25 de copii cu vârsta între 6 și 11 ani, care provin din familii vulnerabile din comuna Mirșid, beneficiază acum de serviciile sociale ale primului centru de tip ”After-school” deschis în comună după lungi străduințe din partea primarului Călin Bereschi și a echipei din administrația locală.

Copiii vor beneficia în fiecare zi, după programul de la școală, de asistență specializată pentru efectuarea temelor, de masă caldă și spații adecvate activităților extrașcolare, astfel încât procesul de dezvoltare și învățare să nu le fie afectat de lipsurile de acasă. Practic, administrația locală își dorește ca acești copii să rămână în sânul familiilor lor și să nu fie nevoiți să abandoneze școala.

Centrul de zi se află la ieșirea din satul Mirșid spre Popeni, la doar câțiva pași de Școala Gimnazială, astfel încât copiii din clasele 0-IV să ajungă de la școală direct la locația modernă unde vor petrece alte patru ore (între 12.00 și 16.00) alături de doamna învățătoare și asistenții sociali ai Primăriei.

Marți, la orele prânzului, conducerea Primăriei Mirșid a organizat inaugurarea ”After-school-ului” în prezența părinților și copiilor care vor frecventa centrul, a directorului Școlii Gimnaziale Mirșid, Marius Pașca, a preotului paroh Ioan Ciutre care a sfințit întreaga locație, a reprezentanților Consiliului Local Mirșid și a personalului centrului.

Călin Bereschi: ”După 12 ani, văd un vis împlinit”

În cadrul evenimentului, primarul Călin Bereschi a prezentat parcursul proiectului acestui centru prin intermediul căruia și-a dorit atât de mult să vină în sprijinul copiilor, cu scopul reducerii abandonului școlar și a excluziunii sociale. Acesta le-a vorbit părinților deschis și i-a rugat să fie partenerii administrației locale, ai școlii și ai Bisericii, astfel încât copiii să devină oameni cu școală pentru a-și găsi mai ușor locuri de muncă, pentru a se putea integra în societate și pentru a-și întemeia și întreține propriile lor familii.

”În anul 2009, când noi am inițiat un proiect integrat pentru fonduri europene, prin Fondul European de Dezvoltare Rurală, trebuia să avem și o parte socială în documentație. Așa am decis să facem acest centru. De ce am ales acest loc? Pentru că este foarte aproape de școală, foarte aproape de dispensarul uman. Dacă în cinci ani nu va funcționa cum trebuie, avem posibilitatea să schimbăm destinația construcției. Poate fi o clinică, poate fi altceva. Deocamdată, destinația construcției este pentru învățământ și îmi doresc din suflet să funcționeze. Pentru aceasta, vă rog pe dumneavoastră, dragi părinți, să-i lăsați pe copii la programul prelungit. Să fiți partenerii noștri, să înțelegeți că aici copiii au asistență pentru temele școlare, vor face diferite activități, au o masa caldă asigurată în sistem catering. Au jucării, au spații de joacă, au tot ce le trebuie. Clădirea este deosebită, are o arhitectură creată de doi studenți. E ceva aparte pentru zona noastră. Ne-am străduit mult până să putem demara activitățile aici. Iată că au trecut 12 ani de la primele demersuri pe care le-am făcut și, pentru mine, e un vis împlinit. Le mulțumesc pe această cale tuturor celor care au contribuit pentru a da startul activităților din centru, spre binele comunității noastre. Dacă vom avea solicitări mai multe, pentru că există și părinți care muncesc și vor să își știe copiii în siguranță până când se întorc de la muncă, vom face două grupe și să dea Dumnzeu să ne extindem. Nu avem pretenția să scoatem din școală doar ingineri, doctori, arhitecți, însă copiii au nevoie măcar de studii medii chiar și pentru un permis de conducere. De aceea, vă rog, aduceți copiii la școală, că-i spre binele viitorului lor”, a spus Călin Bereschi.

Cu 850 de mii de lei și 12 ani de eforturi administrative, viitorul copiilor va fi mai bun

Deși primele demersuri pentru construcție au început în 2009, lucrările efective ale Centrului pentru copii au demarat abia în 2015, după semnarea contractului de finanțare în valoare de 850 de mii de lei, și a durat trei ani, așa cum a precizat primarul Călin Bereschi.

În anul 2018, Primăria Mirșid a făcut recepția lucrărilor dar nu a reușit să pună în funcțiune centrul din cauza constrângerilor financiare și a lipsei personalului specializat.  Între timp, Ioana Cozma a ajuns asistent social în cadrul Primăriei Mirșid și are toate calificările necesare autorizării centrului After-school. Ea este cea care, împreună cu șefii administrației locale și cu profesoara pentru învățământ primar Agnes Nora Pop, se ocupă de buna derulare a activităților.

”Din 2018 e gata clădirea. De atunci am încercat să-l punem în funcțiune. Din cauza unor constrângeri financiare, nu am reușit decât într-un târziu să angajăm asistentul social cu studiile necesare și prin grija lui, cu documentația întocmită, am reușit să obținem autorizația necesară. Părinții nu trebuie să plătească absolut nimic, noi ne asigurăm de întreținerea acestui spațiu, de căldură, de o masă caldă pentru copii. Noi încercăm să fim o gazdă primitoare pentru toți: și pentru copiii care au situații mai precare, dar și pentru cei care doresc să frecventeze centrul până se întorc părinții lor de la muncă. Pentru început, avem 24 de copii înscriși, dar vom vedea pe parcurs cum vor decurge lucrurile. Ceea ce îmi doresc este ca toți copiii să vină zilnic aici. Cu sprijinul Consiliului Local am făcut achiziția pentru masa caldă zilnică, iar toate dotările centrului sunt incluse în bugetul proiectului. Jucării, materiale didactice, terenul de sport, spațiul de joacă, mobilierul, absolut tot. Nu am angajat personal suplimentar, totul este în grija personalului de la Asistența Socială a Primăriei și a doamnei învățătoare Agnes Nora Pop căreia îi mulțumesc pentru bunăvoința domniei sale”, a declarat primarul Bereschi pentru Graiul Sălajului.

Așa cum ne-a precizat și coordonatoarea Centrului, Ioana Cozma, scopul lor este de a dezvolta și promova activități specifice vârstei copiilor, nivelului lor de pregătire, în vederea creșterii calității vieții acestora, a integrării în mediul socio-educativ, dar și a prevenirii abandonului școlar sau a instituționalizării copiilor din familii cu risc.

Copiii vor beneficia de activități instructiv-educative, de dezvoltare a abilităților și disponibilităților cognitive, vor primi sprijin pentru pregătirea temelor, sprijin în formarea abilităților de comunicare scrisă și orală, activități sportiv-recreative, pictură și desen, îndeletniciri practice și artizanat, activități eucative pentru igiena personală și de mediu, dar și activități cultural-muzicale.