Facturarea apei la comun face primele victime in Salaj. Sefii de scara se confrunta cu rauplatnicii. Renuntarea la contract inseamna insa, un bloc fara apa.

Zece familii din blocul 11@ de pe strada Corneliu Coposu din Zalau au ramas fara apa mai bine de 24 de ore, dupa ce angajatii Companiei de apa Somes i-au de-bransat luni dimineata in jurul orei 8.30, pe motiv ca seful scarii a cerut rezilierea contractului. au carat apa cu bidoanele pentru a se spala sau au apelat la rude. Seful de scara, reprezentantul legal al locatarilor in relatia cu Compania de apa, a mizat pe anuntul facut acum o sap-tamana de presedintele Consiliului Judetean Salaj, Tiberiu Marc, care a facut public ca reprezentantii Companiei de apa nu mai au voie sa debranseze locatarii pentru a-i constrange sa incheie noile contracte de furnizare a apei potabile. Numai ca furnizorul de apa a inteles ceea ce avea el nevoie sa in-teleaga. Ca locatarii nu mai vor apa. Locatarii trebuie sa incheie un nou contract, fie pentru factura pe scara, la comun, fie contracte individuale, dar in conditii noi, de bransament individual.
La numai o jumatate de ora dupa sosirea reporterilor Graiul Salajului la blocul 11`, ieri dupa-amiaza, angajatii CAS Somes au montat contorul si au rebransat scara de bloc la reteaua de apa, fara sa aiba vreo explicatie pentru debransarea apei in urma cu o zi sau pentru rebransarea locatarilor.

Sefii de scara nu isi mai asuma responsabilitatea

Familia Daraban, care si-a asumat prin contractul cu Compania de apa sarcina de a strange banii tuturor vecinilor, sustine ca a cerut rezilierea contractului pentru simplul motiv ca una dintre familii intarzia cu plata facturii la apa si nu au mai dorit sa isi asume ei responsabilitatea facturarii consumului de apa si a platii aferente. Restantele la factura de apa au fost achitate inainte de rezilierea contractului, pentru ca altfel cererea de reziliere a sefului scarii nu putea fi luata in considerare. “am cerut rezi-lierea contractului in urma cu doua saptamani. am primit o instiintare de la Compania de apa prin care ne informa ca trebuie sa incheiem un contract de furnizare a apei in termen de cinci zile de la reziliere, altfel ne debranseaza. Nu am ajuns la o intelegere cu vecinii si am stat toti linistiti pentru ca stiam de noua clauza din Regulament si eram convinsi ca nu ra-manem fara apa”, a declarat in exclusivitate doamna Daraban. Ieri dimineata, femeia a depus o sesizare la Protectia Consumatorului si s-a programat pentru audienta la directorul Companiei de apa, Marcel Zaharia. Furnizarea apei a fost reluata chiar inainte ca femeia sa se indrepte, insotita de echipa Graiul Salajului, catre sediul CaS Somes, astfel ca audienta nu a mai avut loc.

“am considerat ca renunta la serviciile noastre”

Directorul Companiei de Apa Somes, Marcel Zaharia, a justificat debransarea locatarilor blocului 11` prin faptul ca cererea sefului de scara de reziliere a contractului de facturare la comun a apei potabile nu a fost justificata, iar Compania de Apa a inteles din cererea buclucasa ca locatarii nu mai au nevoie de serviciile companiei. “Am primit o cerere prin care seful de scara spunea ca doreste rezilierea contractului, fara sa motiveze cererea sau sa vina cu alte propuneri. Le-am trimis o instiintare si le-am dat termen cinci zile sa incheie un nou contract, ceea ce nu s-a intamplat. Prin urmare, s-a recurs la debran-sare, dar in momentul de fata blocul a fost rebransat pentru ca ne-a sunat unul dintre locatari ca va veni sa incheie un alt contract”, declara directorul Zaharia. Cat despre noul paragraf inclus in Regulament si despre care vorbea Tiberiu Marc in urma cu cateva zile, Zaharia spune ca incidentul de luni nu are nicio legatura cu metoda con-strangerii. “Nu a fost o metoda de constragere. Am considerat ca locatarii au cerut renuntarea la serviciile noastre”, conchide directorul CAS Somes. “Intamplarea” face ca rebransarea sa se efectueze fara un nou contract semnat, doar pe seama unei intentii anuntate telefonic directorului.

Marcel Zaharia: Individualizarea consumului ramane singura varianta

Directorul Companiei de apa spune ca cei care nu doresc sa aiba asemenea incidente vor fi nevoiti sa adopte o noua metoda – cea a individualizarii distributiei. aceasta metoda va fi una destul de costisitoare pentru fiecare familie, pentru ca implica modificarea intregii retele de apa din apartament si schimbarea contoarelor. Individualizarea se va putea face doar daca toti proprietarii dintr-un bloc adopta aceasta metoda. “Costurile individualizarii nu le putem estima in acest moment. Incep de la 300 de lei si nu stim cat pot urca. Dar atunci noi vom avea acces la contoare si vom putea recupera banii mult mai usor. Pana atunci, varianta asocierii locatarilor este cea mai buna solutie, mai ales ca asociatiile de proprietari au foarte multe beneficii de la stat”, precizeaza Marcel Zaharia.