Rectificarea bugetului județului Sălaj, care prevede, printre altele, mutarea sumei de două milioane de lei de la investiția ce vizează DJ 191C la o altă lucrare, respectiv drumul de la Cehu Silvaniei, a stârnit discuții tensionate între putere și opoziție, în ședința Consiliului Județean de vineri, 27 august.
Președintele Consiliului Județean Sălaj a explicat că, din cauza majorărilor de prețuri, în special la materialele de construcții, dar și din cauza unor aspecte neprevăzute apărute pe parcurs, lucrările pe drumul respectiv evoluează mai încet decât s-a dorit, motiv pentru care o parte din bani vor fi folosiți pentru a sprijini o altă investiție.
“Din cauza majorărilor de prețuri, nu le putem pretinde firmelor să facă din banii lor, să intre în faliment. S-a preconizat că în acest an nu se va folosi întreaga sumă propusă la început, în buget. De aceea propunem diminiuarea cu două milioane lei pe acest sector de drum și alocarea banilor pentru un alt sector de drum, care se află în implementare. (…) Sunt diferite probleme care apar pe parcurs. De exemplu, un pod în dreptul localității Meseșeni, când s-a trecut la reabilitare, s-a surpat. Și atunci a trebuit să facem un culoar de ocolire. Sunt lucruri care nu erau prevăzute și, din această cauză, sunt anumite deficiențe în ceea ce înseamnă programul și respectarea programului de execuție. (…) A avut întârzieri, noi încercăm să revenim. Deocamdată, nu cred că se va merge în ritmul pe care l-am vrut, de aceea am diminuat cu cele două milioane de lei. Au fost propuși pentru acest obiectiv în acest an 20 de milioane. Dacă vor fi lucrări care să necesite finanțare, vom găsi finanțare și vom merge înainte. Nu ne propunem să nu realizeze mai mult, ba dimpotrivă. Întotdeauna vom găsi soluții ca să mergem înainte și, prin colaborarea pe care o avem cu ADR Nord-Vest, vom găsi soluții să finanțăm aceste lucrări. Doar să se realizeze”, a declarat Dinu Iancu Sălăjanu.
De cealaltă parte, social democrații au afirmat că drumul DJ 191C este unul foarte circulat și ar fi trebuit găsite soluții pentru urgentarea lucrărilor.
“Această rută este extrem de solicitată. De multe ori avem solicitări din teritoriu, ca să dăm explicații de ce lucrările nu înaintează într-un ritm mai alert, ca să se poată remedia și să se poată circula corespunzător. Nu cred că este corect ceea ce se întâmplă, pentru că atâta timp cât avem buget aprobat și acest proiect trebuie implementat cât mai repede, s-ar putea găsi soluții suficent de rapid și utile pentru a rezolva aceste probleme. Dacă retragem de la acest proiect, suplimentăm pentru cel de la Cehu. Să înțeleg că acolo se execută lucrările într-un ritm mai rapid? Adică acolo nu există alte situații mai complexe, care ar ridica exact aceeași problemă ca și dincoace?”, a întrebat Sergiu Panie, liderul de grup al consilierilor județeni social-democrați.
Replica președintelui a venit imediat, cu trimitere la fosta conducere a Consiliului Județean.
“Mi-ar face mare plăcere dacă mi-ați spune și dumneavoastră cum am putea să facem, pentru că ați fost vicepreședinte de Consiliu Județean patru ani și, din păcate, ați ținut acest drum în licitații și în contestații vreo cinci ani de zile. Consider că, cu acel buget, chiar se putea realiza și astăzi puteam să circulăm. Ne bucurăm că ne-ați lăsat acest drum ca proiect și noi trebuie să îl ducem mai departe, trebuie să ne achităm de obligațiile pe care le avem. Nu s-a știut nici că va veni coronavirusul, nici că vor exploda prețuile la nivel mondial. Știți foarte bine că există o Ordonanță de Urgență care se va adopta astăzi (vineri, .red.), prin care se vor face ajustări la prețuri pe construcții – pe drumuri, autostrăzi și construcții civile. După această OUG, vom putea face ajustările necesare pentru ca firmele care lucrează pe aceste drumuri să nu intre în faliment și, cu siguranță, constructorii se vor achita de sarcini. Le cerem scuze celor care au probleme în trafic pe acest drum, și eu sunt participant la trafic, înainte de a fi președinte de Consiliu Județean sunt cetățean al acestui județ și sufăr din aceleași motive. Dar consider că tot ceea ce se întâmplă poate fi corectat și constructorul nu are o vină, din acest punct de vedere. Mă bucur că s-a propus această OUG, care vine în sprijinul constructorilor și al nostru, al beneficiarilor acestor drumuri”, a afirmat Dinu Iancu Sălăjanu.
Proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului propriu al Județului Sălaj şi al instituţiilor şi serviciilor publice subordonate Consiliului judeţean, pe anul 2021, a primit, în cele din urmă, votul tuturor consilierilor.
DJ 191 C se află în șantier de mai bine de un an de zile, printr-un proiect de reabilitare derulat de Consiliul Județean Sălaj. Chiar și așa, constructorul care execută lucrarea este în grafic, termenul de finalizare fiind iulie 2023.
Tronsonul dintre Crasna și Aghireș face parte dintr-un drum județean lung de 37 de kilometri (Nușfalău-Crasna-Zalău-Creaca), aflat în reabilitare printr-un proiect al Consiliului Județean Sălaj. Investiția costă peste 65 milioane de lei și e derulată prin POR 2014-2021.
Acesta este unul din cele mai ample proiecte de infrastructură rutieră pe care administrația județeană le are în prezent în derulare.
Patru proiecte de pe ordinea de zi au vizat actualizarea indicatorilor tehnico-economici
Patru dintre proiectele de hotărâre aflate pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Județean Sălaj de vineri au vizat actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiective de investiții implementate de administrația județeană.
Este vorba despre reabilitarea şi modernizarea a trei tronsoane de drumuri județene – DJ 109E: limită județul Cluj-Fodora-Rus-Buzaș-Lozna-DN 1H (pod Ciocmani), km 17+000-62+782, reabilitarea și consolidarea DJ 191G: Crasna (DJ 108G) – Marin – Valcău de Jos (DJ 191D), km 0+000 – 11+615, reabilitare și modernizare DJ 109 P: DN 1H – Halmășd – Cerâșa – Cosniciu de Jos – Ip – Zăuan Băi – Camăr – lim. Jud. Satu-Mare, km 0+017 – 24+065 și a punctului termic nr. 34P din municipiul Zalău, în vederea transformării acestuia în arhivă pentru CJ Sălaj.
“Sunt trei investiții extrem de importante pentru asigurarea unei infrastructuri rutiere moderne și o alta care ne va permite să avem un spațiu adecvat pentru depozitarea și gestionarea documentelor instituției noastre. Actualizarea valorii estimate inițial pentru realizarea investițiilor este un demers absolut necesar, având în vedere faptul că de la momentul aprobării principalilor indicatori tehnico-economici, prețurile materialelor de construcții au crescut neașteptat de mult. Spre exemplu, în cazul DJ 109E, din iulie 2018, când au fost aprobată valoarea calculată pentru cheltuielile de construcții montaj și până în iulie 2021, când a fost lansată procedura de achiziție publică pentru execuția de lucrări, indicele de cost pentru materialele de construcții a urcat de la 111,3%, la 133,6%. Ca urmare, nu a fost depusă nicio ofertă. Vrem să preîntâmpinăm astfel de situații și să putem continua proiectele de investițiile care vor aduce beneficii cetățenilor”, a declarat Dinu Iancu-Sălăjanu, președintele Consiliului Județean Sălaj.
Mirel “parasitul” cum ii se zice intro institutie din centru oricum e in faliment si nu poate sa faca.numai lucru demantuiala la Inserco