Compania UMB Spedition, deținută de omul de afaceri Dorin Umbrărescu, oprește lucrul pe toate șantierele. Anunțul a fost făcut, marți, de Asociația Pro Infrastructura, după ce zilele trecute CNAIR recunoștea că antreprenorul vrea să rezilieze contractele pe care le are cu statul român. De luni, 11 iulie, oamenii nu mai vin la muncă pe șantier.
“Unul dintre cei mai importanți antreprenori generali de pe proiectele majore de infrastructură rutieră a luat o decizie fără precedent: începând de luni, 11 iulie 2022, nu își va mai chema oamenii la muncă. Săptămâna curentă este una de odihnă, conform procedurilor interne, angajații UMB lucrând 14 ore pe zi plus sâmbetele. Sunt în pericol 7 proiecte care împreună depășesc 140 de kilometri, adică mai bine de o treime (aproape 36%) din totalul de 391 kilometri de autostradă și drum expres veritabil pe care România are în prezent contracte de execuție semnate! Excepție face doar DEx12 Centura Slatina, acolo unde cei de la UMB sunt foarte aproape de final și au confirmat că vor continua astfel încât să dea drumul la trafic în jurul datei de 28 iulie. Motivul? Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere le promite constructorilor, nu doar celor de la UMB, de peste jumătate de an că guvernul va adopta prin OUG formula polinomială de ajustare a prețului contractelor. Dar una este să promiți, alta este să faci. Așa că, până la noi ordine, cei de la UMB joacă tare și intră într-un soi de <grevă>, asumându-și niște riscuri contractuale semnificative: penalități de întârziere sau, în caz extrem, pierderea garanției de bună execuție. Situația este foarte gravă. Ar fi un dezastru dacă lucrurile ar degenera și s-ar ajunge la încetarea de comun acord sau rezilierea unui singur contract, darămite a tuturor, adică a 36% din totalul kilometrilor de autostradă și drum expres aflați în execuție!”, scrie Asociația Pro Infrastructura.
În acest context, de săptămâna viitoare se oprește lucrul și pe tronsoanele sălăjene din Autostrada Transilvania: Zimbor – Poarta Sălajului și Nădășelu – Zimbor.
Potrivit constructorilor, formula de ajustare a prețurilor oferită de guvernanți nu acoperă creșterile reale de costuri. Prețurile la numeroase categorii de materiale de construcții au explodat, aspect la care se mai adaugă inflația și conflictul ucrainean, iar antreprenorii au cerut, în repetate rânduri, adoptarea unei formule de ajustare care să acopere creșterile de costuri la un nivel cât mai aproape de realitate.
Sursa foto: Pro Infrastructura
Cam are dreptate Umbrărești. Preturile au luat-o razna fata de cele din contractele încheiate și cu doi ani în urmă. Aici iar avem de a face cu impotenta celor de la CNAIR. Cei șapte mii de angajați ai CNAIR, precis și-au ajustat salariile și sporurile (și așa uriașe) la situația la zi, dar nu sunt capabili sa gestioneze o situație de criza. Iar de la îngâmfatul de ministru nu ai la ce să te aștepți.