Având în vedere că România este stat membru al Uniunii Europene, e important de știut că statutul de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate din România este recunoscut și pe teritoriul oricărui stat membru al UE, SEE, Confederației Elvețiene, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.

Astfel, în funcție de formularele  emise de Casa de Asigurări de Sănătate (card european de asigurări sociale de sănatate,  formulare ori documente europene), asiguratul poate beneficia, după caz, de servicii medicale devenite necesare, de tratament planificat sau de toate serviciile medicale de care beneficiază orice asigurat din statul membru respectiv.

Potrivit informațiilor furnizate de reprezentanții Casei Județene de Asigurări de Sănătate Sălaj în cadrul ultimei ședințe de Colegiu Prefectural, cardul european de asigurări sociale (CEASS) este un card gratuit cu ajutorul căruia, la nevoie, asiguratul poate beneficia de serviciile medicale din sistemul public, devenite necesare în timpul șederii temporare în oricare dintre statele membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European (Islanda,Liechtenstein, Norvegia), Confederația Elvețiană și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, acordate în aceleași condiții și la aceleași tarife ca asigurații din țara respectivă.

Prin ședere temporară, se înțelege deplasarea unei persoane pentru motive turistice, profesionale, familiale sau pentru studii.

Orice persoană asigurată poate solicita cardul european

Cardul poate fi solicitat de orice persoană care face dovada calității de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România. Acesta are o valabilitate de 2 ani.

Serviciile medicale acordate în baza cardului nu trebuie să depășească ceea ce este necesar din punct de vedere medical în timpul șederii temporare  în statul membru unde se realizează deplasarea, fiind acordate în conformitate cu legislația statului respectiv.

Prestațiile acoperite includ, de exemplu, servicii pentru boli cronice sau existente (dializa), precum și pentru sarcină ori naștere.

Ce e de făcut în cazul în care cardul european nu este recunoscut?

În situația în care asiguratul se află pe teritoriul unui stat membru al UE, SEE, Confederației Elvețiene, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și, din diferite motive, nu mai este în posesia cardului (nu l-a solicitat la plecare, l-a pierdut, a fost distrus, a fost furat, cardul nu este recunoscut de furnizorul de servicii medicale unde este prezentat sau în orice altă situație similară), trebuie să contacteze casa de asigurări care a emis cardul pentru a solicita certificatul provizoriu de înlocuire a cardului european de asigurări sociale de sănătate. Casa de asigurări de sănătate va trimite  certificatul la adresa menționată în termen de 24 ore. Certificatul provizoriu  conferă asiguratului  aceleași drepturi ca și cardul european.

Bani în plus pentru unele servicii

Pentru anumite servicii medicale, este posibil să fie necesară coplata, care va fi suportată de asigurat, chiar dacă în România aceleași servicii sunt decontate integral, atenționează reprezentanții CAS Sălaj.

Cardul nu acoperă situația  în care deplasarea are ca scop obținerea tratamentului medical planificat.

Daca în perioada de valabilitate a cardului, la momentul obținerii serviciilor medicale, persoana nu mai figurează ca asigurat, casa de asigurări de sănătate care a eliberat cardul, în calitate de plătitor al respectivelor servicii medicale, va recupera contravaloarea acestora de la persoana  respectivă.

Se poate solicita, contra cost, emiterea unui alt card, a cărui perioadă de valabilitate nu va putea depăși perioada de valabilitate a cardului inițial.

Cardul nu poate fi utilizat pe teritoriul  României.

Ce este Documentul portabil S2

Documentul portabil S2 (DP S2) este document de deschidere de drepturi la tratament planificat.

Mai exact, în cazul deplasării într-un alt stat membru pentru a beneficia  de tratament medical planificat, este necesară aprobarea prealabilă a casei de asigurări de sănătate. Autorizarea presupune  eliberarea de către casa de asigurări de sănătate a DP S2, care înlocuiește formularul  european E112.

 

În baza DP S2, asiguratul beneficiază în statul membru de ședere de asistență medicală planificată, acordată în conformitate cu legislația de securitate socială din statul membru  respectiv, ca și cum ar fi asigurat în sistemul de securitate socială din acest stat.

Autorizația se acordă în cazul în care tratamentul  respectiv este cuprins în pachetul de servicii de bază reglementat de legislația din România și în situația în care respectivului asigurat nu i se poate acorda un astfel de tratament într-un termen justificat, din punct de vedere medical, avându-se în vedere starea de sănătate și evoluția probabilă a bolii.

DP S2 nu acoperă cheltuielile legate de transport, cazare și eventualele coplăți existente în statul membru de tratament. 

DPS2 poate fi acceptat doar de către unitățile sanitare  din sistemele de securitate socială ale statelor membre ale UE/SEE/Confederația Elvețiană/Regatul Unit la Marii Britanii și Irlandei de Nord.