Ministerul Finanțelor propune limitarea temporară, pentru 6 luni, a prețurilor practicate de asigurători pentru polițele RCA. Măsura e prevăzută într-un proiect de hotărâre de guvern, elaborat în colaborare cu Autoritatea pentru Supraveghere Financiară, pus în dezbatere publică în data de 18 februarie.
Măsura este necesară pentru stabilitatea pieței și pentru diminuarea efectelor scumpirii polițelor RCA, ca urmare a recentei ieșiri de pe piață a celui mai mare asigurător în domeniu -City Insurance SA, spun reprezentanții ministerului.
„Așa cum am promis, soluțiile care protejează populația și companiile sunt principala noastră preocupare! Având în vedere situația dificilă cu care se confruntă milioane de persoane fizice și juridice, din cauza creșterii foarte ridicate a prețurilor la polițele de răspundere civilă auto, am decis, împreună cu Autoritatea de Supraveghere Financiară și în urma dialogului cu transportatorii și Consiliul Concurenței, promovarea unei hotărâri de guvern pentru stabilirea de tarife de primă maxime, plafonate pentru o perioadă de 6 luni.(…) Am convingerea că va fi adoptat în regim de urgență de către Guvern, astfel încât efectele să se reflecte rapid în piața de asigurări RCA și să conducă la un nivel sporit de suportabilitate din partea asiguraților” , a declarat Adrian Câciu, ministrul Finanțelor.
Prin proiect se propune o diferențiere de calcul al tarifelor pentru persoanele fizice și cele juridice.
Pentru persoanele fizice, limitarea tarifului maximal este justificată prin plafonarea la nivelul tarifului de referință publicat de către ASF, iar pentru persoanele juridice limitarea la tariful utilizat la încheierea contractelor RCA, prin intermediul mecanismului asiguratului cu risc ridicat, adică tariful de referință publicat de ASF înmulțit cu factorul N. În această situație, asigurații nu vor mai fi nevoiți să apeleze la acest mecanism și își vor putea alege asigurătorul RCA fără întârziere.
În funcție de istoricul de daună al asiguratului, societățile de asigurare RCA vor aplica clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale. În prezent, 98,5% dintre asigurați se află în clase de bonus și restul în clase de malus.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului de hotărâre, această soluție temporară vine în sprijinul tuturor categoriilor de asigurați, va asigura o dispersie a riscurilor la nivelul pieței de asigurări și poate contribui la o mai bună funcționare a acesteia până la momentul la care portofoliul de asigurați ai Societății de Asigurare-Reasigurare City Insurance SA este preluat de alți asigurători din domeniu.
Ca urmare a ieşirii recente din piaţa asigurărilor RCA a asigurătorului cu cea mai mare cotă de piață, asigurător în portofoliul căruia se aflau cea mai mare parte a asiguraților, a fost generată o evoluţie ascendentă accelerată a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA care a condus la încadrarea unui număr ridicat de asigurați RCA în categoria asiguratului cu risc ridicat.
Prima medie anualizată la nivelul pieței, fără a include Societatea de Asigurare –Reasigurare City Insurance SA, a înregistrat o creștere în anul 2021. Dacă în primul semestru din 2021 prima medie anualizată a fost de 578 de lei, în trimestrul 3, după retragerea autorizației Societății de Asigurare –Reasigurare City Insurance SA, a fost de 725 de lei, iar în trimestrul 4 a ajuns să fie de 1.050 de lei.
De menționat este faptul că majorarea tarifelor RCA, practicarea unor tarife comparabile atât la încheierea contractelor RCA anuale cât și la încheierea celor subanuale și suprapunerea acestor practici cu politica majorității asigurătorilor de a nu oferi plata în rate la comercializarea contractelor RCA se suprapune unei creșteri ample a prețurilor la energie și materii prime înregistrate la nivelul economiei naționale, ce se reflectă în costurile bunurilor de larg consum și a serviciilor care generează în final dificultăți financiare atât populației, cât și agenților economici care au obligația de a încheia asigurarea RCA pentru vehiculele aflate în proprietate, se arată în același document.
Acești factori, care pot conduce la nerespectarea obligației legale de a achiziționa o asigurare RCA și a menține valabilitatea acesteia pe toată perioada înmatriculării/înregistrării vehiculului, pot genera o serie de consecințe: imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic, scăderea gradului de cuprindere în asigurare a parcului național auto, cu încălcarea obligațiilor ce îi revin României din aplicarea legislației europene, creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când, ca urmare a acidentului, rezultă vătămări corporale grave sau deces, creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperii prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate, obligația vinovaților de producerea accidentelor de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție, blocarea activității agenților economici, atunci când este necesară achiziționarea unei asigurări RCA iar acest lucru se realizează după parcurgerea tuturor etapelor mecanismului aferent asiguratul cu risc ridicat.
Încheierea asigurării RCA pe baza mecanismului asiguratului cu risc ridicat se realizează la momentul de față pe baza unui proces amplu care presupune parcurgerea mai multor etape. Conform informațiilor comunicate de către BAAR pe site-ul propriu, soluționarea cazurilor prin alocarea către un asigurător RCA și încheierea contractului de asigurare durează maximum 20 de zile de la înaintarea cererii.
Din informațiile comunicate de către BAAR, de la momentul retragerii autorizației Societății de Asigurare-Reasigurare City Insurance S.A. au fost primite și soluționate de către BAAR un număr de aproximativ 25.000 de solicitări de alocare a unui asigurător RCA prin mecanismul asiguratului cu risc ridicat.
De vina ptr creșterea prețurilor la RCA este ASF-ul! 1 miliard de euro a păpat City Insurance, dar nu Răspunde nimeni! Cei de la ASF trebuiau sa monitorizeze activitatea lor, dar cine ? Când toți sunt puși politic, pe interes , pe căpătuială, etc! Lasă ca plătesc prostii de contribuabili!