare. Doar în acest an, vom da în trafic peste o sută de kilometri de drum județean la un nivel calitativ de execuție foarte ridicat. Pentru anul viitor, ne-am propus să începem și să și terminăm construcția a peste încă o sută de kilometri de drum județean, să dezvoltăm Sălajul, să demonstrăm că se poate face totul mult mai repede. Consiliul Județean Sălaj a demonstrat că știe să se ocupe de administrarea județului, prin tot ceea ce face”, a spus Dinu Iancu-Sălăjanu, președintele Consiliului Județean Sălaj.

Sectorul de autostradă Nușfalău – Suplacu de Barcău a fost proiectat și executat de antreprenorul turc Nurol Insaat Ve Ticaret SA. Contractul finanțat prin Programul Transport (PT) a avut o valoare de 384,14 milioane de lei, fără TVA.

Din păcate, tronsoanele învecinate acestei bucăți din A3 sunt, deocamdată, departe de a fi finalizate, astfel că o bună bucată de vreme va trebui să ne mulțumim cu cei 13 kilometri și jumătate.

Segmentul Suplacu de Barcău – Chiribiș este abia în faza de atribuire a contractului. Cinci constructori au depus oferte pentru proiectarea și execuția acestui tronson, parte din A3. De altfel, aceasta este cea de-a cincea încercare de a finaliza acest ciot de autostradă, început acum aproape 20 de ani de americanii de la Bechtel.

Cât despre subsecțiunea Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, care include și Tunelul Meseș, în luna august s-a împlinit termenul limită pentru depunerea ofertelor. Șapte companii s-au arătat interesate să realizeze lucrarea, printre acestea regăsindu-se și UMB Spedition și turcii de la Nurol. Finanțarea pentru acest contract, cel mai mare ca valoare din istoria CNAIR, va fi asigurată prin POT. Contractul prevede inclusiv construcția a 65 de viaducte, poduri și pasaje, în lungime totală de aproximativ 13 km, și a Tunelului Meseș, în lungime de 2,89 km.