Orice autovehicul care circulă pe drumurile publice trebuie să se afle în cele mai bune de condiții de funcționare, astfel încât să nu pună în pericol viața celorlalți participanți la trafic. Ține de responsabilitatea conducătorilor auto să facă în mod periodic reviziile, dar și să se prezinte la orice service autorizat, în cazul în care semnalează o defecțiune tehnică. Legislația în vigoare îi obligă pe șoferi să efectueze inspecțiile tehnice în mod regulat, în caz contrar nemaiavând voie să circule pe drumurile publice. Aceste inspecții sunt, de fapt niște teste pe care mașina trebuie să le treacă, înainte de a primi avizul de liberă circulație. Orice mașină care se prezintă la ITP, trebuie să îndeplinească aceleași standarde de siguranță, pentrua trece de inspecția tehnică, în caz contrar, proprietarul mașinii trebuie să remedieze problemele existente.

Am stat de vorbă cu inspectorii tehnici Daniel Liviu Chiș și Vlad Ciprian Crișan, asociați în cadrul unei Stații de Inspecție Tehnică Periodică din Zalău, pentru a afla cât costă și de ce este important să facem această verificare a mașinilor, motocicletelor sau mopedelor.

Ne aflăm în perioada concediilor, când marea majoritate a persoanelor pleacă la mare sau la munte, iar mașina trebuie să corespundă din punct de vedere tehnic înainte de a pleca la drum, pentru o călătorie în siguranță.

“Dacă vorbim de tarife, pentru autoturisme, fie că sunt diesel sau pe benzină, costă 120 de lei cu TVA inclus. La autoutilitare/ vehicule de transport marfă, costă 160 de lei, cu tot cu TVA. În continuare, ar fi remorcile cu sistem de frânare, trailerele și rulotele, care costă 120 de lei. Remorcile fără sistem de frânare costă 80 de lei, motocicletele și mopedele, 120 de lei cu TVA inclus. Mai avem ATV-urile. Acestea sunt pe două categorii: înmatriculate cu număr negru, de la poliție, și cu număr de la primărie. Pentru ambele categorii, inspecția tehnică periodică costă 120 de lei” ne spune Daniel Liviu Chiș.

Am fost curioși să aflăm care sunt problemele tehnice predominante pe care le întâlnesc la testele efectuate.

“Dacă ar fi să facem un clasament, pe primul loc s-ar afla defecțiunile la sistemele de iluminare și semnalizare. Apoi ar fi defecțiunile întâlnite la sistemul de frânare, de direcție și, să nu uităm, problemele cu poluarea”, ne explică Vlad Ciprian Crișan.

Dacă totul decurge bine și autoturismul nu prezintă defecțiuni, conform spuselor celor doi, programul standard de inspecție tehnică nu durează mai mult de 20 de minute.

“Recomandarea mea ar fi ca, înainte de a veni la ITP cu mașina, șoferii să se prezinte într-un atelier autorizat, să facă o verificare preliminară și să remedieze defecțiunile constatate. Toate acestea, pentru a evita respingerea autoturismului la inspecție și pentru a evita orice pericol expus pe drumurile publice și, nu în ultimul rând, pentru siguranța proprie. Plus că evită sancționarea de către organele abilitate, conform legislației în vigoare”, a adăugat Daniel Liviu Chiș.

Conform legislației în vigoare, lipsa ITP-ului se sancționează cu 9 până la 20 puncte amendă, iar cuantumul amezii minime este de 1.305 lei. De asemenea, se reține certificatul de înmatriculare și se eliberează dovadă cu drept de circulație de 15 zile. Reamintim faptul că, dacă un șofer este prins trafic fără inspecția ehnică periodică valabilă, acesta va putea efectua apoi ITP-UL doar la R.A.R.