Nici Autostrada Transilvania, nici șoseaua de centură a Zalăului nu vor fi terminate la timp din cauza indolenței statului român, acuză USR. Potrivit formațiunii politice, în ciuda faptului că antreprenorii își fac treaba, lucrările sunt încetinite deoarece autoritățile statului nu se ocupă de scoaterea terenurilor din circuitul forestier, astfel că riscăm ca traficul să nu poată fi deschis prea curând ori să rămânem cu întreruperi în autostradă.
Liderul USR, Cătălin Drulă, fost ministru al Transprturilor, a fost prezent joi la Zalău, alături de Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor. După ce au vizitat șantierul Autostrăzii Transilvania pe porțiunea sălăjeană, cei doi au vorbit despre piedicile pe care le pune statul român în derularea celor două proiecte de infrastructură extrem de importante. “Un dezastru pentru un proiect PNRR în valoare de 400 milioane de euro”, a concluzionat liderul USR, cu mențiunea că proiectul Autostrăzii Transilvania a fost primul introdus în PNRR.
“Am fost la Zimbor, am fost la Nădășelu, unde avem un constructor care chiar își face treaba, ridică grinzi, structuri, terasamente, face o autostradă. Din păcate, acolo unde statul trebuie să își facă treaba, unde Sorin Grindeanu trebuie să își facă treaba, lucrurile nu se întâmplă. De un an de zile treneazăă scoaterea din circuitul forestier a terenurilor pe Autostrada Transilvania. De un an de zile trenează soluțiile în zona alunecărilor de teren. Ca să fiu foarte clar, asta înseamnă că autostrada nu va fi terminată. Constructorul își va face treaba, cu excepția zonelor unde e blocat de stat, și o să rămână niște întreruperri în autostradă, nu va putea fi folosită. Așa ceva ar fi dezastuos pentru un proiect în valoare de 400 de milioane de euro”, a afirmat Cătălin Drulă.
Birocrația obligă constructorul să realizeze o autostradă cu “găuri“
Informații mai detaliate despre problemele de pe șantierul A3 a oferit zălăuanul Horațiu Cosma, fost secretar de stat la Transporturi, actual consiler grup parlamentar USR. Constructorul poate lucra pe bucăți, iar descărcările de trafic de pe viitoarea autostradă lipsesc.
“Am fost pe șantierul Autostrăzii Transilvania, un proiect extrem de important care a început anul trecut, a început bine, a continuat la fel de bine însă, în ultimul an am văzut că lucrurile s-au blocat. În vară, șantierul chiar s-a blocat, constructorul și-a retras utilajele și oamenii pe motiv că guvernarea nu a fost în stare să ajusteze prețurile materialelor de construcții cu inflația. Nu avem eliberat tot amplasamentul. Pe sectorul dintre Zimbor și Poarta Sălajului, constructorul vrea să lucreze dar nu poate. La Poarta Sălajului, chiar la capătul tronsonului, nu avem descărcarea autostrăzii în drumul național. Constructorul, din nou, în urma discuțiilor pe care le-am purtat anul trecut, a venit cu o soluție de descărcare civilizată, CNAIR nu a dat undă verde și în momentul de față nu avem o clarificare pe această speță. Dacă vorbim de următorul sector, de la Poarta Sălajului – Meseș, cu tunelul de 3 kilometri, – Zalău – Nușfalău, aici anul trecut s-au depus candidaturile pentru această licitație, de un an de zile nu au fost în stare să selecteze nici măcar lista scurtă. E o licitație mai specială, cu două etape, una în care se selectează o listă de șase constructori și, ulterior, câștigătorul licitației. Nici măcar nu a reușit guvernarea PSD-PNL să emită această listă scurtă. Mai departe, de la Nușfalău la Suplacu de Barcău, la limita cu județul Bihor, lucrările au început anul trecut, am emis autorizația de construire, ordinul de începere, lucrările au continuat într-un ritm bun, undeva la 60-70 la sută, ar trebui să se termine în primăvară, dar și aici vedem că cei de la Ministerul Transporturilor nu au fost în stare să găsească o soluție de descărcare temporară a traficului, astfel încât lotul să fie utilizat la finalul lucrărilor”, a explicat Horațiu Cosma.
Șanse minime ca centura Zalăului să fie gata până la primăvară
Lucrurile nu stau mai bine nici în ceea ce privește cel de-al doilea tronson al șoselei de centură a Zalăului, spune fostul secretar de stat.
“Tot noi (USR, n.red.) am reușit anul trecut să rezolvăm tot ce ține de birocrație, suprafețe forestiere, autorizații de construire, ordin de începere dar, din păcate, vedem că lucrările au ajuns la 40-50 la sută, departe de termenul contractual care prevede finalizarea acestor lucrări în primăvară. Și aici e nevoie de mult mai multă implicare din partea autorităților”, a spus Horațiu Cosma.
Acest segment de autostradă A3 nu se dorește să se finalizeze, se lucrează la fel ca și pe celelalte sectoare – vezi autostrada A1 – segmentul nefinalizat Holdea – Margina! Organizare tipic CNAIR care de fapt sabotează realizarea rețelei de autostrăzi în România …