Firmele de curierat vor transmite către ANAF date despre persoanele care plătesc ramburs pentru produsele cumpărate online. Prevederea apare într-o ordonanță care a apărut deja în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare de miercuri, 18 mai. Curierii vor transmite Fiscului numărul de înregistrare și data trimiterii poștale, datele de identificare a expeditorului, numele și prenumele în cazul persoanelor fizice și denumirea în cazul persoanelor juridice, adresele de livrare, contravaloarea bunului livrat.

Perioada de stocare a datelor este de 5 ani, calculată de la data primirii de către organul fiscal central, termen după care datele vor fi șterse automat.

Curierul trebuie să informeze persoanele ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate privind transmiterea acestora către organul fiscal central.

Furnizarea informațiilor se face prin completarea unei declarații pe propria răspundere de către contribuabili/plătitori ori, după caz, de către furnizorii de servicii poștale de trimitere contra ramburs.

ANAF spune că vrea să combată evaziunea fiscală în mediul online

Potrivi informațiilor furnizate de Fisc, scopul acestei modificări legislative îl reprezintă prevenirea și combaterea evaziunii fiscale din domeniul comerțului online, dar și protejarea intereselor cumpărătorilor.

“Prin această măsură se urmărește identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele și impozitele datorate, prin încasarea sub formă de
rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii poștale, a veniturilor obținute din tranzacții efectuate în mediul online. Prin stabilirea realității relației comerciale dintre cumpărătorul și vânzătorul implicați în comerțul online, ANAF poate avea acces la confirmarea cel puțin a beneficiarului, care are interesul direct să primească factură fiscală și să beneficieze astfel de garanția legală și indirect să determine plata taxelor și impozitelor aferente veniturilor încasate de vânzător din comercializarea produselor respective. Subliniem faptul că datele colectate respectă normele constituționale privind viața intimă, familială și privată, precum și secretul corespondenței, fără a se referi la conținutul coletului. De altfel, în scopul exercitării atribuţiilor sale legale specifice de prevenire și combatere a evaziunii fiscale, ANAF prelucrează curent date cu caracter personal (…). Mai mult, potrivit art. 11 din Codul de procedură fiscală, personalul ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu, iar aceste informații se referă inclusiv la cele obținute din declarații ori documente prezentate de contribuabili/plătitori sau terți”, au explicat reprezentanții ANAF.