În toamna anului viitor, după finalizarea lucrărilor de reabilitare, Palatul Administrativ Zalău va deveni prima clădire publică inteligentă din Sălaj. Proiectul vizând „Creşterea eficienţei energetice a Palatului Administrativ Zalău” este finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, valorea totală fiind de circa 24 milioane de lei.
Obiectivul general al proiectului constă în transformarea Palatului Administrativ – Zalău dintr-o clădire clasică, depaşită moral, într-o clădire modernă, prin lucrări de eficientizare energetică. Prin implementarea proiectului se realizează: anveloparea clădirii, înlocuirea tâmplăriei exterioare existente cu tâmplărie termoizolantă, înlocuirea corpurilor de încălzire cu ventilo-convectoare, instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei, reabilitarea şi modernizarea instalaţiei de iluminat, instalarea de corpuri de iluminat cu senzori de mişcare şi a unui sistem de management energetic integrat (BMS), având ca rezultat reducerea emisiilor gazelor cu efect de seră şi folosirea în proporţie de peste 15% a energiei obţinute din surse regenerabile.
Palatul Administrativ din Zalău va deveni, astfel, prima clădire publică inteligentă din Sălaj, cu corpuri de încălzire cu ventilo-convectoare, furnizarea apei calde cu ajutorul panourilor solare, corpuri de iluminat de tip led cu senzori de mişcare şi prezenţă, staţie de alimentare autoturisme electrice şi posibilitatea setării unui microclimat propriu pentru fiecare încăpere în parte. Perioada de implementare a proiectului este noiembrie 2018 – noiembrie 2022.
Pentru a verifica stadiul investiției, prefectul Dari Toma, alături de şeful Serviciului Management Instituţional, Mircea Ciocian, au vizitat, luni, şantierul lucrărilor de reabilitare a Palatului Administrativ Zalău.
Contractul de finanţare nerambursabilă pentru acest proiect a fos semnat în octombrie 2018, în mandatul fostului prefect, Florin Florian, de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în calitate de Autoritate de Management, Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest, în calitate de Organism Intermediar pentru Programul Operaţional Regional 2014-2020 şi Instituţia Prefectului – Judeţul Sălaj, în calitate de beneficiar.
Proiectul de reabilitare a fost necesar în contextul în care asupra clădirii nu s-a mai intervenit cu lucrări importante de la finalizarea ei, în anul 1971, iar costurile de întreţinere actuale sunt foarte mari, dată fiind eficienţa energetică scăzută.
Până să intre în reparații, clădirea a găzduit sediile Instituţiei Prefectului, Consiliului Judeţean, Direcţiei Judeţene de Statistică, serviciilor de paşapoarte, permise şi înmatriculări auto, Direcţiei Generală Anticorupţie şi biroul judeţean al Autorităţii Electorale Permanente, acestea fiind relocate pe perioada lucrărilor.
Tot greaua moștenire !