Nu mai puțin de 3.200 de cadre didactice din învăţământul sălăjean afiliate Sindicatului Liber din Învăţământ vor declanşa miercuri, 19 ianuarie, o grevă de avertisment, în cadrul unei acţiuni de protest organizate la nivel naţional de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).
Greva va dura două ore, timp în care cadrele didactice vor intra la clasă doar pentru a supraveghea elevii sau preșcolarii, după caz, dar nu și pentru a desfăşura activităţi didactice.
“Miercuri, între orele 11.00 și 13.00, va avea loc o grevă de avertisment de două ore cu încetarea activității. Copiii vor merge la şcoală, iar personalul didactic va intra la clasă ca de obicei, dar nu se vor ţine cursuri, dascălii doar vor supraveghea copiii”, a declarat liderul Sindicatului Liber din Învăţământ Sălaj, Eusebiu Lehene.
Liderul sindical a declarat pentru Graiul Sălajului că cei 3.200 de membri FSLI din Sălaj își desfășoară activitatea în aproximativ 100 de unități de învățământ, iar decizia de a protesta în acest mod vine ca urmare a neajunsurilor cu care se confruntă sistemul de educație.
Greva de protest va fi organizată în urma unui referendum la care au răspuns, în perioada 17 decembrie – 14 ianuarie, membri federaţiilor sindicale ale personalului din învăţământ FSLI şi Spiru Haret.
Învățământul e Cenușăreasa bugetului
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ a trimis două scrisori deschise, una adresată parlamentarilor de la toate formațiunile și una adresată prim-ministrului Nicolae Ciucă.
Cadrele didactice reclamă, printre altele, subfinanţarea domeniului Educaţiei, deşi a fost declarat de preşedintele Klaus Iohannis ca o prioritate naţională.
“Acel procent de 6 la sută din PIB promis nu s-a respectat niciodată. Se vorbeşte non-stop despre o Românie educată, dar învăţământul este Cenuşăreasa bugetului naţional. Tot timpul procentul alocat educaţiei a fost undeva la 3% iar, conform proiectului de buget, anul acesta va fi chiar mai mic”, spun sindicaliștii.
În plus, dascălii sunt nemulţumiţi că Guvernul nu a respectat calendarul majorărilor de salarii stabilit prin Legea 153 din 2017.
Eusebiu Lehene ne-a transmis cele două scrisori în care sindicaliștii le reamintesc faptul că, pe lângă nerespectarea legii salarizării, Executivul și Legislativul României sunt autorii subfinanțării sistemului de învățământ ”în contradicție totală cu politica Uniunii Europene de a se investi masiv în educație și cu prevederile Legii educației naționale nr. 1/2011”. Un alt aspect este reproșul de a nu adopta ”măsuri de îmbunătățire a condițiilor de salarizare ale personalului din sistemul educațional (cadre didactice, personal didactic auxiliar și nedidactic), în condițiile în care: noi ne regăsim în pătrimea inferioară a grilelor de salarizare stabilite prin Legea-cadru nr. 153/2017; salariul mediu în învățământ este cu 30% mai mic decât cel din administrația publică; cuantumul sporurilor, indemnizațiilor etc., este limitat, fiind raportat la un alt salariu de bază („istoric”) decât cel efectiv în plată; există o diferențiere discriminatorie între personalul didactic ce beneficiază de calculul corect al drepturilor salariale suplimentare prevăzute de Legea nr. 153/2017 în baza hotărârilor judecătorești definitive, începând cu 01.09.2017 (în cazul tranșelor de vechime în învățământ), respectiv, începând cu 01.01.2019/data stabilită prin hotărâre (în cazul majorărilor/creșterilor salariale prevăzute art. 15 din Legea-cadru nr. 153/2017, la art. 4, art. 5 alin. (1), art. 7 şi art. 8 din anexa nr. I cap. I lit. B „Reglementări specifice personalului didactic din învăţământ” la aceasta) și restul personalului didactic; nu se acordă sporurile pentru condiții de muncă, prevăzute de Regulamentele emise în baza Legii-cadru nr. 153/2017”.
”Ați asistat, fără să reacționați, la prorogarea în ultimii doi ani, a acordării tranșelor de majorare a salariilor de bază, pentru personalul din sistemul educațional, în vederea atingerii salariilor prevăzute de anexele la Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022; nu v-ați implicat pentru aplicarea Legii nr. 109/2020 care prevede asigurarea de dispozitive pentru ca procesul instructiv-educativ să poată continua și în mediul on-line; NU au ați făcut nimic pentru plata orelor suplimentare pentru munca prestată de personalul didactic auxiliar și nedidactic peste timpul normal de muncă (în condițiile în care compensarea muncii suplimentare cu timp liber corespunzător este imposibilă)”, spun vehement sindicaliștii.
Cadrele didactice: ”Amețeala asta în luarea deciziilor ne-a adus la limita răbdării. Sunteți incoerenți, stimabililor!”
Cadrele didactice, distinct de mesajele transmise prin sindicate, și-au explicat public motivele pentru care s-au alăturat grevei de avertisment. Textul unui dascăl a ajuns viral pe rețelele de socializare, fiind preluat în aproape toate județele țării de către profesori care se regăseau chiar și parțial în situațiile expuse.
”Nu, domnule ministru, nu ne vom abandona elevii! Vom fi lângă ei așa cum am fost întotdeauna când trebuia să luăm taurul de coarne și să ne unim pentru a face grevă, dar am renunțat crezând că le facem un bine. Îi vom supraveghea și le vom spune motivele pentru care miercuri două ore nu vom preda. Cu siguranță ne vor înțelege și ei și părinții lor fiindcă viața în România a devenit foarte grea. Vor empatiza cu suferința și îndârjirea noastră. Se vor alătura inițiativei noastre de a ne cere drepturile și aici nu mă refer doar la cele salariale.
Iar acum, domnule ministru, vă voi spune pentru ce voi face eu grevă!
În primul rând pentru bătaia de joc la care am fost supuși de când a început pandemia elevi, părinți, profesori. Amețeala asta în luarea deciziilor ne-a adus la limita răbdării. Sunteți incoerenți, stimabililor! Habar nu aveți ce să faceți și mai rău ne încurcați! Sunteți unii la ministerele educației și sănătății pur și simplu degeaba. Toate ordinele voastre comune sau individuale au acutizat problemele noastre. Nu ne-ați ajutat cu nimic, doar ne-ați pus bețe în roate.
Când a început pandemia nu tu platformă de învățare a aplicațiilor digitale, nu tu dispozitive, nu tu sprijin moral, nu tu nimic. Vi s-a părut firesc să facem totul singuri că, deh, suntem multifuncționalii pe bani puțini. Pe laptop-ul personal, cu tabla albă și markere comandate din salariul mizer mi-am început descoperirea tainelor online-ului. Niciun inspector, metodist sau profesor universitar nu mi-a deschis capul. Nimeni nu mi-a zis pe ce platformă să intru și ce aplicație minune să folosesc. După ce am început să bâjbâi puțintel Zoom-ul și Meet-ul mi-am suflecat mânecile și am început să-mi învăț elevii și părinții să le folosească. Ne-am amețit unii pe alții cu parole și adrese de gmail. Cu chiu cu vai am trecut și peste hopul ăsta.
Am completat la documente pentru distribuirea tabletelor către elevi de mi-au ieșit ochii din cap, dar nu m-am plâns fiindcă eram fericită că elevii mei vor avea cu ce să învețe. Într-o lună am învățat singură enorm de multe lucruri, dar mi-am neglijat sănătatea. De când a început pandemia sufăr de migrene cumplite care nu cedează decât la calmante puternice și care apar aproape săptămânal. Chiar acum sunt torturată de o astfel de migrenă.
De când am intrat în învățământ tot car la școală diverse materiale necesare desfășurării unor ore de calitate, unele cumpărate, altele confecționate de mine.
Intru în grevă pentru că am și eu 2 copii care au nevoie de aceleași lucruri ca și elevii mei: mâncare sănătoasă, haine, cărți, caiete, rechizite, plus mici bucurii. I-am neglijat destul neacordându-le timpul binemeritat în favoarea obligațiilor de școală. Acum e rândul să lupt pentru drepturile lor și voi lupta fiindcă asta trebuie să facă o mamă.
Am, ca și alții, rată la bancă. Dacă eram bogată sau aveam un salariu decent nu eram nevoită să plătesc această rată. După cum știți, banca nu te iartă și își ia datoria la termen.
Prețurile au crescut enorm la alimente, la îmbrăcăminte și la utilități. Cu ce să plătesc dacă am salariul atât de penibil de mic? Gazele, curentul, cu ce le achităm? Și acasă și în școlile în care lucrăm facturile sunt uriașe. Nimănui nu-i pasă.
Intru în grevă și pentru că niciodată nu am avut manuale noi la timp pe bănci la începutul anului școlar. La fiecare început sau sfârșit de an școlar le-am pregătit cadouri copiilor de la clasă pentru a suplini nepăsarea autorităților în măsură să asigure o educatie de calitate. <România educată> ce mai face? E bine?
Elevii noștri nu sunt respectați de stat fiindcă statul s-a obișnuit că profesorii vor găsi soluții salvatoare, iar părinții vor scoate bani din buzunar pentru a asigura educația <gratuită> din România.
De testele de salivă să mai amintesc? Cele mai proaste teste au fost furnizate școlilor! Și în ce condiții de toată jena, neasamblate individual, aruncate așa la grămadă, că se găsesc proștii care să rezolve și această problemă! Da, am fost proștii voștri supuși și drepți în fața oricărui ordin venit de la minister sau de la mai marele om de stat! Am executat tot ce ni s-a cerut pentru binele copiilor. Am ratat <n> ocazii de a ne ridica împotriva opresiunii la care am fost supuși de-a lungul timpului.
Acum a venit rândul nostru să vă refuzăm ordinele fiindcă prea v-ați bătut joc de toți cei care fac o școală să existe: elevi și profesori.
Așadar, domnule ministru, nu ne abandonăm elevii așa cum insinuați, ci ne cerem drepturile noastre și ale lor! Fără elevi noi nu am mai avea profesie. Pentru copiii noștri și pentru copiii românilor facem grevă ca să vă dăm un ultimatum și să ne respectați”, este mesajul devenit viral.
Iarăși ștergeți comentarii care nu va convin , ce de la G.Sălajului? Nemernicilor!!!
Eusebiu Lehene, stimabililor, care va luati indemnizatia de sindicalisti degeaba, este foarte prost ales momentul! Trebuia facut acest lucru saptamana trecuta, inainte de a incheia mediile pentru semestrul I, nu in prima saptamana din semestrul II, cand nu va valora nimic asa-zisul protest! Guvernului nu-i va pasa deloc de acest protest, absolut sigur. Vedeti-va de treaba si nu inghititi momeala unor oameni pe care ii suspectez de complicitate cu “guvernantii”.