Ionel Ciunt: Cel mai mare buget pe care l-a avut municipiul Zalău din 1989 încoace, cea mai mare sumă alocată pentru dezvoltarea orașului din 1989 până în prezent.
Proiectul de buget al municipiului Zalău pentru anul 2021 va fi supus joi, 15 aprilie, dezbaterii și aprobării în ședința Consiliului Local. Municipalitatea propune un buget total de peste 328 de milioane de lei (67 milioane de euro), cea mai mare parte a banilor, 199,5 milioane de lei, urmând să fie direcționați către investiții. Asta înseamnă că Zalăul va avea în plus, la Secțiunea Dezvoltare, 71,5 milioane de lei, comparativ cu anul 2020. O parte importantă a banilor pentru investiții provin din fonduri europene.
Pentru funcționarea Primăriei și a instituțiilor din subordine, suma prevăzută în buget este de aproape 129 de milioane de lei, mai mare cu aproape 13 milioane de lei față de cea alocată în anul 2020. De menționat că aceste cheltuieli de funcționare includ, pe lângă salariile angajaților din primărie și instituțiile subordonate, și cheltuielile cu cele 33 de unități de învățământ din oraș (plata utilităților, reparații curente etc), bursele școlare, tichetele de creșă, gratuitatea acordată pentru transportul în comun, cheltuielile cu asistența socială (persoane cu handicap și indemnizațiile pentru însoțitorii acestora).
În cadrul unei conferințe de presă organizată miercuri, conducerea primăriei și-a exprimat nemulțumirea că, din motive care nu-i pot fi imputate, vom avea buget abia în a doua jumătate a lunii aprilie.
“Creionarea bugetului pentru anul 2021 ar fi trebuit să se întâmple anul trecut, cel mai tarziu prin luna noiembrie, din păcate nu s-a întâmplat asta, nu are rost să comentăm aceste aspecte care țin în special de guvernarea țării, cert este că suntem în luna aprilie și că am ajuns, în sfârșit, la aprobarea acestuia în Consiliul Local”, a declarat primarul Ionel ciunt.
Potrivit primarului, proiectul de buget a fost construit ținând cont de trei piloni principali – continuarea dezvoltării orașului, fapt pentru care cea mai mare parte din bani vor merge către investiții, înțelegerea situației dificile în care se află zălăuanii în contextul actual al pandemiei, motiv pentru care taxele și impozitele nu au fost majorate, rămânând la nivelul din 2016 în continuare, precum și păstrarea gratuităților și bonificațiilor oferite pentru cetățeni anul trecut.
Alocări reduse de la bugetul de stat
Un aspect care ar putea pune povară suplimentară pe bugetul local îl reprezintă faptul că sumele pe care ar trebui să le primească primăria de la bugetul de stat sunt diminuate considerabil.
“Ne îngrijorează următorul aspect. Față de necesarul pe care l-am avea la nivelul anului 2021, sume care intră în structura bugetului, la capitolul venituri, iar apoi se regăsesc la cheltuieli, de la bugetul de stat, sunt diminuate consistent din punctul meu de vedere, undeva cu 3,6 milioane lei mai puțin pentru persoanele cu handicap, indemnizația persoanelor cu handicap și salariile asistenților acestor persoane, la burse școlare avem un minus de 852 mii lei, iar la transportul gratuit al elevilor necesarul este de 5,04 milioane lei și am primit de la bugetul de stat, până astăzi, zero lei. Sumele acestea sunt reglementate prin Legea Bugetului și ele trebuie să ajungă de la Guvern, de la ministerele de resort, în bugetul local. Dacă le adunăm, înseamnă 9,5 milioane lei, o sumă importantă din punctul nostru de vedere, pe care, dacă nu o s-o primim de la bugetul de stat, va trebui să găsim o soluție să o acoperim din bugetul local. Sper să nu fim nevoiți să renunțăm la investiții. Nu o vom face, dar nici persoanele cu handicap, nici elevii nu pot rămâne fără burse sau să își plătească transportul”, a declarat Ionel Ciunt.
Bani puțini și de la Consiliul Județean pentru municipiu
“La această Secțiune de Dezvoltare am primit și 1,6 milioane lei de la Consiliul Județean din cota de 6 la sută din TVA, vreau să vă spun că în această sumă pe care a repartizat-o Consiliul Județean, contribuția Zalăului este de 6,8 milioane lei. Am primit 1,6 milioane, este o sumă infimă din punctul nostru de vedere și sunt convins că din rezerva de două milioane pe care o are încă din această sumă Consiliul Județean o să mai repartizeze și Primăriei Municipiului Zalău încă o parte, dacă nu toată, pentru că avem nevoie pentru dezvoltare. Și această sumă o folosim la dezvoltare. Nu zicem să ne repartizeze la nivelul contribuțiilor municipiului Zalău, înțelegem că nici ei nu au primit la nivelul la care se așteptau, probabil, de la Guvern dar, față de 4,3 milioane cât am avut anul trecut, 1,6 milioane lei este o sumă mică din punctul nostru de vedere”, a afirmat primarul Ionel Ciunt.
Parcări supraetajate, pe lista de investiții a municipalității
La solicitarea Graiul Sălajului, primarul și cei doi viceprimari au vorbit și despre posibilitatea amenajării unor parcări supraetajate în municipiu, în condițiile în care locurile de parcare sunt, mereu, insuficiente. Municipalitatea spune că a făcut deja o primă evaluare în acest sens, pentru a vedea ce zone s-ar preta pentru astfel de investiții, care ar fi costurile și în cât timp s-ar putea amortiza acestea.
“Au fost identificate două zone, una în apropierea Spitalului de Boli Infecțioase, unde am demolat un Punct Termic, acolo ar fi o variantă pe care o avem în atenție, și, sigur, o parcare supraetajată sau subterană ne dorim în zona Parcului Central, în spate la Galeriile Meseș. Ne-am dori tare mult și în spatele Primăriei, în parcarea actuală, dacă reușim, dar aici deja ne-am bătut de niște restricții pentru că pe sub parcare trece Valea Zalăului și s-ar putea să nu avem aprobările necesare de la Apele Române pentru a putea face acest tip de investiție”, a detaliat primarul.
Viceprimarul Teodor Bălăjel a explicat că demolarea garajelor, soluție agreată de unii zălăuani și contestată de alții, nu ar putea rezolva în totalitate problema locurilor de parcare din oraș.
“O parte din lucrările de investiții executate de Citadin prevăd inclusiv lucrări de amenajare parcări. Sigur că noi ne dorim să facem această regenerare urbană, să luăm câte un cartier și să îl redesenăm altfel – zone verzi, mobilier urban, alei -,dar mai ales parcări de reședință. Acest tip de proiect e însă destul de costisitor, ne-am propus să îl facem cu fonduri europene. Dar, până vom fi în situația de a implementa astfel de proiecte, noi o să continuăm cu Citadin, la o scară mult mai mică. (…) Dacă o să dăm jos toate garajele din oraș, nu o să creștem foarte mult numărul de locuri de parcare versus garajele existente. Probabil 1,2 înmulțit cu numărul de garaje. Și o să ajungem la concluzia că am făcut acțiunea asta de amploare și, practic, nu am rezolvat situația. Ca să rezolvăm situația, trebuie să amenajăm, în zonele unde se poate, parcări etajate, ca să venim cu un număr de locuri de parcare, zic eu, suficient”, a explicat Teodor Bălăjel.
Viceprimarul Nicolae Fazakas a sugerat ca zălăuanii să se orienteze și către alte variante de transport, nu doar mașina personală. “Nu o să putem rezolva niciodată problema parcărilor și a numărului de autovehicule. Cu cât o să avem mai multe locuri de parcare, cu atât o să avem mai multe mașini. Numărul de autoturisme va crește constant. De aceea avem și celelalte proiecte, ca o alternativă și o descurajare a celor care doresc să își achiziționeze noi autoturisme și încurajarea lor să folosească mijloace de transport alternative. O să avem culoarele acestea dotate cu piste de biciclete, avem investiția foarte bună în autobuzele electrice, ca să aibă alternative cei care se gândesc să își cumpere a doua sau a treia mașină și să eficientizăm cât mai mult și acest aspect. Atunci, cu măsurile pe care le luăm cu construirea parcărilor supraetajate, acolo unde se impune, dar și cu încurajarea transportului alternativ, cu siguranță că o să decongestionăm traficul și o să rezolvăm, sperăm, în mare măsură, aceste neajunsuri”, a declarat viceprimarul Nicolae Fazakas.
Legat de aceste parcări supraetajate, Ionel Ciunt a ținut să menționeze că sunt investiții scumpe, greu de suportat din bugetul unui oraș de nivelul Zalăului, motiv pentru care se va încerca atragerea de fonduri din alte surse. “Aceste tipuri de parcări supratajate nu sunt ieftine. Din bugetul local, din veniturile proprii, dacă menținem taxele și impozitele la nivelul la care le avem acum, e foarte greu să facem astfel de investiții. Mergem spre fonduri europene, dacă se vor finanța astfel de proiecte, sau ne-am gândit și la un parteneriat public-privat, sunt la modă în toate țările europene, doar la noi există o reticență în acest sens”, a afirmat Ionel Ciunt.
Să sperăm că din acești bani nu se vor dezvolta doar salariile angajaților!
Au uitat sa spuna ca jumatate sunt credit
Pistele de biciclete sunt un fasss.Sunt de fapt parcari.Atitudine d_lui Fazakas insa,da oarece sperante.Este singurul cu viziune.Da,trebuie sa REDUCEM numarul parcarilor.Numai asa vom scapa volens nolens de masinile inutile.Fiecare dintre noi stim ca sunt in zona in care locuim fie masini nefolosite,fie mai multe masini apartinand aceleiasi persoane,care le foloseste alternativ sau deloc.Alea sunt in plus.Dk nu le mai oferi loc de parcare, proprietarii se vor limita la ce au cu adevarat nevoie.Azi citeam ca olandezii transforma parcarile in locuri de joaca si parcuri.Nimeni nu protesteaza.Acolo.
Ciuntule esti mincinos.La salar net de peste 15000 ron ar trebui să manci jaratic cu Balajelu tau cu tot.
Cu acesti bani( aprox. 50 mil. $), in alte parti ale lumii, intr-o localitate ca Zalau, se fac ” minuni”!. La noi???!!!.
Au fost transformate in locuri de parcare cu plata zona de lângă blocul Zahana (str. Horea). Licitatie pentru loc parcare de reședința trece de 150 RON/luna…condiții mai rele decât in 2016 dacă tot ni se amintește de menținerea nivelului impozitului la acel an