Suntem la mijlocul lunii februarie, iar gerul și ninsoarea și-au făcut prezența și în județul nostru. ANM a anunțat, pentru aproape întreg teritoriul României, alerte de cod galben și portocaliu de ninsori, precipitații abundente și temperaturi scăzute.

Iar când ninsoarea și viscolul pun stăpânire pe drumurile noastre, firmele responsabile cu deszăpezirea cu greu fac față situației.

Conducerea pe timp de iarnă și în condiții specifice este un capitol care poate pune probleme chiar și șoferilor experimentați. Schimbarea condițiilor meteo, prin apariția gheții și a zăpezii, necesită o adaptare rapidă a stilului de conducere.

Ioan I., instructor auto în cadrul unei școli de șoferi din Zalău, ne dă câteva sfaturi importante de care trebuie să ținem cont.

“Pregătirea mașinii, deși sună banal, este cea mai importantă fază a oricărei călătorii, în condiții de iarnă. Este important ca mașina să fie complet curățată de zăpadă sau de gheață pentru a nu vă pune pe dumneavoastră și pe ceilalți șoferi într-o situație periculoasă. Odată depășită această fază, ne putem concentra asupra stilului de conducere” ,precizează instructorul.

“Plecarea de pe loc pe carosabil alunecos se face prin apăsarea ușoară a pedalei de accelerație, tocmai pentru a evita ruperea aderenței. În cazul în care roțile mașinii se învârt în gol, ar trebui cuplată treapta a doua a cutiei de viteze, pentru a reduce cuplul transmis”, spune instructorul.

În timpul deplasării, este important să păstrați o distanță generoasă față de mașina din față, astfel încât să frânați în condiții de siguranță.

“Eu, personal, recomand să folosiți cât mai mult frâna de motor, retrogradând treaptă cu treaptă și nu uitați un lucru! Pedala de frână trebuie apăsată fin, completând frâna de motor și evitând blocarea roților. Însă dacă mașina alunecă și impactul cu cea din față este inevitabil, o manevră de ocolire ar putea fi mai avantajoasă, dacă aveți spațiu de manevră. Nu uitați însă, dacă mașina condusă nu este dotată cu ABS, apăsarea pedalei de frână peste limita blocării roților va face imposibilă direcționarea mașinii. În acest caz, vă recomand să eliberați frâna și să frânați din nou, repetat, păstrând suficientă aderență pe roțile din față pentru a permite direcționarea. Pentru începători, este o manevră destul de dificilă care ar trebui exersată mult, în afara drumului public, pentru că vă scoate din situații periculoase în trafic”, completează instructorul.

Virajele sunt dificil de abordat în condiții de aderență scăzută. Este recomandat să reduceți viteza suficient de mult înainte de intrarea în viraj pentru că frânarea în curbă este principala cauză de accidente grave pe timp de iarnă. Se păstrează pe cât posibil viteza constantă, iar la ieșirea din viraj acceleratul se face progresiv, urmărind atent reacțiile mașinii. Foarte important de știut, încercați să nu frânați cât timp roțile sunt orientate pentru viraj.

O altă situație frecventă întâlnită în condiții de carosabil acoperit cu polei, gheață sau zăpadă este derapajul. Se întâmplă atunci când se intră cu viteză prea mare într-un viraj sau se accelerează prea energic la ieșirea din viraj. În cele mai multe situații, ridicarea piciorului de pe pedala de accelerație este suficientă pentru recăpătarea aderenței.

“Este important să nu bruscați comenzile mașinii, pentru a nu ajunge în situația pierderii aderenței pe puntea spate. Atunci când derapajul se produce pe puntea spate, volanul îl rotim în sensul în care a plecat spatele. Se numește contrabracaj. Apoi, accelerând ușor, putem pune suficientă presiune pe puntea din spate pentru un plus de aderență, ca să ne redresăm. Mare atenție însă pentru că manevra aceasta nu este intuitivă. Majoritatea șoferilor au instinctul de a frâna și, adesea, de a roti volanul în direcția greșită” ,explică Ioan I.

Un alt punct important este abordarea rampelor și a pantelor care reprezintă o adevărată provocare pe timpul iernii. La urcare, folosiți cea mai mare treaptă de viteză în care motorul încă trage, astfel încât să reduceți cuplul aplicat roților și să evitați pe cât se poate pierderea aderenței. Și aici, păstrarea unei viteze constante este esențială. La coborârea pantelor, utilizați cât mai mult posibil frâna de motor.

Un ultim capitol, dar la fel de important ca și restul se referă la momentul în care este posibil să vă blocați în zăpadă. Dacă se întâmplă asta, eliberați zonele din fața și din spatele roților. În cazul în care mașina dumnevoastră dispune de control al tracțiunii, se recomandă să-l decuplați pentru a permite turarea motorului.

“Încercați, în această situație, să faceți un balans față-spate al mașinii și nu bracați roțile, pentru a înainta puțin câte puțin. Nu se turează foarte mult motorul, pentru că rotirea cu viteză a roților va duce la topirea zăpezii și la formarea unui strat de gheață sub roată. Și încă ceva – dacă introduceți obiecte sub roți pentru a crește aderența, nu stați pe direcția acestora pentru că pot fi aruncate, iar riscul de a fi lovit este foarte mare. Am văzut așa, degete zburate de bucăți de lemn sau pietre”, conchide instructorul.

Pentru siguranța dumneavoastră, conduceți preventiv. Să aveți drumuri bune și curate!