Cauciucurile de iarna nu sunt chiar atat de obligatorii
De la 1 noiembrie intra in vigoare ordonata prin care soferii sunt obligati sa-si doteze masinile cu anvelope de iarna. Masura a fost luata, potrivit oficialilor de la Ministerul Transporturilor, pentru a se reduce numarul accidentelor cauzate de conditiile de iarna de pe soselele din Romania. Masura duce la un cost suplimentar pentru romani, fabricantii, dar si comerciantii de anvelope marind deja pretul acestora.
Amenzile sunt inspaimantatoare
Ordonanta de Guvern prevede ca de la 1 noiembrie pana la 1 martie masinile sa fie echipate cu anvelope de iarna sau mixte in mod obligatoriu. Cei care vor fi prinsi fara cauciucuri corespunzatoare risca amenzi cuprinse intre 2.500 si 4.000 de lei, plus puncte de penalizare de la 9 la 20. Pe langa aceste sanctiuni, in unele cazuri se poate retine si certificatul de inmatriculare al masinii. De mentionat ca atat amenzile cat si punctele de penalizare nu se aplica proprietarului masinii, ci soferului care are obligatia sa mentina in legalitate starea de functionare a masinii.
Cat de obligatorii sunt anvelopele de iarna
Politia a anuntat deja ca de la 1 noiembrie se vor face verificari la anvelopele masinilor, bineinteles pentru a se constata daca sunt indeplinite prevederile legale. Totusi, soferii care nu au anvelope de iarna nu pot fi amendati decat in conditiile in care drumurile sunt acoperite de zapada sau de polei. Soferii care nu si-au echipat corespunzator masinile mai au o portita de scapare – daca din echipajul care face verificarile lipseste reprezentantul Registrului Auto Roman (RAR). Tot RAR-ul precizeaza ca se pot folosi si cauciucuri all-seasons, insa numai daca au mentiunea speciala de tip M, M+F, MS sau M&S.
Salajenii dau un salariu intreg pe „gume”
Soferii din Salaj au inceput deja sa-si achizitioneze anvelope de iarna. Magazinele de profil din Zalau au inregistrat deja vanzari considerabile la acest produs, in special incepand cu aceasta saptamana. Vanzatorii de anvelope din Zalau spun ca soferii vin sa achizitioneze seturi de cate patru cauciucuri de iarna si vanzarile cresc odata cu apropierea datei de intrare in vigoare a ordonantei gu-vernamentale. Obligativitatea dotarii masinilor cu anvelope de iarna cauzeaza cheltuieli mari pentru soferi. Fie pentru ca se speculeaza pe marginea obligativitatii impuse soferilor, fie pentru ca s-a scumpit costul de productie, doi mari fabricanti de cauciucuri (Michelin si Goodyear) au scumpit produsele lor inca din 1 septembrie cu un procent cuprins intre 7 si 10 la suta. Cert este ca soferii salajeni trebuie sa scoata din buzunare sume mari. Daca pentru un Logan cel mai ieftin cauciuc costa in jur de 250 de lei, la achizitionarea unui cauciuc pentru un Golf 5 sau modelele de Passat mai noi se poate ajunge la preturi de 365 de lei. La un calcul simplu, salajenii scot din buzunare cel putin 1.000 de lei pentru un set de cauciucuri de iarna, ceea ce reprezinta aproximativ un salariu mediu lunar pentru judetul nostru. Desigur, soferii pot alege sa cumpere cauciucuri second-hand, pe care le gasesc la preturi de la 50 de lei in sus, insa este o solutie cu doua taisuri – durata de uzura scurtata si riscul ca adancimea striatiilor sa nu corespunda cerintelor legale, respectiv 3-5 milimetri.
Motive ascunse pentru obligativitatea cauciucurilor de iarna
Desi este o masura controversata, Guvernul a insistat in aplicarea acestei ordonante motivand necesitatea sporirii sigurantei pe drumurile publice in perioada sezonului rece. Totusi, avandu-se in vedere ca Romania inregistreaza un parc auto de peste patru milioane de vehicule, specialistii speculeaza ca Guvernul a intentionat crearea unei noi surse de venit la buget. Daca toate masinile din Romania ar fi dotate cu cauciucuri de iarna, ar insemna o cifra a vanzarilor de aproximativ 1,85 miliarde de euro, ceea ce ar aduce la bugetul de stat un venit de 445 milioane de euro, in numai patru luni de iarna.
