Ministrul Mediului, Tánczos Barna, a anunțat că programele Rabla Clasic și Rabla Plus debutează vineri, 24 martie. 

În acest an, bugetul este unul record, fiind alocați 780 de milioane de lei pentru Rabla Plus și 560 de milioane de lei pentru Rabla Clasic.

Rabla Local, un alt program de încurajare a casării mașinilor mai vechi de 15 ani, va demara din 21 aprilie. Ministrul Barna a precizat la Cluj că, până la data de 21 aprilie, primăriile trebuie să se înscrie la finanțare, adică să aprobe în consiliile locale participarea la program.

”Pe 21 aprilie pornește programul Rabla Local. Înainte de această dată va fi sesiunea de înscriere în program a autorităților publice locale. Fac un apel către toate UAT-urile, primăriile, să se grăbească cu aprobarea în consiliile locale a participării în program”, a declarat ministrul.

În 21 aprilie cetățenii încep înscrierea în program pe platformă unică națională. După înscriere, implementarea efectivă se face de către primărie (primirea, analiza dosarelor și plata). Proprietarii de mașini care își vor casa autoturismele vechi vor primi 3.000 de lei. Bugetul disponibil la nivel național este de 240 de milioane lei, prin care se urmărește eliminarea din trafic a 100.000 de autoturisme în acest an.

Dacă nu se înscriu toate primăriile și va exista buget care nu este absorbit după primul apel de înscriere, banii vor fi redistribuiți pentru unitățile administrativ teritoriale care mai au buget propriu să finanțeze cotă-parte.

Modificările aduse programelor Rabla

Programul Rabla Clasic a suferit câteva modificări ale ghidului de finanţare: plafon de 300 de mii de lei al valorii solicitate la decontare, reducerea emisiilor pentru acordarea primei de casare la maximum 155 g CO2/km în sistem WLTP, instituțiile publice nu mai sunt condiționate la achiziționarea unui autovehicul nou de casarea unuia uzat, nu se mai pot anula Notele de înscriere, iar valabilitatea Notei este de 90 de zile.

Programul Rabla Plus are un plafon al valorii solicitate la decontare de minim 1 milion de lei, instituțiile publice nu mai sunt condiționate la achiziționarea unui autovehicul nou de casarea unuia uzat, cuantum maxim de 75 de mii de euro (TVA inclus) pentru achiziționarea unui autovehicul electric, ecotichetul are valoarea de 120.000 lei pentru solicitanţii instituţii publice și, la fel în cazul Notelor, nu se mai pot anula și o Notă este valabilă 90 de zile.

Și Programul Rabla Local a suferit câteva modificări. Au fost propuse și s-au aprobat modificarea procentului de finanţare acordat în cadrul Programului, 80% AFM şi 20% UAT, transpus în lei fiind 2.400 lei AFM şi 600 lei UAT. Apoi, au fost dezvoltate etapele programului încât să fie mai clare pentru persoanele fizice, a fost introdus în Ghid termenul decontare a cererilor de plată de 30 de zile, posibilitatea depunerii lunar a unei cereri de plată, angajamentul persoanei fizice conform căruia nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare.

Administrația Fondului de Mediu va aloca finanțare, în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru cel mult 50 de autovehicule uzate unui UAT cu o populaţie sub 5.000 de locuitori, pentru 100 de autovehicule uzate din UAT cu o populaţie cuprinsă între 5.001 şi 10.000 de locuitori; pentru 500 de autovehicule uzate în UAT cu o populaţie cuprinsă între 10.001 şi 50.000 de locuitori; pentru 1.000 de autovehicule uzate înUAT cu o populaţie cuprinsă între 50.001 şi 200.000 de locuitori (cazul Zalăului) și pentru 5.000 de autovehicule uzate în UAT cu o populaţie mai mare de 200.001 de locuitori.