Potrivit reglementărilor în vigoare, disciplinele la care se susțin lucrări scrise de evaluare semestrială (teze) se stabilesc de către Ministerul Educației. În funcție de situația epidemiologică existentă la nivelul fiecărei unități de învățământ, respectiv al fiecărei clase, conducerea unității de învățământ stabilește, prin decizie a consiliului de administrație, calendarul desfășurării tezelor până la sfârșitul fiecărui semestru al anului școlar 2021 – 2022. În primul semestru, tezele vor fi programate începând, de regulă, cu data de 6 decembrie 2021.
În unitățile de învăţământ gimnazial, liceal şi profesional cu predare în limbile minorităților naționale, precum și la clasele de nivel gimnazial, liceal şi profesional cu predare în limbile minorităților naționale, pe lângă lucrările scrise menționate în listă, se susține lucrare scrisă semestrială și la limba și literatura maternă, indiferent de nivel, filieră, profil, specializare/calificare profesională, an de studiu și formă de școlarizare.
La clasa a VII-a și a VIII-a, la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, pe lângă lucrările scrise menționate în listă, se susține lucrare scrisă semestrială și la limba modernă respectivă.
La clasele din învăţământul liceal cu predare în regim bilingv sau intensiv a unei limbi moderne, indiferent de specializare/calificare profesională, se susține lucrare scrisă semestrială și la limba modernă respectivă.
În cazurile în care o lucrare scrisă semestrială se susține la o disciplină la alegere dintr-o listă de discipline, elevii vor opta în scris pentru disciplina aleasă din listă. Opțiunile elevilor rămân valabile pe parcursul întregului an școlar.
În învăţământul special care utilizează curriculum-ul şcolii de masă sau curriculum-ul şcolii de masă adaptat, asigurând aceleași finalități ca învățământul de masă, se susţin tezele prevăzute pentru învăţământul de masă. În unităţile de învăţământ care utilizează curriculum-ul învăţământului special, elevii susţin teze la limba și literatura română şi matematică, începând cu clasa a VI-a, cu excepția celor cu deficiențe grave/profunde/asociate, inclusiv surdocecitate, al căror progres se evaluează prin calificative.
Ministrul interimar al Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat la începutul acestei luni că a fost redus numărul tezelor. Astfel, la gimnaziu vor fi două teze, nu trei cum era până acum, iar la liceu, trei teze în loc de patru.
”Am decis împreună cu colegii mei de Ministerul Educației să reducem numărul de teze: la clasa VIII-a vom avea, în loc de trei teze, doar două teze la gimnaziu. Deci toți elevii din gimnaziu vor avea doar două teze de susținut cu prezență fizică. Pentru liceu, am redus numărul de teze de la patru la trei. Această reducere va face obiectul reglementărilor pe care le-am anunțat”, a declarat ministrul Educației în conferință de presă organizată la sediul Ministerului.
Oficialul a nunțat în același context și faptul că nota la teză va avea o pondere mai mică în raport cu oricare dintre notele pe care elevul le va primi. Elevii care nu vor putea să participle fizic la susținerea tezelor din motive ”independente de voința lor, acest lucru se va putea face, există bază legală, după revenirea la școală, chiar dacă revenirea se va face în semestrul al II-lea”.
O altă decizie interesantă este reducerea numărului de note la o materie pentru închiderea mediei. Ministrul a declarat că numărul necesar de note va fi de două.