Institutiile financiar – bancare sunt in topul reclamatiilor.
Salajenii care apeleaza la Protectia Consumatorului depun cele mai multe re-clamatii pentru a semnala clauzele abuzive impuse de banci. Intr-un top al nu-marului de reclamatii facute la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului Salaj, de departe pe primul loc sunt institutiile financiar-bancare. Potrivit lui Claudiu Silaghi, comisar-sef la OJPC Salaj, de la 1 iulie pana in prezent s-au depus nu mai putin de 31 de reclamatii avand ca subiect bancile. „In proportie de 99 la suta sunt reclamatii pe clauze abuzive in contract. Dupa ce o parte dintre clientii unei banci au aflat ca noi, ca institutie, am repurtat cateva succese cu aceasta banca, procese castigate in instanta cu sentinte definitive si irevocabile, prin care banca era obligata sa returneze o parte din bani si comisionul de risc incasat abuziv, au depus reclamatii exact pentru aceleasi motive”, a specificat Claudiu Silaghi. Asa se face ca, din 31 de reclamatii inregistrate la OJPC Salaj, 24 au ca subiect aceeasi banca – respectiv Volksbank. Claudiu Silaghi spune ca institutia pe care o conduce a reclamat in intanta clauzele abuzive impuse in contracte de catre banci si in special impunerea comisionului de risc. „Din moment ce tot riscul cade in seama clientului, chiar nu vedem care este riscul bancii pentru a impune comisionul de risc”, a precizat Silaghi. OJPC Salaj s-a implicat in special la creditele ipotecare sau imobiliare. Silaghi arata ca in aceste cazuri, platile imprumuturilor se face in moneda in care s-a acordat imprumutul, asadar riscul valutar cade in seama clientului. Totodata, creditele sunt garantate cu imobilele cumparate, iar in cazul neplatii ratelor, banca nu pierde, se alege cu imobilul. In plus, banca isi obliga clientii sa intocmeasca polite de asigurare, iar drepturile de despagubire sunt cesionate in favoarea bancii. „Pentru banca exista garantie din toate partile, chiar nu vad unde este riscul bancii”, puncteaza Claudiu Silaghi.
In cazul reclamatiilor care au ca subiect o institutie financiar-bancara, potrivit Legii 193 din 2000, OJPC intocmeste un proces-verbal de constatare, apoi se merge in instanta, care este singura institutie competenta in a da solutii in aceasta privinta.
„Sunt foarte multi clienti ai bancilor care se afla in situatii delicate. Au scazut salariile sau nu mai au loc de munca si atunci raman in urma cu ratele pentru ca nu mai pot sa le plateasca. Noi, ca institutie, incercam sa-i ajutam pe cat posibil, sa nu-si piarda locuintele, pentru ca ajung sa fie executati silit. Daca reusim prin actiunile noastre sa fie eliminate acele costuri considerate ilegale, atunci ne-am atins obiectivele ca institutie. Uneori mai primim si multumiri de la oamenii pe care i-am ajutat”, mai spune Claudiu Silaghi.