Programul Rabla pentru reînnoirea parcului auto va continua și în 2021, după ce bugetul de stat pe anul curent a fost aprobat în Parlament. Tanczos Barna, ministrul Mediului, anunță că programul va beneficia cel puțin de același buget ca și anul trecut.

“Mergem cel puțin cu sumele de anul trecut, cel puțin cu bugetul de anul trecut și cu numărul de autoturisme de anul trecut. Căutăm resurse, dacă putem să extindem programul. Trebuie să venim și în sprjinul autorităților publice locale, cu mijloace de transport în comun electrice. Avem finanțare consistentă pentru schimbarea parcului auto”, a anunțat ministrul Mediului referitor la programul Rabla.

De la debutul programului Rabla, în anul 2004, contravaloarea unui tichet a ajuns în prezent la 6.500 lei. Însă,dacă vorbim despre programul Rabla Plus destinat celor care doresc să-și achiziționeze o mașină electrică, aceștia primesc echivalentul în lei a sumei de 9.225 de euro.

Începând cu acest an, diferența de bani dintre prețul de vânzare al mașinii și subvenția acordată de stat poate fi plătită și din alte surse decât cele permise anterior. Și aici vorbim despre credite bancare, finanțare prin leasing sau surse financiare proprii. O altă noutate o reprezintă faptul că, începînd cu acest an, și cei care nu au o mașină de casat pot obține un tichet Rabla. Dealerii auto vor putea casa o mașină în numele lor.

Forme similare ale programului funcționează cu succes și în Germania, Italia, Spania, Franța sau Statele Unite. Menționăm faptul că niciun alt stat membru al Uniunii Europene nu acordă o subvenție atât de consistentă.

Pentru anul 2020, bugetul alocat programului Rabla Clasic a fost de 405 milioane de lei. 140 de milioane de lei au fost alocate pentru versiunea Plus a Rablei.

Lansarea programului Rabla 2021 vine după un an problematic, în care piața auto a suferit mult din cauza pandemiei de Coronavirus și a restricțiilor impuse. Piața mașinilor noi a scăzut cu 52% în luna ianuarie, iar potrivit datelor statistice modelul autohton a fost unul dintre cele mai vândute. Pandemia de Coronavirus a determinat mai mult de jumătate din români (50,7%) să-și modifice planurile de achiziție a unei mașini noi și să aleagă o mașină mult mai ieftină sau să amâne luarea unei astfel de decizii. Principalii factori de care țin cont șoferii români atunci când își aleg viitoarea mașină sunt siguranța, prețul și consumul de combustibil.

Potrivit unui studiu-sondaj realizat de EY, 45% dintre șoferii români preferă să-și folosească propriile fonduri atunci când aleg să cumpere o mașină la mâna a doua. Pentru mașini noi, majoritatea respondenților aleg să folosească fonduri proprii și fonduri din alte surse. Doar un procent de 23% au optat pentru surse de finanțare externe, principala opțiune fiind un împrumut bancar.