Chiar dacă nu se mai lucrează de doi ani la autostradă, o firmă primeşte anual zece milioane de euro pentru servicii de consultanţă.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale pompează de la inceputul anului 2009, la mijlocul fiecărei luni, sume cuprinse intre 2,1 şi 3,7 milioane de lei, fără TVA, pentru consultantul autostrăzii Transilvania, cu toate că lucrările pe tronsonul Marca – Borş sunt abandonate de aproape doi ani, din cauza lipsei de bani, şi in afară de tronsonul de 12 kilometri, dat in folosinţă la sfarşitul lui 2010, nu s-a mai finalizat nici măcar un metru de autostradă. Potrivit informaţiilor publicate pe site-ul Companiei, in ultimii doi ani, firma de consultanţă a primit aproximativ 20 de milioane de euro pentru supervizarea lucrărilor, in condiţiile in care in afară de caţiva paznici, pe tronsonul Marca – Borş nu este picior de muncitor. Prin urmare, ne intrebăm ce lucrări poate superviza firma de consultanţă dacă din 2009 nu se mai lucrează la autostradă şi singurele sume de bani alocate de Ministerul Transporturilor au fost pentru conservarea stalpilor de la viaductul Suplacu de Barcău – Porţ, care se aflau intr-o avansată stare de degradare.
54 de kilometri in şapte ani
După şapte ani de la inceperea lucrărilor la autostrada Transilvania, Compania Naţio-nală de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale se „laudă” cu 54 de kilometri de autostradă, din totalul de 415, pentru care a cheltuit peste 500 de milioane de euro, fiind unul dintre cele mai păguboase contracte incheiate de stat. Totodată ne putem mandri şi cu cel mai scump kilometru de autostradă din Europa. Colac peste pupăză, din vara anului 2009, de cand nu se mai lucrează la tronsonul dintre Borş şi Marca, Compania de Autostrăzi plăteşte zeci de milioane de euro pentru consultanţă la lucrări inexistente. Conform ziarului Puterea, responsabilii Corpului de Control din Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii au semnalat, incă din 2008, că „reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi au aprobat facturi pentru supervizarea lucrărilor la autostrada Transilvania, in 2005, timp de nouă luni, perioadă in care consultantul nu ar fi trebuit să incaseze bani”.
Suntem optimişti, dar nu avem bani
Ioan Pantelimon, şeful drumurilor naţionale din subordinea regionalei Cluj, declara, la ultima vizită in Sălaj, că in 2011, in urma negocierilor purtate cu Bechtel, este prevăzută „finalizarea lucrărilor pe tronsonul Borş – Marca, urmand a se incheia un protocol şi pentru demararea lucărilor pe tronsonul Marca – Nuşfalău, de 8,5 kilometri”. Dacă americanii de la Bechtel se vor lăsa convinşi, in Sălaj vor fi executate primele lucrări pentru 8,5 kilometri de autostradă, din totalul de 87 de kilometri care străbat judeţul nostru. Insă de kilometri de autostradă finalizaţi pe teritoriul Sălajului vom putea vorbi la anul şi la mulţi ani.