Dragi cititori, am auzit cu toții despre noul program ”România educată” care se dorește a fi implementat în curând.
Pe lângă faptul că numeroși specialiști în educație au criticat aspru proiectul de reformă, printre care Președintele Academiei Române, Ioan Aurel-Pop, rectorul Universității din București, Marian Preda, specialistul educațional, Florian Colceag, Ministerul Educației pare a fi de neclintit în decizia de a merge până la capăt cu acest proiect.
Printre cele 10 teme-cheie propuse ca reformă, unele dintre ele foate controversate, pentru sistemul românesc de educație, se numără și digitalizarea învățământului.
Dorind să aflu mai multe, din perspectiva științei, despre impactul pe care îl pot avea mediile digitale asupra copiilor în mod special, m-am hotărât să răsfoiesc câteva dintre considerațiile unora dintre cei mai faimoși specialiști în neuroștiință, printre care și doctorul german Manfred Spitzer.
Mi-am crescut copiii alegând metode pedagocice tradiționale, nu atât dintr-o convingere științifică, insuficient explorată, cât dintr-un simț al conștiinței și din convingeri empirice dobândite de-a lungul anilor. În timpul petrecut în trafic, în care întrebarea clasică ”am ajuns?” îmi îmboldea răbdarea și-mi înălța nervii la diapazon, alegeam să joc ”fazan” sau alte jocuri care nu implicau utilizarea telefoanelor mobile. Cedam, într-un final, când nu se mai putea, dar aveam împlinirea că timpul s-a ”consumat” și într-un alt fel, mai creativ, mai personal, mai sănătos și stimulator pentru sufletul și intelectul copiilor.
Să vedem ce ne spune doctorul Manfred Spitzer, în cartea sa de căpătâi, Demența digitală, pe care, după ce am parcurs-o cu atenție, v-o recomand cu încredere.
Manfred Spitzer este doctor psihiatru și specialist în neuroștiințe și se ocupă de cel puțin 20 de ani de studiul oamenilor, al creierului, de procesele de învățare, de mediile digitale și de impactul acestora asupra mentalului uman. Analizele și statisticile sale se bazează pe sute de studii științifice publicate în revistele de specialitate valoroase.
În urma acestor studii și analize, Manfred Spitzer ne arată cum mediile digitale afectează puternic gândirea proprie, randamentul mental, capacitatea critică, simțul orientării, creativitatea, competența intelectuală, comportamentul social și reflecția profundă. Tinerii prezintă tulburări de memorie, de atenție și de concentrare, aplatizare emoțională și opacitate generală. Acest tablou a fost numit ”demență digitală”.
Internetul e plin de eșecuri sociale, de bullying, de pseudo-modele, de pornografie și de violență, lăsate la întâmplare în văzul copiilor. Jocurile de acțiune inspiră un stil de condus agresiv, sexul în mediile digitale poate duce la începerea timpurie a vieții sexuale, prezența alcoolului în filme la un consum crescut de alcool, iar o scenă de suicid în film la o serie de sinucideri reale. Dacă tinerii și copiii noștri sunt expuși des la mediile digitale, fără supraveghere și limitare de timp, la ce ne așteptăm atunci? Și de ce nimeni nu face nimic?
Pentru că marile concerne care domină piața mediilor digitale câștigă bani și fac o intensă muncă de lobby. Ei răspândesc informarții false și creează confuzie. Toate marile instituții din lume, printre care și Ministerele de Educație, elogiază necritic mediile digitale și nu țin seama de datele științifice și, pe deasupra, mai și oferă premii culturale jocurilor cu împușcături.
Ce este de făcut?
Aici nu este vorba de a combate mediile digitale sau de a le elimina, ci de a identifica și a elimina din acestea ceea ce are un efect negativ asupra vieții noastre, ceea ce duce la dezumanizarea noastră. ”Pe termen lung, sufletul capătă culorile gândurilor tale”. (Marc Aureliu)
Doctorul Manfred ne recomandă, ca unică soluție, educarea creierului și, mai ales a minții, autocontrolul, atât pentru adulți cât și pentru tineri și copii. Copiii trebuie învățați stăpânirea de sine și faptul că nu orice nevoie trebuie întotdeauna satisfăcută. Reducerea ”dozei” și selectarea cu atenție a informației este singura șansă ce poate reduce vizibil pericolele.
Feriți-vă copiii de reclamele de la televizor! Un amplu studiu american a demonstrat că reclamele sunt cauza principală a alimentației nesănătoase și a supraponderalității. Copiii nu au dezvoltat simțul critic și sunt expuși fără apărare imaginilor de tot felul.
Feriți-vă copiii de jocurile sau filmele violente! Îi desensibilizează și le scade compasiunea și empatia. Cine vede multă violență la televizor va deveni mai violent și în viața reală.
Nu lăsați televizorul să meargă în voie în timpul zilei! Un ecran plan nu este un babysitter bun și în nici un caz un învățător bun. Creierul unui copil nu este încă ”gata”, iar expunerea la mediile digitale în primii ani de viață poate duce la dislexie.
”Învățarea trebuie făcută cu inima, mintea și mâna”! Antrenați-i pe copii cât mai mult la jocuri creative, care nu implică mediile digitale. Mai multe studii arată că poeziile și jocurile pe degete exersate în copilărie asigură pe viitor competență crescută la matematică.
Nu adormiți seara cu televizorul! S-a demostrat științific că acest obicei nesănătos ne predispune la insomnie, depresie și ulterior la afecțiuni cardiace.
Dragilor, învățământul românesc are mai mult ca niciodată nevoie de modele, de repere și nu de digitalizare excesivă. Dincolo de predarea unor cunoștințe necesare, educația trebuie să se ocupe în primul rând de ceea ce numim: conștiință, atitudine, gust, caracter, stil de viață.
Suntem datori cu toții să intervenim, dacă ne dorim bunăstarea noastră și a copiilor noștri și perpetuarea unei vieți sănătoase din toate punctele de vedere.