Maratonul Rutier este noua inițiativă a Asociației Pro Infrastructură. Acțiunea presupune trecerea în revistă a stadiului fiecărui proiect rămas de construit pe culoarele de tranzit majore din România. Zilele trecute, Maratonul Rutier a străbătut, pe hârtie, ce-i drept, cei 41 de kilometri de la Nușfalău spre Zalău, până la Poarta Sălajului.

“Tronsonul este, de departe, cel mai dificil de pe toată Autostrada Transilvania, incluzând tunelul de aproape 2,9 km lungime care străbate Masivul Meseș, la sud de Zalău, și zeci de kilometri prin dealurile transilvănene notorii pentru alunecările de teren. Licitația lansată în 18 noiembrie 2020 este una cu pre-calificare, fiind depuse 12 candidaturi în 19 februarie 2021. <Doar> 16 luni de zile le-au trebuit <experților> CNAIR să selecteze 6 concurenți care merg mai departe: Mapa-Cengiz (Turcia), Strabag-Acciona (Austria-Spania), Pizzarotti (Italia), Astaldi (între timp devenită WeBuild, după fuziunea cu Salini-Impregilo, toți constructori italieni), Tefken-Dogus (Turcia) și Rec-Onur (ați ghicit, tot Turcia). Acum cei șase sunt invitați să depună ofertele finale, prima dată limită pentru acest lucru fiind 2 august 2022, dar poate fi, și de obicei este, amânată. Până atunci, antreprenorii vor cere cu siguranță lămuriri suplimentare. Solicităm imperios responsabililor din Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să răspundă corespunzător acestor cereri de clarificare, nu în bătaie de joc, așa cum o fac de obicei, astfel încât să avem o șansă ca privații să oferteze ceva ce se va și construi în realitate”, e mesajul transmis de Asociația Pro Infrastructură.

“Valoarea contractului pare exorbitantă, dar nu este!”

Asociația Pro Infrastructură a făcut și un calcul al lucrărilor ce urmează a fi făcute pe acest tronson din Autostrada Transilvania.

“Valoarea estimată a contractului, aproape 3,93 miliarde lei fără TVA, adică aproximativ 800 milioane euro pentru 41 kilometri de autostradă, poate părea exorbitantă, dar nu este, în contextul scumpirii masive a materialelor de construcții din ultimele 18 luni și ținând cont de complexitatea lucrărilor care rivalizează cu sectoarele montane A1 Sibiu-Pitești, A3 Comarnic-Brașov sau A8 Ditrău-Târgu Neamț. Așadar, ne întrebăm retoric. Câți și care din cei șase magnifici vor depune oferte finale? Pe celelalte licitații cu pre-calificare am avut doar una pe Lugoj-Deva lot 2 (Mapa-Cengiz retrasă de facto, iar procedura s-a anulat și reluat de curând), tot una singură pe Sibiu-Pitești Secțiunea 2 (tot Mapa-Cengiz, contract semnat) și trei pe Sibiu-Pitești Secțiunea 3 (cei de la WeBuild se bat cu Strabag în instanță)”, constată Asociația Pro Infrastructură.

Cât privește șantierul Poarta Sălajului-Zimbor-Nădășelu, cei 42,3 kilometri sunt singurii aflați momentan în execuție, din toți cei 438 kilometri de autostradă finanțați prin PNRR. Cu un efort susținut al autorităților și cu păstrarea ritmului de lucru al antreprenorului (UMB) avem șanse să circulăm pe tronsonul Nădășelu-Zimbor la finele anului viitor. Până la Poarta Sălajului sunt “șanse mici, teoretice, de inaugurare, cel mai probabil fiind împins în 2024”.