Un termen de 78 de luni (6 ani și jumătate) e prevăzut de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru proiectarea și execuția celor 41 de kilometri de autostradă dintre Poarta Sălajului și Nușfalău. Acest termen ”optimist” va curge de la data semnării contractului cu firma sau asocierea de firme care va câștiga licitația pentru lucrări, așa că durata totală de la desemnarea constructorului poate depăși 7 ani.
Șeful CNAIR, Cristian Pistol, a anunțat marți, 7 februarie, că termenul limită pentru depunerea ofertelor este 6 aprilie 2023, adică peste două luni, după care va fi desemnat câștigătorul și abia apoi se vor apuca de proiectare. Pentru proiectare s-a acordat termenul de 16 luni, iar pentru execuție, 60 de luni. În total 78 de luni pentru cele mai ”ghinioniste” secțiuni din Autostrada Transilvania.
”A fost stabilită data limită pentru contractul privind construcția subsecțiunilor Zalău – Nușfalău și Poarta Sălajului – Zalău, din Autostrada Transilvania, care includ Tunelul Meseș! Ofertele pentru proiectarea și execuția celor 41 km de autostradă pot fi depuse până în data de 6 aprilie 2023. Valoarea estimată a contractului (finanțat prin POT) este de 7,48 miliarde de lei (fără TVA). Antreprenorul sau Asocierea de antreprenori care își va adjudeca acest contract va proiecta și va construi 41 km de autostradă, tunelul Meseș cu o lungime de 2,8 km și 65 poduri, pasaje și viaducte. Durata maximă a perioadelor alocate construcției este de 78 de luni (18 luni proiectare, 60 luni execuție)”, informează Cristian Pistol, directorul general al CNAIR.
Scumpirile i-au răzgândit pe oficialii din Transporturi
La licitația anterioară organizată pentru Poarta Sălajului-Nușfalău, termenul prevăzut a fost de maxim 12 luni pentru proiectare și de 36 luni pentru execuția lucrărilor. Valoarea estimată a contractului a fost de 4,4 miliarde lei, TVA inclus, tot din fonduri europene nerambursabile (POT). Un sfert din sumă o reprezentau cheltuielile cu Tunelul Meseș, a cărui realizare ar fi costat, potrivit CNAIR, 1,075 miliarde lei.
Însă, acea licitație a fost anulată, din cauza costurilor. Tot Cristian Pistol a fost șeful din Transporturi care a anunțat anularea, dar și reluarea, în aceeași zi, a licitațiilor pentru cele două loturi ale A3 de pe teritoriul județului Sălaj.
Porțiunea dintre Zalău și Poarta Sălajului este considerată drept cea mai dificilă secțiune din A3, deoarece cuprinde și lucrările la Tunelul Meseș.
“Licitația anterioară a fost anulată, în special din cauza creșterii prețurilor pe piața de profil. Finanțarea pentru acest contract, cel mai mare ca valoare din istoria CNAIR, va fi asigurată prin Programul Operațional Transport”, a spus Pistol la acel moment.
Luna trecută, președinții consiliilor județene din Regiunea Nord-Vest au trimis o scrisoare deschisă Guvernului României pentru a urgenta finalizarea A3. Actul a fost discutat și semnat la Zalău, apoi a fost trimis Ministerului Transporturilor.
Șefii județelor au solicitat sprijin în vederea deblocării tuturor aspectelor legate de continuarea celei mai vechi și importante investiții din zonă, “proiect demarat în urmă cu mai bine de două decenii și marcat de o serie de disfuncționalități inadmisibile”.
În primăvară, de la Nușfalău la Suplac, pe A3
În urmă cu câteva luni, se anunța că inaugurarea celor 13,55 kilometri dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău va avea loc în primăvara acestui an.
Și tot anul acesta s-ar putea finaliza și Nădășelu-Zimbor.
”Constructorul lucrează susținut și pe tronsonul Nădășelu-Zimbor de pe A3, cu o lungime de 30,06 kilometri, și are capacitatea de a termina lucrarea înainte de termenul contractual din 2024. UMB Spedition este chiar interesată să închidă mai repede șantierul, în 2023, deoarece are deja contractate multe alte lucrări”, susține Pro Infrastructura.
CNAIR mai trebuie să aprobe modificări de soluții tehnice propuse de constructori – un viaduct lângă Nădășelu, un tunel în apropiere deTopa Mică, soluție de conectare care să se execute la Porț.
Fără rezolvarea acestor aspecte tehnice, lucrările nu pot fi considerate finalizate.
În decembrie 2023 se finalizează Lotul Chețani- Câmpia Turzii
Zilele trecute, au început lucrările pentru finalizarea lotului Chețani – Câmpia Turzii de pe Autostrada Transilvania, tronsonul de 16 kilometri cunoscut ca „Lotul Straco”.
Și pe acest Lot a fost reziliat vechiul contract, la aproape 40% execuție. Acum, lucrările sunt executate de Asocierea Strabag-Geiger Transilvania care are la dispoziție un termen de 18 luni pentru finalizarea lucrărilor. Există șanse ca, în urma unei mobilizări bune în șantier, autostrada să poată fi deschisă în decembrie 2023, cu șase luni înainte de termen.
Finalizarea lucrărilor pe acest lot înseamnă circulație doar pe A3 de la Târgu Mureș la Cluj-Napoca, respectiv de la Târgu Mureș la Holdea, în județul Hunedoara, pe A3, A10 și A1, adică peste 200 de kilometri fără întrerupere.
La sfârșitul săptămânii trecute, Geiger a început ridicarea primelor grinzi, potrivit imaginilor publicate pe forumul peundemerg.ro
Nici peste 10 ani! Mini-autostrăzi. Dacă nu venea UMB nu era nici atît. Acum se vor duce la autostrăzile Moldovei (A7, A8), nu vor mai licita aici.
Glumiți când spune-ți 7 ani!!! Înmulțiți aceasta cifra cu 2 sau 3 și o sa vedeti atunci stadiul lucitori! Păcat ca puneți botul la acest termen, ca la multe alte angajamente, contracte, etc!!!