Gara de la Jibou, unul dintre cele mai importante noduri feroviare din vestul țării, arată, în continuare, ca un tablou al neputinței și al nepăsării autorităților. Un popas dezolant pentru sutele de călători care o tranzitează, în fiecare zi.
Situată în partea estica a orașului, la ieșirea spre Dej, stația CRF de la Jibou este încă nod feroviar. Pe aici trec sau de aici pornesc majoritatea trenurilor care leagă vestul țării cu celelalte regiuni. Cel mai important tren care pleacă din Jibou este cel care-i duce pe sălăjeni în capitală, trenul Regio Baia Mare – Jibou – Dej – București. Tot din Jibou pornesc o serie de trenuri care transportă sute de călători spre Baia Mare și Satu Mare, dar și trenul spre Dej și Cluj Napoca. Gara din Jibou este importantă și pentru elevii de pe Valea Someșului, care fac naveta din satele Someș Odorhei, Inău, Surduc, Letca, Ileanda ori Gâlgău. Multe trenuri de marfă tranzitează, de asemenea, gara din Jibou.
Deși este, de departe, cea mai circulată și cea mai importantă din județ, gara de la Jibou se află în paragină.
Un semnal de alarmă cu privire la starea deplorabilă a acestei stații CFR a fost tras și de fostul secretar de stat din Ministerul Transporturilor, zălăuanul Horațiu Cosma (USR).
În cadrul unei conferințe de presă pe care a susținut-o săptămâna trecută în municipiu, alături de Cătălin Drulă, lider USR și fost ministru la Transporturi, zălăuanul a acuzat guvernanții că au abandonat proiectul privind reabilitarea gării de la Jibou, demarat în perioada în care USR s-a aflat la putere.
“Gara Jibou, o stație inaugurată acum mai bine de o sută de ani, era, la un moment dat, una de referință pentru rețeaua feroviară din România. Din păcate, este în paragină. Nu s-a întâmplat nimic de foarte mult timp în această zonă, zeci de garnituri stau pe șine de 20-30 de ani, peisajul este dezolant. Și acolo aveam în lucru un studiu de fezabilitate pentru modernizarea acelei gări. Chiar îmi pare rău că mă repet, dar nu s-a întâmplat nimic în ultimele 12 luni nici aici. Nu avem nici măcar acest studiu de fezabilitate realizat, ce să mai vorbim de licitații, de lucrări și așa mai departe. Din păcate, nu ne oferă mai multe perspective pozitive nici bugetul pe anul 2023. Spre exemplu, pentru sectorul din Autstrada Transilvania, inclus în PNRR, s-au bugetat pentru anul viitor undeva la 3 sute de milioane de lei, care reprezintă puțin peste 10 la sută din valoarea contractului. La fel și pentru centura Zalău și pentru celelalate proiecte, nu sunt sume corespunzătoare”, a declarat Horațiu Cosma.
Potrivit zălăuanului, ținta formațiunii politice din care face parte pentru 2024 este să ajungă din nou la guvernare, să demonstreze că “USR face treabă, nu doar gargară, cum fac marile partide”.
Gara de la Jibou, veche de peste 130 de ani
În toamna anului 1890, a fost inaugurată calea ferată Dej – Jibou – Zalău, care, cinci ani mai târziu, este prelungită până la Baia Mare. Tot în 1890 este construită și Gara Veche din Jibou, ca o necesitate a dezvoltării transportului pe calea ferată. După Marea Unire, punându-se accent pe această formă de transport, atât de persoane, cât si de marfă, Gara Veche nu mai făcea față, astfel că autoritățile române de la acea vreme au dezvoltat un proiect care prevedea construirea unor stații CFR impunătoare, care să satisfacă cerințele vremii. Gara din Jibou este construită după model german, asemenea altor circa 120 de stații CFR din țară. Construcția a început în anul 1924 și s-a finalizat trei ani mai târziu. Prin această gară au trecut spre pusta ungară miile de tone de sare de la Ocna Dejului. Tot prin această gară, țițeiul de la Suplacu de Barcău ori cărbunele de la Sărmășag treceau spre centrele industriale ale țării.
Astăzi, gara adăpostește zeci de trenuri-fantomă, abandonate pe calea ferată, iar clădirea se află și ea într-o stare avansată de degradare.