Potrivit datelor oficiale, două sute de copii din municipiu au părinții plecați la muncă în străinătate. Numărul real ar putea fi însă mai mare, deoarece nu toți anunță administrația locală în momentul în care părăsesc țara.
Părinții care pleacă la muncă în străinătate si au minori în întreținere sunt obligați să notifice Direcția de Asistență Socială Zalău cu cel puțin 40 de zile înainte de a părăsi țara, conform prevederilor legale privind protecția și promovarea drepturilor copilului. Această prevedere se aplică și în cazul în care ambii părinți hotărăsc să plece. Notificarea trebuie să cuprindă numele persoanei desemnate să se ocupe de întreținerea copilului pe perioada cât părinții sunt plecați.
Confirmarea persoanei în întreținerea căreia va rămâne copilul se efectuează de către instanța de tutelă. Inspectorii DAS Zalău asigură persoanei desemnate consiliere și informare cu privire la modul de creștere și dezvoltatre a copilului, întocmesc și eliberează raportul de evaluare privind situația familiei care are copiii în întreținere, precum și a persoanei în grija căreia rămân copiii atunci când părinții pleacă la muncă în străinătate, în vederea delegării temporare a autorității părintești.
Primăria Municipiului Zalău, prin Direcția de Asistență Socială (DAS), acordă sprijin copiilor care au părinți plecați la muncă în străinătate și efectuează monitorizări periodice în acest sens
Pe baza criteriilor stabilite prin prezentul act normativ, Direcția de Asistență Socială urmărește starea fizică, emoțională și de sănătate a copilului, rezultatele și performanțele școlare ale acestuia, menținerea relației copilului cu părintele plecat la muncă în străinătate, modul de relaționare a minorului cu persoana în grija căruia a rămas, cât și modul în care sunt îngrijiți și educați. Totodată, iau măsuri în vederea prevenirii abandonului școlar și includerea copilului într-un grup cu comportamente de risc.
În funcție de rezultatele raportului, dacă există suspiciuni de afectare a stării emoționale a copilului, inspectorii din cadrul DAS cer sprijinul consilierului școlar din unitatea de învățământ frecventată de copil; dacă se constată degradarea sănătății copilului, inspectorul DAS contactează medicul de familie și solicită sprijinul acestuia pentru verificări medicale; dacă se constată afilierea copilului la un grup de prieteni cu comportament infracțional, reprezentantul DAS cere sprijinul Directiei Generale de Asistență Socială si Protecția Copilului, informează poliția și școala la care acesta este înscris; dacă reprezentantul DAS are suspiciuni că există situații de abuz, neglijare sau rele tratamente, acesta sesizează de îndată Directia Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sălaj.
Începând cu anul școlar 2022-2023, DAS Zalău, prin intermediul unităților școlare și preșcolare, a identificat un număr de 200 de copii cu părinți plecați la muncă în străinătate.
Trăiască revoluția, românii slugăresc pe afară iar pruncii bagabondează pe acasă !
Părinții au ajuns slugi la străini iar pruncii bagabonți. E democrație!
Si vor pleca si mai multi,ce legi si conducatori avem,sa ramana numai asistatii ,sa vedem cine va mai lucra? a. da cei din parlament….