Ziua bună, dragi cititori!

Vă împărtășesc astăzi crâmpeie din viața unui mare român, mare monah și mare înțelept despre care am auzit foarte puțin sau chiar deloc.

Un om de o inteligență sclipitoare și un har atât de mare încât era capabil de lucruri incredibile. Martorii susțin că monahul s-a făcut nevăzut sub privirile agenților de securitate care-l urmăreau, și-a dezlegat lanțurile doar cu puterea credinței, levita în timpul rugăciunilor și citea gândurile ascunse ale oamenilor.

A făcut patru facultăți (teologie, filosofie, litere și drept) absolvindu-le pe toate magna cum laude. Cunoștea 12 limbi străine și era considerat un geniu. A studiat materialismul dialectic ca să poată răspunde ateismului, a citit toate operele marilor genii, studiind tot ce s-a putut studia. Avea toate datele ca să devină tot ce și-a propus și totuși, el a ales să-și depună toate aceste cunoscințe la picioarele lui Hristos.

Comuniștii au încercat neîncetat să-l discrediteze, dar pentru cei care l-au cunoscut el a rămas până astăzi, un sfânt.

Scria în autobiografia sa că este dator să înfățișeze ceea ce a experimentat științific și real, relatând că L-a văzut pe Dumnezeu și a experimentat în profunzime Cuvântul Său.

Dacă avem îndoieli asupra mântuirii, asupra credinței și a rugăciunii, asupra entităților nevăzute, dacă ne îndoim de existența lui Hristos și de veridicitatea cuvintelor Sale, astfel de mărturii de viață ar trebui să ne convingă…

Nil Dorobanțu s-a născut în satul Crainici din Mehedinți, a fost nepot de general, coleg de școala cu regele Mihai și sublocotenent în armata română.

În urma unei întâlniri cu Arsenie Boca a trăit o revelație interioară și a simțit că menirea sa este călugăria și asceza.

Umbla desculț, înveșmântat într-o rasă veche încinsă cu o funie. Așa, desculț, a cutreierat România toată, răspândind credința. Pe unde a trecut a înființat școli monahale, a fost director de studii la seminar, duhovnic și stareț la multe mănăstiri din țară.

Dar funcțiile nu l-au impresionat, pentru el cuvântul Evangheliei fiind esența și viața, vrând să fie în același timp și director și servitor, și profesor și cerșetor.

Vestea despre părintele Nil s-a răspândit în toata lumea și mulți oameni de peste tot îl căutau pentru a-i asculta predicile. În anii 1950, când comunismul își făcea debutul și ateismul devenise noua religie, devenise periculos pentru oameni să participe la întrunirile religioase. Părintele nu a mai așteptat să meargă oamenii la el și a început el să cutreiere țara cu ”biserica” în spate (prescura, vinul și cele necesare pentru ritual) făcând liturghiile în casele oamenilor.

Securitatea l-a luat în vizor, dar cu cât aceasta devenea mai îndârjită, cu atât părintele Nil devenea mai curajos.

În timpul defilărilor paradelor de propagandă comunistă, părintele Nil, cu o icoană la gât, desculț și zdrențăros, le facea înconjurul strigând ” Hristos a înviat!”, proclamând cu toată tăria existența lui Dumnezeu.

Au vrut să-l ducă la anchetă de multe ori, dar până să se lase prins, Nil a vrut să le demonstreze puterea lui Dumnezeu. Se elibera miraculos din lanțuri, se făcea nevăzut dintr-o dată sau levita. Astăzi, aceste miracole ar putea părea simple legende dacă securitatea nu ar fi făcut greșeala de a le confirma în rapoartele redactate de agenții întorși de la urmărirea părintelui.

”Apare și dispare ca un meteor”, scria în rapoarte, securiștii fiind ei înșiși impresionați de aceste fenomene.

Într-o zi, părintele Nil s-a lăsat prins ca să aducă în timpurile moderne patima lui Hristos și să le arate oamenilor ce înseamnă cu adevărat iertarea.

În autobiografia sa, Nil descrie modul în care a îndurat toate torturile securității. Acolo, între zidurile menite să strivească credința și demnitatea omului, părintele a continuat să răspândească Cuvântul lui Dumnezeu pentru a-și ține semenii în viață. Pus de mult ori în situații limită, singur, gol, rănit și exilat, se ruga și-i ierta pe torționarii săi, dând dovadă de o dragoste și o generozitate ieșită din comun.

După patru luni a fost eliberat, dar, între timp, clerul colaboraționist l-a scos din rândul preotilor. ”In libertate” a continuat să fie hărțuit și alungat din loc in loc.

Securitatea a forțat pe cineva să declare în presă moartea sa, între timp, Nil s-a retras în munți și a început o viață de pustnic. S-a întors din pustnicie după un deceniu dar s-a ținut departe de lume, păstrând legătura numai cu oameni de încredere.

La data de 27 martie 1977 părintele Nil a murit, aflat în rugăciune și cu trupul zdrobit de bătaie.

La deshumarea făcută în 2016, trupul lui nu a fost găsit în mormânt, sicriul fiind plin de pământ și fără capac. După moartea sa, s-au descoperit manucrisele sale, 9000 de pagini de teologie și câteva autobiografice. Pentru a edita această bogată operă teologică s-a constituit o asociație care tezaurizează scrierile, obiectele care i-au aparținut și mărturiile celor care l-au cunoscut.

Dragilor, să nu cititm aceste câteva rânduri fără să nu ne lăsăm cutremurați. Astfel de modele morale sunt scări de ascensiune către cele mai înalte idealuri și chemări stăruitoare de a ieși și noi, la rândul nostru, de sub obroc.

Astfel de modele sunt confirmări concrete ale existenței lui Dumnezeu și ale autenticității mesajului Său, în vremuri în care creștinismul a devenit pentru mulți o cutumă medievală retrogradă.

Toate cele bune!