25 de cadre didactice din învăţământul primar vor deprinde, în perioada decembrie 2021 – ianuarie 2022, metode inovative de predare la clasă, bazate pe învăţarea prin investigare şi descoperire, în cadrul celei de-a 2-a ediţii a programului de educaţie non-formală “Şcoala după şcoală – Bune practici pentru comunitate”, finanţat de TenarisSilcotub.
Partea de formare a programului a debutat marţi, 7 decembrie, şi se va finaliza în 20 ianuarie, cadrele didactice urmând să aplice la clasă metodele învăţate pe parcursul semestrului II al anului şcolar. Programul de formare şi asistenţă în partea de implementare este menit să sprijine cadrele didactice pentru îmbunătăţirea rezultatelor academice ale elevilor şi să determine activităţi atractive la clasă, cu stimularea curiozităţii şi aplicabilităţii conceptelor predate.
Programul “Şcoala după şcoală – Bune practici pentru comunitate” include experimente şi acţiuni practice, realizate într-un training online de 4-6 săptămâni, urmat de aplicarea la clasă a cunoştinţelor acumulate, cu supraveghere şi suport din partea mentorilor. Cadrele didactice care îşi însuşesc şi aplică la clasă noile metode de predare sunt recompensate de multinațională cu suma de 1.500 lei, pentru achiziţia de materiale educaţionale suport.
Dacă la prima ediţie au participat 25 de cadre didactice din Zalău, a doua ediţie va include 25 de învăţătoare din întreg judeţul. “Totul a fost la superlativ. Începând cu trainerii pe care i-am avut la cursurile online şi până la modul în care am reuşit să aplic la clasă informaţiile acumulate. Elevii au apreciat foarte mult experimentele şi metodele inovative de predare. Pentru ei a fost o mare bucurie”, precizează Melinda Gomboş, cadru didactic la Şcoala Gimnazială “Mihai Eminescu” din Zalău.
“M-am simţit fără teamă şi în largul meu la aceste cursuri. Trainerii ne-au explicat foarte bine de unde să pornim şi unde să ajungem pentru a capta atenţia copiilor. Activităţile pe care le-am făcut apoi la clasă le-au plăcut copiilor, iar suportul de curs m-a ajutat să pun în practică noile metode de predare”, afirmă și Lucica Bolojan, cadru didactic la Şcoala Gimnazială “Iuliu Maniu”.
“Şcoala după şcoală – Bune practici pentru comunitate” are la bază experienţa a şapte ani de implementare a programelor non-formale centrate pe educaţia STEM (Ştiinţă, Tehnolgie, Inginerie, Matematică), ce creează elevi cu gândirea critică, prin activităţi centrate pe experimentarea directă, cu aplicaţii în lumea reală şi ajută la dezvoltarea unei varietăţi de abilităţi, inclusiv creativitatea şi abilităţi socio-emoţionale. Prin acest program, experienţa STEM este împărtăşită cu comunitatea, pentru a crea schimbarea modului clasic de învăţare, începând cu primii ani de şcoală.
“Prin acest training adresat cadrelor didactice vrem să ducem conceptul STEM în cât mai multe săli de clasă din judeţ. STEM este o învăţare bazată pe investigare, realizată cu materiale la îndemâna oricui. În acest proces de învăţare e foarte importantă secvenţialitatea. Dau mereu acest exemplu: dacă vrei să înveţi un copil să coase, nu îl pui să facă prima dată cruciuliţe pe pânză. Mai întâi îi arăţi acul, aţa, pânza, cum se bagă aţa în ac şi abia apoi ajungi la cusătura propriu-zisă. Pas cu pas, încercăm să schimbăm sistemul clasic de învăţare”, conchide Natalia Ielciu, trainer principal în acest proiect.